Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Aanleg DNA-Bank

Gestart door Iwan, 21 mei 2008, 22:40:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iedere Nederlander moet zijn DNA afgeven

Eens, ....
4 (66.7%)
Oneens, .....
2 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 5

Iwan

De Puttense Moordzaak lijkt na 14 jaar te zijn opgelost aan de hand van een DNA-spoor.
Een 33-jarige Delftenaar is opgepakt en wordt morgen voorgeleid.
In 2005 is er een wet van kracht geworden die er voor zorgt dat
bepaalde criminelen DNA moeten afstaan, zodat dat met andere zaken
vergeleken kan worden. Als er meer DNA-gegevens beschikbaar zijn,
of zelfs van elke Nederlander, zou dat andere cold cases kunnen oplossen.
Maar aan de hand van DNA is ook te zien of iemand aanleg heeft
voor crimineel gedrag of erfelijke ziektes. Als die informatie in handen komt
van verkeerde personen, kan de aanleg van een DNA-bank gevaarlijk uitpakken.

En kan je iemand die niets heeft gedaan verplichten om mee te werken aan zo`n ingrijpende registratie?
Is het goed als het DNA van alle Nederlanders wordt opgeslagen om zware misdaden
te kunnen oplossen? Of weten we nog onvoldoende over de gevaren die aan registratie verbonden zijn?

Vindt jij dat elke Nederlander zijn/haar DNA moet afgeven voor een DNA-Bank?
Waarom Wel/Waarom Niet?


discussie DNA Afname Zelfmoordenaars
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ben het er niet mee eens.

Je kunt op een gegeven moment ook te ver doorslaan.
Dat nu toevallig de Puttense moordzaak waarschijnlijk is opgelost omdat ze in het bezit waren van DNA nadat dit verplicht was afgestaan is natuurlijk goed.

Maar om nu iedereen te verplichten DNA af te staan vind ik persoonlijk veel te ver gaan
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Nevyn

Ik zou er geen probleem mee hebben. Ik heb toch niets te verbergen.

Iwan

Problemen heb ik er voor mezelf niet ech mee,
maar een DNA-bank met het DNA van elke Nederlander zie ik toch niet zitten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Problemen zou ik er ook niet mee hebben, maar het is weer die verplichting die om de hoek komt kijken.
Daar ben ik het niet mee eens, mensen die niks te verbergen hebben zullen denk ik ook wel bereid zijn DNA af te staan op vrijwillige basis.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Metalholic

Ik vind het prima, ik zou alleen liever willen dat andere instanties wat meer van hun kennis gebruik zouden maken.

Moet elk jaar belasting aangifte doen terwijl ze precies weten wat ik verdien en wat ik betaal aan hypotheek e.d. Dus kan het ook andersom, ze sturen mij een formulier met hun gegevens en kan ik kijken of het klopt. (dit even ter zijde)

DonWoozy

volgens mij moet het geen probleem zijn zeker niet omdat je niets verkeerd gedaan hebt en ik heb ook het vermoeden dat
zaken die spelen hierdoor veel sneller opgelost kunnen worden door de politie

Tyz

Ik heb nog geen misdaden gepleegd, en ze lezen je gedachtes er niet mee ofzo ><
Wat is er op tegen?

Iwan

Citaat van: justme op 22 mei 2008, 12:33:52
Ik heb nog geen misdaden gepleegd, en ze lezen je gedachtes er niet mee ofzo ><
Wat is er op tegen?
Ik vind mijn DNA nogal persoonlijk ende privé.
ze kunnen er zoveel aan zien, voor welke ziektes ik aanleg heb,
waar ik heb lopen wildplassen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

tja dan doe je dus al wat verkeerd Iwan ;) haha

Tyz

Als je weet dat je er aanleg voor hebt kan je toch voormedicatie krijgen? Het lijkt me dat zo'n DNA-bank in de handen van hooggeplaatste medische types blijft.

Iwan

Citaat van: justme op 22 mei 2008, 19:25:25
Als je weet dat je er aanleg voor hebt kan je toch voormedicatie krijgen? Het lijkt me dat zo'n DNA-bank in de handen van hooggeplaatste medische types blijft.
Voor niet alle ziektes zijn medicijnen en ik hoef niet te weten dat ik binnenkort of over 20 jaar dood ben.
Bovendien hoe zeker is het dat de gegevens niet 'misbruikt' worden en dat bepaalde groepen worden uitgesloten
voor bepaalde ziektekostenvergoedingen, behandelingen, verzekeringen of hypotheken. En hoe betrouwbaar is DNA-bewijs?
Als we teveel op DNA-bewijs vertrouwen vrees ik dat de gerechtelijke dwalingen alleen maar zullen toenemen,
immers als je al oppervlakkig contact met iemand hebt, bv door het geven van een hand, zoenen of het hebben van seks,
laat je al DNA-materiaal achter en ben je meteen hoofdverdachte als er een persoon dood wordt gevonden
met jouw DNA-materiaal op die persoon.

Ze zouden ook gewoon bij iedereen een chip kunnen implanteren, dan is iedereen te volgen, ook makkelijk als iemand vermist is,
en kan de staat mooi iedereen in de gaten houden, big brother is watching you! Aan het DNA schijn je ook te kunnen je ook zien
of iemand aanleg heeft voor crimineel gedrag, misschien goed om die kinderen preventief bij hun ouders weg te halen en ze laten
opgroeien in een opvoedingskamp, het kan immers een leven redden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."