Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Arts weigert moslima met boerka

Gestart door Iwan, 7 januari 2010, 11:38:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Een arts heeft een patiente geweigerd, omdat ze een burka droeg.

Een arts moet altijd helpen en mag niet bepalen wat mensen mogen dragen.
3 (75%)
De weigering is terecht. Een arts mag zelf grenzen stellen aan wie hij wil behandelen.
0 (0%)
Anders, namelijk .....
1 (25%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Citaat van: Elsevier.nl
Arts weigert moslima met boerka

Een 23-jarige moslima uit Utrecht is naar het tuchtcollege gestapt omdat ze door de huisarts werd geweigerd.
Ze droeg namelijk een gezichtsbedekkende sluier.

De vrouw ging naar de huisarts voor haar zieke zoontje. Op zich mocht haar kind wel worden behandeld,
het ging de arts om de gesluierde vrouw. Volgens de moslima heeft de arts de eed afgelegd waarin hij zei
dat hij iedereen zou helpen. Ze heeft inmiddels een klacht ingediend bij de Huisartsenpost,
de Commissie Gelijke Behandeling en het Medisch Tuchtcollege.

Volgens de moslima, die met haar zieke zoontje naar de praktijk was gekomen, wilde de arts haar niet helpen
omdat zij een burqa droeg. Later heeft de arts verklaard dat zijn reactie voortkwam uit oververmoeidheid.
Overigens wilde de arts het jongetje wel helpen, maar ging het hem vooral om de vrouw.
De vader was ook aanwezig en ook hij was gewoon welkom.

De burqa-draagster is desalniettemin woedend en stapt naar de tuchtrechter.
De huisartsenpost zegt het incident te betreuren en zoekt uit wat er precies is gebeurd.

Vernederd
In het AD gaat de vrouw flink tekeer. 'Vernederd, in de grond gestampt en verdrietig,'
zo omschrijft ze de voor haar blijkbaar verschrikkelijke ervaring.
'Ik kan gewoon niet geloven dat iemand mij weigert om mijn uiterlijke verschijning,' aldus de moslima.

De arts heeft inmiddels zijn excuses aangeboden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Zolang een arts geen hinder heeft van kleding moet hij volgens mij gewoon helpen
en daarbij ging het hier ook nog om het zoontje van deze vrouw.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

De vader van het kind was er ook bij en die is met het zoontje naar binnen gegaan, dus hij heeft dat kind zeker wel geholpen dus zich aan zijn eed gehouden.

En dat hij dan weigerd om een vrouw binnen te laten die helemaal bedekt is door een boerka dat is zijn persoonlijke beslissing.
Vind het alleen zwak dat hij daar excuus voor heeft aangeboden, dus zo sterk stond hij ook niet achter zijn eigen principes
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op  7 januari 2010, 21:55:46
De vader van het kind was er ook bij en die is met het zoontje naar binnen gegaan,
dus hij heeft dat kind zeker wel geholpen dus zich aan zijn eed gehouden.

En dat hij dan weigerd om een vrouw binnen te laten die helemaal bedekt is door een boerka
dat is zijn persoonlijke beslissing. Vind het alleen zwak dat hij daar excuus voor heeft aangeboden,
dus zo sterk stond hij ook niet achter zijn eigen principes
Ik kan me jouw punt wel voorstellen; dat een arts iemand mag weigeren, als die persoon zijn hulp niet nodig heeft,
maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat de arts zijn excuses heeft aangeboden, als was het maar om van het
'gezeur' af te zijn. Ik ben benieuwd wat de uitspraak van het Medische Tuchtcollege zal zijn, ik vermoed dat de arts
in zijn gelijk wordt gesteld. Immers de vrouw was niet zijn patiënte, dus hij heeft zijn artenseed niet geschonden.

Een arts heeft binding nodig met zijn patiënten,
wat o.a. goede communicatie inhoud om zijn behandeling en medicijngebruik te kunnen uitleggen.
Dit wordt mijns inziens bemoeilijkt door een boerka. Vraag me trouwens af of deze vrouw zichzelf
wel zou mogen laten behandelen door een mannelijke arts, maar dat terzijde.
Er was een vader aanwezig die het kind kon begeleiden en aan wie de arts zijn behandelmethode kon uitleggen.

Paul Rijksen, algemeen directeur van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG)
is van oordeel dat een arts mag vragen om in een spreekkamer de boerka af te zetten. Rijksen vindt dat zowel
patiënt als arts zich optimaal moeten inzetten voor een goede communicatie. "De ongerustheid is soms letterlijk
van het gezicht af te lezen en dat kan de arts helpen. Gezichtsbedekking, of het nou een boerka, integraalhelm,
bivakmuts of spiegelende zonnebril is, kan de communicatie belemmeren en kan schadelijk zijn voor de patiënt.
''



Ik heb trouwens gestemd op; Een arts moet altijd helpen en mag niet bepalen wat mensen mogen dragen.
omdat er in de poll sprake was van het weigeren van een Patiënte en dat mag een arts nooit.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Citaat van: Iwan op  7 januari 2010, 11:38:19
CiteerArts weigert moslima met boerka

Een 23-jarige moslima uit Utrecht is naar het tuchtcollege gestapt omdat ze door de huisarts werd geweigerd.
Ze droeg namelijk een gezichtsbedekkende sluier.

De vrouw ging naar de huisarts voor haar zieke zoontje. Volgens de moslima heeft de arts de eed afgelegd
waarin hij zei dat hij iedereen zou helpen. Ze heeft inmiddels een klacht ingediend bij de Huisartsenpost,
de Commissie Gelijke Behandeling en het Medisch Tuchtcollege.

De arts heeft zijn excuses aangeboden.


©spitsnieuws.nl

Waar is ineens dat stukje over de vader van dat kind gebleven?
Dat hij met zijn zoontje naar binnen was gegaan en de moeder in de wachtkamer was gebleven.

Als dat stukje er ineens niet meer tussen staat dan wordt het hele bericht uit zin context getrokken.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan



Citaat van: telegraaf.nl
Zaak moslima versus huisarts van de baan

UTRECHT - Er komt geen beoordeling van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB)
over de zaak die een moslima uit Utrecht had aangespannen tegen een huisarts.
De vrouw heeft niet gereageerd op herhaalde oproepen, liet de CGB donderdag weten.

"We kunnen geen contact meer met haar krijgen. Ze heeft niet gereageerd op diverse aanmaningen.
Daarom hebben we besloten dat de zitting niet doorgaat
", bevestigt een woordvoerder van de commissie
een bericht hierover in het AD donderdag.

De 23-jarige moslima had in december vorig jaar een klacht ingediend bij de CGB tegen de huisarts.
Die zou de vrouw vanwege haar boerka hebben geweigerd toe te laten in de spreekkamer.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Vreemd, eerst een heleboel stennis schoppen en dan niet reageren op diverse oproepen.

Misschien heeft ze toch van diverse kanten te horen gekregen dat het geen nut heeft om een aanklacht in te dienen omdat haar zoontje toch wel is geholpen aangezien de vader wel naar binnen mocht.

Nu is het tegenwoordig toch al zo dat de algemene mening hierover ook aan het veranderen is.
De heersende mening is tegenwoordig al: eerst provoceren en een proces aanspannen en dan ineens van alles gaan eisen en dat begint de meerderheid toch behoorlijk tegen te staan en dat zullen ze nu wel door beginnen te krijgen.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************