Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Protest tegen weigering om homo's een hostie te geven.

Gestart door Iwan, 5 maart 2010, 20:39:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Er wordt terecht geprotesteerd tegen de weigering om homo's een hostie te geven.

Eens, ....
4 (80%)
Oneens, .....
1 (20%)
anders, namelijk .....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

Citeer
Homo's geen hostie

DEN BOSCH - Praktiserende homoseksuelen en heteroseksuelen die zich niet
aan de kerkregels houden, kunnen de heilige communie niet ontvangen.


Dat heeft de Bossche bisschop Hurkmans gisteren verklaard na afloop van een gesprek met Henk Krol
van de Gaykrant en vicevoorzitter Vera Bergkamp van het COC Nederland in het bisschopshuis in Den Bosch.

"Homoseksuelen kunnen geen onderdeel zijn van alle sacramenten", zei Hurkmans.
"Dat geldt ook voor iemand die na een echtscheiding voor de tweede keer is getrouwd of ongehuwd samenleeft."
Hurkmans noemde de verhouding tussen de Rooms-Katholieke Kerk en homoseksuelen 'een open zenuw'.
Met deze formele opstelling sluit Hurkmans de deur voor veel homoseksuele gelovigen, vindt Krol.
Bergkamp noemde de boodschap 'verdrietig en hard'.

Aanleiding voor het gesprek was de weigering van de Reuselse pastoor Luc Buyens
om de homoseksuele carnavalsprins Gijs Vermeulen de hostie te geven tijdens de carnavalsmis.
Hurkmans sprak van een 'open gesprek', maar zei ook dat de standpunten niet nader tot elkaar zijn gekomen.
Krol noemde het gesprek 'respectvol.

Stelling: Er wordt terecht geprotesteerd tegen de weigering om homo's een hostie te geven
Vind jij het terecht dat er geprotesteerd word tegen de weigering om homo's een hostie te geven
of moeten homoseksuelen niet zo 'zeuren' en zich gewoon neerlegden
bij de regels van het katholieke geloof zoals die al eeuwen bestaan?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ik snap al dat gedoe rondom de hostie voor homosexuelen niet hoor.

Ga gewoon naar de kerk als je daar behoefte aan hebt en haal die hostie op.
Je hoeft bij het ophalen toch niet te zeggen: ik ben homosexueel dus mag ik de hostie wel hebben?
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Dat mensen buiten worden gesloten, in dit geval omdat ze homoseksueel zijn, is natuurlijk een aanfluiting,
maar als homoseksuelen expres gaan provoceren, door bv opzichtig een grote roze driehoek op hun jas te dragen,
dan is dat ook niet netjes.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Ik vind dat je de mensen gewoon in hun waarde moet laten, ook homoseksuelen hebben het recht om naar de kerk te gaan daar moet geen onderscheid in gemaakt worden of ze nu homo zijn of niet.

Iwan

Ik heb uiteindelijk gestemd op eens, al vind ik ook dat homoseksuelen niet expres moeten gaan provoceren,
terwijl ze weten dat homoseksualiteit gevoelig ligt in de kerk, maar homoseksuelen die om hun geloof te belijden
in de kerk zijn moeten gewoon een hostie kunnen ontvangen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."