Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Extreemlinks geweld in Rotterdam en Nijmegen

Gestart door Iwan, 1 mei 2010, 23:03:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: elsevier.nl
Extreemlinks geweld in Rotterdam en Nijmegen

In Rotterdam en Nijmegen zijn demonstraties in het kader van de Dag van de Arbeid ernstig uit de hand gelopen.
Extreemlinkse actievoerders raakten slaags met de ME.

Wereldwijd werd vandaag de Dag van de Arbeid 'gevierd'. Voor antikapitalisten de uitgelezen kans
om eens goed huis te houden; overal ter wereld liepen de demonstraties uit de hand.

Stenen
Zo ook in Nederland. In Nijmegen zochten marxisten, leninisten en andere extreemlinkse actievoerders
de confrontatie met de politie. Naar schatting waren ruim 200 demonstranten op de been.
Aan het einde van de protestmars gooiden ze stenen en flessen richting de politie, die daarop de ME inzette.
Slechts enkele personen werden aangehouden. Een agent raakte lichtgewond.

In Rotterdam hield de politie veertien demonstranten aan bij een betoging van het Rotterdams 1 mei-Comité.
Een aantal van de ongeveer tweehonderd betogers droeg stokken bij zich, wat verboden is.

Grof geweld
Toen de politie de demonstranten beval de stokken in te leveren, weigerde een aantal. Ze begonnen de agenten uit te
schelden, waarop de politie zich genoodzaakt zag in te grijpen. Daarbij werden honden en politiemensen te paard ingezet.

Het 1 mei-Comité jammerde achteraf over 'grof geweld' van de politie.
Volgens de organisatie droegen de demonstranten stokken voor hun spandoeken.

Ook in Griekenland kwam het tot een confrontatie. In de Turkse stad Istanboel gingen meer dan 200.000
mensen de straat op. In Rusland was de animo het grootst; daar betoogden circa 1,7 miljoen mensen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Joop.nl
Politiegeweld tegen 1-mei-optocht in Rotterdam

De politie in Rotterdam is hard opgetreden tegen een 1-mei-demonstratie omdat de deelnemers traditiegetrouw
met vlaggen wilden lopen. Volgens de politie is dat verboden omdat vlaggenstokken mogelijk als wapen kunnen dienen.
Er werden 14 arrestaties verricht.

De stokken werden afgepakt en weggerukt. Woede maakt zich daarna meester van de circa tweehonderd deelnemers
aan de jaarlijkse optocht die was georganiseerd door de communistische Rode Morgen. Vervolgens trad de politie op
tegen een ieder die protesteerde tegen het optreden. Op beelden is onder meer te zien hoe een jonge vrouw die de
politie 'stoer doen' verwijt even later hardhandig tegen de grond wordt gewerkt. Studentes werden van hun tafel
weggeslagen alsof het een bevrijding van een gijzeling betrof. Het genot wat de ME'ers hieraan beleefden was zelfs
achter hun veilige, dichtgetrokken helmen goed zichtbaar in de vorm van een grote grijns.
De beelden zijn gemaakt door het lokale tv-station Cineac TV. De demonstratie werd ontbonden.

Het is de tweede keer in korte tijd dat de Rotterdamse politie volgens critici onnodig hard optreedt.
Afgelopen zondag trad de politie ook al met buitensporig geweld op tegen voetbalsupporters.
Het AD publiceerde daarvan een onthutsend ooggetuigeverslag. 

Leo Klein, fractieleider van de SP, heeft een raadsdebat aangevraagd over het toenemend politiegeweld.
Hij schrijft onder meer: "De trend van verharding van het politie-optreden in Rotterdam lijkt steeds verder door te zetten.
Iedereen is het erover eens dat wangedrag en vandalisme door hooligans en anderen aangepakt moet worden.
Maar het is onwenselijk als de politie er juist aan bijdraagt dat situaties escaleren, of dat onschuldige mensen
het slachtoffer worden. Politie-optreden moet proportioneel en effectief zijn, en niet zijn ingegeven door een politieke
of bestuurlijke wens om maar zo 'hard' mogelijk te lijken.
"

Fractieleider Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam meldt via Twitter dat GroenLinks de aanvraag tot spoeddebat
van de SP steunt. "Al zal een debat Leefbaar/PvdA/VVD waarschijnlijk niet op andere gedachten brengen.
Die blijven om het hardst roepen om keiharde repressie
."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Wel grappig om te lezen dat Elsevier (een rechts opinieweekblad) spreekt van een geweldadige extreem linkse demonstratie
en Joop (een Links weblog) het heeft over politiegeweld tegenover een 1-mei-optocht. Ik vond beiden nogal meevallen,
zeker vergelijken in andere landen waar ook 1-mei-demonstraties gehouden werden zoals Griekenland.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."