Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Kernenergie

Gestart door Iwan, 22 april 2009, 01:04:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kernenergie, bent u voor of tegen?

Voor!
0 (0%)
Tegen!
1 (33.3%)
Ik twijfel (nog)
2 (66.7%)
Het laat me koud.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan



Met het oog op de strenge milieunormen van de EU voor de bestrijding van klimaatverandering,
is kernenergie een interessante optie omdat het niet bijdraagt aan luchtvervuiling.
Kernenergie is een redelijk schoon alternatief voor fossiele brandstoffen.
Maar er kleven ook nadelen aan het gebruik van kernenergie zoals kernafval.

  • Kernenergie is een stuk schoner en dus beter voor het milieu.
  • Kernenergie is een stuk rendabeler, 1 kilo kolen geeft ongeveer 3 kilowatt-uur stroom, 1 kilo uranium 40.000 kilowatt-uur stroom.
  • Kernenergie is goedkoper.
  • Kernenergie kan nog een hele tijd mee.
  • Kernenergie geeft onafhankelijkheid van het buitenland.
  • sommige bijproducten (bepaalde radioactieve isotopen) zijn van essentieel belang voor de nucleaire geneeskunde.
  • De productie van kernenergie geeft radioactief-afval (ongeveer 0.5 gram per gezin per jaar.)
  • Gevolgen van ongelukken met kerncentrales kunnen zeer ernstig zijn.
  • Thermische vervuiling door het koelwater.
  • Producten/afval kunnen worden gebruikt als grondstof voor de productie van kernwapens
  • De bouw van kerncentrales is erg duur.
  • Kernenergie is Co2-arm, maar niet Co2-vrij.

Ben je voor of tegen Kernenergie en waarom?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Wat betreft kernenergie twijfel ik eigenlijk nog. In eerste gedachte zou ik voor zijn,
het is immers beter voor het milieu, de bijproducten zijn van onschatbare waarde
in de geneeskunde en kernenergie is relatief veilig en goedkoop. Het enige wat ik
als echt groot bezwaar zie is het kernafval, hoewel dat maar erg weinig is per gezin,
5 gram op jaarbasis (ongeveer een vingerhoedje).
Zolang er geen goede oplossing is om het kernafval veilig te verwerken zal ik wel
twijfels blijven houden, opslaan in zoutkoepels onder de grond vindt ik verre van ideaal.
Over de veiligheid van kerncentrale maak ik me eigenlijk niet zoveel zorgen,
sinds de ramp bij Tsjernobyl zijn kerncentrales een stuk veiliger geworden.
Twijfel gestemd dus.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ik ben tegen!

Ik denk nog altijd aan de ramp van Tsjernobyl. Een ongeluk zit in een klein hoekje
en als dit gebeurd dan heeft Nederland echt een probleem aangezien de radioactiviteit
heel NL zal bedekken. Een groot centrale is by the way ook erg interessant voor Jihad
aanhangers. Ze kwetsen er immers de hele Nederlandse bevolking mee...nog niet gehad
over Engeland, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg.

Iwan

Citaat van: Trouw
Obama zet in op kernenergie

De Amerikaanse president Barack Obama wil in zijn energiepolitiek meer nadruk leggen op kernenergie,
om in het Congres steun te winnen van Republikeinen en gematigde Democraten. In de ontwerpbegroting
voor 2011 die hij maandag in Washington presenteert, zijn tientallen miljarden dollars aan staatsgaranties
voor de bouw van nieuwe kerncentrales opgenomen.

Tot dusver heeft Obama zich ten aanzien van kernenergie terughoudend opgesteld. Door de enorme weerstand
tegen de klimaatbeschermingspolitiek van de regering, ziet hij zich blijkbaar genoodzaakt het over een andere
boeg te gooien. Met forse investeringen in kerncentrales hoopt hij de oppositie gunstiger te stemmen.
Volgens bronnen bij de regering omvat de ontwerpbegroting 54 miljoen dollar aan kredietgaranties
voor nieuwe kernreactoren.

Op dit moment zijn in 31 staten van de VS 104 kernreactoren in bedrijf.
Zij leveren samen ongeveer twintig procent van de elektriciteitsbehoefte van het land.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Kim op 23 mei 2009, 19:38:39
Ik ben tegen!

