Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Gratis toegang musea

Gestart door Iwan, 1 maart 2010, 04:11:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De vaste collectie van rijksmusea moet gratis toegankelijk zijn voor Nederlanders.

Eens, ......
2 (66.7%)
Oneens, .....
1 (33.3%)
Ander, namelijk ......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Citaat van: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gratis toegang musea: eerst experimenteren
23-06-2009

Voordat besloten wordt of musea voor kinderen definitief gratis toegankelijk worden,
gaat verder onderzocht worden wat de effecten daarvan op de bezoekaantallen zijn.

Daarom komen er kleinschalige experimenten om te kijken wat de beste manier is om meer kinderen
naar het museum te trekken. Minister Plasterk heeft de Nederlandse Museumvereniging uitgenodigd
om nog dit jaar met een plan hiervoor te komen.

Aanvankelijk was het de bedoeling om per 1 september 2009 grootschalig te gaan experimenteren
met het gratis toegankelijk maken van alle musea voor kinderen tot en met twaalf jaar oud.
De afgelopen tijd heeft minister Plasterk overleg gevoerd met de Nederlandse Museumvereniging (NMV)
over de manier waarop dit experiment zou kunnen worden uitgevoerd.

Tijdens de voorbereiding bleek uit diverse onderzoeken dat het erg onzeker is of er substantieel
meer kinderen naar het museum gaan, als de toegang gratis is. Daarom is het verstandig om,
in plaats van het gratis maken van alle musea, eerst kleinschaliger te experimenteren met verschillende
maatregelen, die meer kinderen naar het museum kunnen krijgen, zoals bijvoorbeeld gratis vervoer
tussen scholen en musea. Uit onderzoek van de NMV blijkt bovendien dat met het beschikbare budget
voor twee jaar gratis toegang gegarandeerd kon worden – in plaats van drie of vier jaar,
zoals aanvankelijke afgesproken.

Minister Plasterk acht, zeker in de context van de economische crisis, het niet verantwoord
om een relatief groot bedrag in te zetten voor een tamelijk onzeker resultaat. Er zal eerst
meer zekerheid verkregen moeten worden over de vraag hoe museumbezoek door kinderen
het beste gestimuleerd kan worden. Minister Plasterk heeft de NMV uitgenodigd om een plan
in te dienen om in 2010 een experiment uit te voeren waaruit in de praktijk moet blijken hoe
effectief gratis toegang voor kinderen is, en of andere manieren effectiever zijn om het museumbezoek
van basisschoolkinderen te stimuleren. Daarvoor is maximaal 5 miljoen euro beschikbaar.
Stelling: De vaste collectie van rijksmusea moet gratis toegankelijk zijn voor Nederlanders.
De rijkscollectie is eigendom van alle Nederlanders en er hoort geen kassa te staan tussen
ons en deze prachtige collectie.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Aan de ene kant hebt ik zoiets van; musea moeten gratis toegankelijk zijn, in elk geval voor Nederlanders,
want de collectie is toch voor een deel aangekocht van geld wat betaald is door de Nederlanders dmv belastingen.
Ik weet alleen niet of de overheid het onderhoud van de panden en de collectie en lonen voor de medewerkers
ook betaald, ik zou denken van wel het zijn immers rijksmusea. Indien ook dit door de overheid betaald wordt
vraag ik me af wat er gebeurd met de inkomsten die de musea hebben uit de entreegelden, vloeit dit weer terug
naar de staatskas?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."