Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Pro-ana

Gestart door Iwan, 19 februari 2007, 20:03:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citeer

Pro-ana is de naam van een beweging die stelt dat anorexia nervosa en andere eetstoornissen
geen stoornis, maar een levensstijl zijn. Hiermee wordt stelling genomen tegen de medische wetenschap
die anorexia als een potentieel dodelijke psychische aandoening beschouwt. De beweging is een aantal jaren
erg actief geweest op het internet, leek op een gegeven moment terrein te verliezen maar kent nu
een ongeziene heropleving.

Aanhangers van de beweging streven ernaar om op radicale wijze te voldoen aan hun slankheidsideaal,
een positief zelfbeeld te ontwikkelen en de macht over het eigen lichaam te verkrijgen.

Er zijn verschillende gradaties van pro-ana. Je hebt de extremere vorm die pro-ana als een religie
of echt een levenskeuze gaat benaderen. Vaak ligt de leeftijd van aanhangers hier zeer laag.
Rond de 13 jaar. Een andere vorm is minder extreem en gaat er eerder vanuit dat een eetstoornis
wel degelijk een ziekte is maar dat zij er nog niet klaar voor zijn om te genezen. Ze moedigen herstel
wel aan, maar zullen niemand dwingen.

Pro-ana-websites bevatten webforums, geven tips over afvallen en mogelijkheden om het ideale gewicht
te berekenen (waarbij de gebruikte waarden vaak lager liggen dan bij de queteletindex).
In de Verenigde Staten hebben enige pro-ana-aanhangers protestdemonstraties gehouden tegen de
consumptiemaatschappij, met name de overmatige consumptie van voedsel.

Critici wijzen erop dat de websites van de pro-ana-beweging levensgevaarlijk zijn voor de toch al
labiele doelgroep en dat het ontkennen van de aandoening in wezen een langzame vorm van zelfmoord is.



Ã,©wikipedia.nl


Wat is jullie mening over pro-ana en de pro-ana site's die te vinden zijn op het internet
of kennen jullie iemand in jullie omgeving die pro-ana is hoe ga je er mee om
of hoe zou je er mee om gaan?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

Ik begrijp die meisjes wel een beetje.
Voor hun is dun zijn het schoonheidsideaal.

Ik heb gister een artikel over Pro-Ana in de Yes gelezen en dat was best boeiend op te lezen.
De meeste meiden van die sites zouden een BMI (De BMI wordt berekend door het lichaamsgewicht in kilo's te delen
door het kwadraat van de lichaamslengte) van 16 willen hebben, terwijl een BMI van tussen de 20 en 25 gezond is.

Zelf zou ik, denk ik, nooit anorexia krijgen.
Ik ben trots op hoe ik er uit zie.
Tuurlijk, ik zou wel een paar kilo´s kwijt willen, maar ik zal nooit zo doorslaan als Pro - Ana´s.


Metalholic

ik vind het niets, geen xylofoon in mijn bed.

Iwan

Persoonlijk snap ik de meisjes die pro-ana zijn niet zo goed, 
ik begrijp niet wat ze er mooi aan vinden om zo dun te zijn,
want ik vind het absoluut geen gezicht.
Ik ben zelf ook best wel dun en ik zou graag wat dikker zijn.

Ik denk dat het iets psychisch is en dat mensen die pro-ana zijn hulp moeten zoeken,
vooral omdat het voornamelijk jonge meisjes betreft, want gezond is het niet om zo dun te zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Wat is jullie mening over pro-ana en de pro-ana site's die te vinden zijn op het internet
of kennen jullie iemand in jullie omgeving die pro-ana is hoe ga je er mee om
of hoe zou je er mee om gaan?


Ik snap die meisjes ook wel en zelfs nu met mijn 24 jaar moet ik opletten dat ik niet
mee zal gaan in deze " levenswijze". Ik ken een paar meiden die in hun puberteit anorexia
hadden, maar die zijn er weer helemaal bovenop gekomen alhoewel ze toch wel momenten
hebben dat ze moet opletten. Ik zou zelf ook dun willen zijn en heb er in principe ook veel
voor over. Gelukkig houd mijn vriend mij in de gaten.

Dity

Ik wist niet eens dar er zo'n groep was die dat promoot.
Komt natuurlijk ook omdat ik het in mijn omgeveing helemaal niet ken, dus let je daar ook niet op.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat er groepen zijn die daar gevoelig voor zijn, helemaal als zij promoten dat het een soort van levensstijl is die best wel kan.
Het gevaar daavan is natuurlijk dat die mensen te ver doorschieten met alle gevolgen van dien
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Nevyn

Vanavond komt er een documentaire hierover. Helaas kan ik hem niet zien.

Daarom ben ik wat gaan zoeken en kwam op deze site:
http://users.telenet.be/studio.dova/pro-ana/index1.htm

Echt die filmpjes, ik kon net mijn tranen binnenhouden.
En ook de gedichten en om de brief van Ana nog niet te spreken  :'(

Echt heftig, vooral als je leest dat die meiden in de gedichten allemaal dood willen  :'(

Dity

Citaat van: Dee-E op  6 september 2007, 17:52:57
Vanavond komt er een documentaire hierover. Helaas kan ik hem niet zien.

Daarom ben ik wat gaan zoeken en kwam op deze site:
http://users.telenet.be/studio.dova/pro-ana/index1.htm

Echt die filmpjes, ik kon net mijn tranen binnenhouden.
En ook de gedichten en om de brief van Ana nog niet te spreken  :'(

Echt heftig, vooral als je leest dat die meiden in de gedichten allemaal dood willen  :'(

Ben daar ook even wezen kijken, heb hem enkele onderwerpen nagelezen en bekeken te hebben weer afgesloten die site,
werd er gewoon naar van......
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Nevyn

Ik kom er ook niet meer...
Steeds als ik op die site ben geweest, voel ik mij intens droevig van binnen..

