Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Terroristische aanslagen in Nederland

Gestart door Iwan, 2 mei 2009, 03:34:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke terroristische aanslagen in Nederland hebben het meeste indruk op je gemaakt?

6 februari 1972: Bomaanslagen bij verdeelstations van de Gasunie in Ravenstein en Ommen door de PLO.
0 (0%)
1972: De Rode Jeugd pleegt bomaanslagen op Evoluon in Eindhoven, bij het Holiday Inn Hotel in Utrecht en bij een Amerikaanse bank in Rotterdam.
0 (0%)
25 november 1973: Vliegtuigkaping door Palestijnen.
0 (0%)
23 mei 1977: Treinkaping bij De Punt en Gijzeling lagere school in Bovensmilde.
2 (25%)
22 september 1977: RAF-terrorist schiet agenten neer in Utrecht.
0 (0%)
22 maart 1979: De Britse ambassadeur sir Richard Sykes en zijn bediende Karel Straub worden in Den Haag doodgeschoten, vermoedelijk door de IRA.
1 (12.5%)
Jaren 80: Bomaanslagen RaRa.
0 (0%)
31 juli 1982: bomaanslag op het PvdA-hoofdkantoor van Amsterdam door het Militant Autonomen Front.
0 (0%)
29 maart 1986: brandaanslag door extreem-linkse activisten op een hotel in Kedichem waar politicus Hans Janmaat en de extreem-rechtse partij CP'86 vergaderen.
0 (0%)
25 maart 1990: bomaanslag bij het Ministerie van Justitie in Den Haag, opgeëist door RaRa.
0 (0%)
6 mei 2002: politicus Pim Fortuyn wordt in Hilversum in het Mediapark op straat vermoord door een dierenactivist.
6 (75%)
2 november 2004: Theo van Gogh wordt in Amsterdam door Mohammed Bouyeri gedood.
5 (62.5%)
10 november 2004: Politie-inval in Laakkwartier in Den Haag, na terreurdreiging.
0 (0%)
14 oktober 2005: Het Binnenhof wordt afgesloten en elders in Nederland worden zeven terrorismeverdachten, waaronder Samir Azzouz, aangehouden.
0 (0%)
Anders, namelijk .....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 8

Iwan

ter·ro·ris·me het; o
het onder druk zetten van een regering of bevolking door daden van terreur

CiteerTerrorisme in Nederland
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Terrorisme in Nederland heeft sinds 1950 tot 2009 tot ongeveer 70 aanslagen met 30 doden geleid,
zowel onder gegijzelde burgers (treinkapingen), onder politie- en douanemensen (4)
als onder hooggeplaatste functionarissen (de Britse ambassadeur, 1979).

Bovendien stierven er ongeveer 8 daders in Nederland.
Er werden ongeveer 400 mensen gegijzeld, waaronder twee treinen, een basisschool
en ettelijke ambassades, de kapingen van Nederlandse vliegtuigen niet meegerekend.
De meeste dodelijke acties vonden plaats in de jaren 1970.
De meeste aanslagen in Nederland waren van extreem-linkse politieke groeperingen,
vooral in de periode van 1982-2000.
Topjaar was 1990 met vijf aanslagen tussen maart en juli.

http://www.youtube.com/v/GNZoC8ryBrA&hl=nl&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Zeker de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh

StarLight

De moord op Pim fortuyn en Theo van gogh.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

herjoajax

De moord op Pim fortuyn en Theo van gogh.

En waarom?? Vrijheidsvanmeningsuiting is toch niet verboden, dan mag je alles wat de mens zegt wel verbieden!
Waar gaat dit land heen!
Het is toch onvoorstelbaar!

Om boos van te worden!
Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

Iwan

Ik heb gekozen voor:
23 mei 1977: Treinkaping bij De Punt en Gijzeling lagere school in Bovensmilde.
Op woensdag 23 mei 1977 gijzelden een aantal Molukkers een school en kaapten een trein.
De treinkaping bij De Punt begon op 23 mei 1977 om negen uur 's morgens
toen de intercity Assen-Groningen ter hoogte van het dorp De Punt in de provincie Drenthe,
niet ver van de spoorwegovergang te Glimmen in de provincie Groningen door negen
gewapende Zuid-Molukse jongeren gekaapt en tot stilstand werd gebracht.
De gijzeling duurde 482 uur en de bevrijding door mariniers kostte twee gijzelaars
en zes gijzelnemers het leven.
Op dezelfde dag drongen vier Zuid-Molukse jongeren de lagere school De Meenthe
in het Drentse Bovensmilde binnen. Op de school werden 105 kinderen en vijf leerkrachten
vastgehouden. Toen de gijzeling vijf dagen bezig was, zijn de leerlingen vrijgelaten
omdat veel leerlingen ziek waren geworden. De vijf leerkrachten bleven echter wel gegijzeld.
Bijna drie weken na het begin van de gijzeling, op zaterdagmorgen 11 juni,
gaven de kapers in de school zich over nadat de school was aangevallen met tanks.

http://www.youtube.com/v/Y-Vp96RLLnk&hl=nl_NL&fs=1&


en de moord op Pim Fortuyn op 6 mei 2002
http://www.youtube.com/v/XYLofYU6Ksk&hl=nl_NL&fs=1&
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."