Ik denk nog altijd aan de ramp van Tsjernobyl. Een ongeluk zit in een klein hoekje
en als dit gebeurd dan heeft Nederland echt een probleem aangezien de radioactiviteit
heel NL zal bedekken. Een groot centrale is by the way ook erg interessant voor Jihad
aanhangers. Ze kwetsen er immers de hele Nederlandse bevolking mee...nog niet gehad
over Engeland, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg.
Kerncentrales zijn een stuk veiliger sinds Tjernobyl, en hier zijn ze zeker veiliger.
Kerncentrales zijn een stuk beter voor het milieu en fossielebrandstoffen raken een keer op.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Elsevier.nl
Ruime meerderheid in Nederland voor kernenergie

Ongeveer tweederde van de Nederlanders is voorstander van kernenergie,
blijkt uit onderzoek. De resultaten worden volgende week in de ministerraad besproken.

Het onderzoek naar de mening van Nederlanders over kernenergie is gedaan door The SmartAgent Company
in opdracht van de ministeries van Economische Zaken en VROM. Daaruit blijkt dat 63 procent voorstander is
van deze vorm van energie.

Onvoorwaardelijk
Bijna 30 procent van de ondervraagden steunt de bouw van nieuwe kerncentrales 'onvoorwaardelijk',
terwijl 26 procent het als een 'noodzakelijk kwaad' ziet. Een kwart is faliekant tegen kernenergie.

Volgens een analyse van het Sociaal en Cultureel Planbureau lijkt de publieke opinie te verschuiven
naar een positiever standpunt, meldt de Volkskrant. Vooral het verwachte energietekort is hier debet aan.

Nieuwe centrales
Het CDA liet gisteren via zijn minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen weten
dat de partij twee nieuwe kerncentrales wil laten bouwen.

Als Nederland over dertig jaar nog zeker wil zijn van energie, is het volgens Verhagen nodig
om actief te zijn op het gebied van kernenergie.

Momenteel heeft ons land een kerncentrale, die van Borssele.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Elsevier.nl
Europese landen heroverwegen kernenergie

De mogelijke meltdown van de kernreactor in Japan zorgt ervoor dat de toepassing van kernenergie
in verschillende Europese landen heroverwogen wordt. De Franse linkse oppositie en milieubeweging
maken gebruik van het moment en willen een referendum over de toepassing van kernenergie.

Testen
In Duitsland worden alle kerncentrales nog eens getest op veiligheid. Ook komt bondskanselier Angela Merkel
mogelijk terug op een besluit om oude kerncentrales langer open te houden. De beslissing is met drie maanden uitgesteld.
In Zwitserland is de aanvraag voor de bouw van een nieuwe kerncentrale voorlopig stilgelegd.

Eurocommissaris Günther Oettinger wil dinsdag een overleg met alle ministers die over energie gaan, om de situatie
in Japan te bespreken. Het is nog onduidelijk of minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, CDA) hier heen gaat.

Eisen
In Nederland zijn er plannen om in 2015 te beginnen aan de bouw voor een nieuwe kerncentrale.
Verhagen heeft toegezegd dat de lessen uit Japan in de eisen voor een nieuwe centrale mee zullen worden genomen.

De situatie bij de Japanse kerncentrale Fukushima is maandagmiddag verergerd. In een van de drie reactoren
is opnieuw de koeling uitgevallen, waardoor meltdown kan optreden. De kans op een volledige meltdown,
dus dat een radioactieve kern in de grond zakt, blijft echter klein.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De ramp in Fukushima heeft mijn mening met betrekking tot Kernenergie wel wat beïnvloed.
Ik ben van Twijfel naar Voorstander mits..... gegaan. Ik maakte mij nogal wat zorgen over de veiligheid van kerncentrales,
maar als ik zie dat in Japan een verouderde, slecht onderhouden kerncentrale met onvoldoende veiligheidsvoorzieningen
wordt getroffen door een grote aardbeving én daarna door een enorme tsunami en er zich vooralsnog geen enorme ramp
heeft voorgedaan dan krijg ik het gevoel dat op een veilige manier kernenergie opwekken mogelijk moet zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."