Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Filosofielessen in het basisonderwijs.

Gestart door Iwan, 1 maart 2010, 03:56:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Filosofielessen moeten deel uitmaken van het basisonderwijs.

Eens, .......
Oneens, ......
Anders, .........

Iwan

CiteerSchots onderzoek leert dat filosofielessen goed zijn voor de ontwikkeling van kinderen.
Je krijgt begrip voor de mening van een ander en je inlevingsvermogen wordt vergroot.
Het IQ van de scholieren gaat omhoog en ze gaan beter met emoties om.
Ook krijgen ze meer zelfvertrouwen en gaat hun gedrag op school vooruit.

De participerende kinderen kregen zestien maanden lang een uur per week filosofieles.
Een controlegroep volgde regulier onderwijs. De leerlingen, tussen de tien en twaalf jaar oud,
zijn voor en na het lessenblok getest. Uit het onderzoek blijkt dat filosofische open vragen effect hebben:
de leerlingen leren individueel na te denken, ze doen beter mee met klassikale discussies
en hun vermogen tot kritisch redeneren wordt groter.

Filosofische vraagstellingen dwingen je om over de meest simpele dingen na te denken.
Door filosofie leer je onbevangen vragen te stellen, dieper nadenken en beter je gedachten te verwoorden.
Filosoferen is goed voor kinderen. Omdat iedereen een eigen opvatting heeft,
krijg je begrip voor de mening van een ander en word je inlevingsvermogen vergroot.
Je wordt flexibeler in je denken, je leert beargumenteren en je zet je gedachten op een rij.
Stelling: Filosofielessen moeten deel uitmaken van het basisonderwijs.
In het voortgezet onderwijs kan het een keuzevak zijn binnen de tweede fase.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Eens gestemd; Ik denk dat Filosofielessen inspirend en leerrijk kunnen zijn voor jonge kinderen,
bovendien stimuleerd het kritisch en creatief denken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."