Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Grimbert Rost van Tonningen spreekt tijdens dodenherdenking.

Gestart door Iwan, 27 april 2011, 23:31:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Grimbert Rost van Tonningen spreekt op uitnodiging van het plaatselijke commitee te Culemborg op 4 mei tijdens dodenherdenking, wat vindt U?

Schandalig, onkies om dat als NSB nazaat op 4 mei te doen.
0 (0%)
Eindelijk dan kan duidelijk worden dat ook NSB kinderen oorlogsslachtoffers zijn.
1 (100%)
Moet dit nu echt op 4 mei dat is toch kwetsend voor het Joodse volksdeel en al diegenen die de oorlog bewust hebben meegemaakt.
0 (0%)
Dat een NSB kind ook iets kan zeggen op 4 mei is gewoon een kwestie van emanicipatie.
0 (0%)
Anders, namelijk ......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1

Iwan



Citaat van: De Pers.nl

Zoon Rost van Tonningen spreekt op 4 mei

De oudste zoon van de bekende NSB'er Meinoud Rost van Tonningen, Grimbert,
is tijdens de dodenherdenking op 4 mei in Culemborg een van de sprekers.
Dat heeft voorzitter Ebbo de Jong van de Stichting Culemborg en Oranje woensdag gezegd
naar aanleiding van berichtgeving in het AD. De Jong nodigde Rost van Tonningen zelf uit.

In het bestuur van de stichting hebben twee mensen aangegeven het niet eens te zijn met de komst
van Grimbert Rost van Tonningen. ,,Eerlijk gezegd wel een beetje tot mijn verbazing'', aldus De Jong.
De twee bestuursleden zullen niet aanwezig zijn, als Rost van Tonningen spreekt.

De 69-jarige Grimbert Rost van Tonningen is de oudste zoon van de NSB'er, die op 6 juni 1945
in de gevangenis zelfmoord pleegde, en 'zwarte weduwe' Florrie Rost van Tonningen-Heubel,
die op 24 maart 2007 overleed. Hij heeft afstand genomen van het gedachtegoed van zijn ouders.
,,Sommigen hebben aangegeven, ik hoef die man niet te zien'', stelde De Jong.
,,Dat vind ik raar, maar ook dat is vrijheid. Ik zou hem ook absoluut als slachtoffer willen beschouwen.
Die man heeft levenslang.
''

Grimbert Rost van Tonningen spreekt op uitnodiging
van het plaatselijke commitee te Culemborg op 4 mei tijdens dodenherdenking,
wat vindt U?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb gestemd op: Eindelijk dan kan duidelijk worden dat ook NSB kinderen oorlogsslachtoffers zijn.
Ik ken die Grimbert Rost van Tonningen verder niet, en weet ook niets van zijn (politieke) opvattingen, maar hij
heeft altijd afstand genomen van de ideeën van zijn ouders en ik kan mij voorstellen dat hij ook erg geleden heeft
onder de daden en ideeën van zijn ouders.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Natuurlijk zijn kinderen van NSB-ers, collaborateurs, verraders ed ook op hun manier slachtoffer. Zij zijn niet zozeer slachtoffer tijdens de oorlog geweest, als wel daarna. Dat mag best erkend en herkend worden.
Maar om zo iemand nu te laten spreken op uitgerekend 4 mei? Dat vind ik dan toch weer te direct en te confronterend, ook voor de slachtoffers van het oorlogsgeweld. Dus vind ik dat beslist geen goed idee.