Ik zou heel graag iets voor die meiden betekenen, maar helaas zien ze zelf niet in hoe fout ze bezig zijn :(

Nevyn

Het lijkt een nieuwe trend te worden. Steeds meer jonge meiden hongeren zichzelf uit, om maar de dunste te kunnen zijn. Natuurlijk zien zij al die mooie slanken modellen in de media. Zo willen wij ook zijn, denken die meiden.
Een interview over anorexia en pro-ana sites


Veel jongeren leiden aan de ziekte anorexia, waarbij het BMI (je gewicht in kilo's gedeeld door het kwadraat van je lengte in meters) lager ligt dan de minimale 20. Deze jongeren zijn er als de doods voor om aan te komen. De opkomende pro-ana sites zetten steeds meer meiden aan zich te mengen in deze ziekte.
Psychologe Carla de Bruin werkt met dit soort jongeren en vertelt ons graag wat meer hierover.

Wat is dat nou, dat pro-ana?
"Pro-ana zijn de internetsites waarbij anorexia aangemoedigd wordt. Op deze sites staat duidelijk dat ze niet willen dat andere meiden ook pro-ana worden, maar toch moedigen ze die meiden aan. Dat doen ze bijv. door plaatjes te plaatsen van slanke vrouwen (red. thinspiration) en te zeggen dat ze te dik zijn. Ook heeft 'Ana' een aantal brieven geschreven aan de bezoekers van dat soort sites."

Wat staat er dan in die brieven? Je zou zeggen dat de meiden daar niet intrappen.
'Ana speelt in op het gevoel van haar lezers. Zij heeft een aantal van die brieven opgesteld waarin ze op haar lezers ingaat. Ze zegt de dingen die ze denken, zoals: je bent niet perfect, je vrienden begrijpen je niet en liegen als je vraagt of je dik bent, etc. Degene die dit opgezet heeft, weet precies wat er in de hoofdjes van die meiden omgaat. Ze zijn onzeker, denken dat niemand van de houdt en dat ze te dik zijn. Ana beaamt dit en geeft ze een oplossing. Afvallen tot ze er letterlijk bij neervallen.. Dan zal iedereen weer van hen gaan houden.'

Wat eist Ana van die meiden? Dus wat mogen ze wel en wat mogen ze niet?
'Ana laat de meiden rustig beginnen. Ze moeten minder vetten gaan eten, dus ze verbied Mac Donalds en alle andere junkfood. Het is de bedoeling dat ze in de weken al wat kilo's afvallen, zodat ze laten zien dat ze het kunnen. Na een paar weken is dit niet meer goed genoeg. De meiden moeten nu ook gaan letten op hun calorieën en meer lichaamsbeweging gaan doen. En ze zegt de hen dat ze elke dag weer minder calorieën mogen eten. Ze geeft tips, zodat niemand merkt dat de meiden hun bord niet leegeten. Ze laat ze naar modellen in tijdschriften kijken en laat ze zich vergelijken.
Dit is allemaal al enorm erg, maar het wordt nog erger. Wanneer één van die meiden wel eet, moet ze alles eruit kotsen. En dat niet één keer, maar totdat er bloed uit haar maagje komt. Zij heeft de regels gebroken en zal dus pijn moeten lijden, volgens Ana.  Ze laat haar laxeermiddelen nemen, in zichzelf snijden, haar tot helemaal niets voelen. En natuurlijk verbied ze haar ook om hier met iemand over te praten, want dan raakt ze Ana, hun enige vriendin, kwijt!
Oftewel, ze eist het maximale van ze. Pro ana kan tot de dood leiden.'

Hoe reageren de meiden? Weten ze dat het fout is wat ze zichzelf aandoen?
'Op internet staat een filmpje over pro-ana gemaakt door pro-ana meiden. In dat filmpje leggen de meiden uit wat ze voelen en hoe ze denken. Als ik het filmpje kijk, maakt het me met de achtergrondmuziek erbij echt emotioneel. Die meiden weten dat het niet klopt wat ze doen, maar ze zien het als hun eigen keuze, waar niemand iets over te zeggen heeft. En vaak willen ze wel hulp, maar zijn bang niet begrepen te worden. Om die reden laten ze vrienden eerst een klein beetje toe, maar stoten ze daarna weer af. De angst om niet geaccepteerd te worden door hun gewicht is te groot. Op een gegeven moment draait bij hen het leven alleen nog maar om de getallen op de weegschaal en het BMI dat vaak veel te laag is.'

Hoe kun je die meiden helpen? Wanneer zien ze pas echt in dat ze fout bezig zijn?
'Vaak verbergen ze het zo goed, dat niemand het door heeft. Ze dragen een aantal lagen kleding zodat het niet opvalt. Tijdens het eten pakken ze een beker waar ze magere yoghurt in doen. Niemand let er natuurlijk op hoeveel, dus zo kunnen ze al veel sprokkelen.
Zolang ze niet in een kliniek opgenomen zijn, zal niemand er snel achter komen, de pro-anasites geven honderden tips om het niet op te laten vallen.
Pas in de kliniek wordt het moeilijker voor ze. Er wordt op ze gelet en ze moeten eten.
Wat vaak helpt is om die meiden een dag uit hun leven te laten filmen en ze dat terug laten zien. Als ze dan zien dat hun ribben letterlijk te tellen zijn, komen ze vaak tot het inzicht dat ze dunner zijn dan ze dachten. Dat is regelmatig het begin van genezing.'

Dus dan zien ze in dat het in hun hoofd zit, zijn ze dan meteen genezen?
'Nee, de angst voor de getallen is nog lang niet weg. Ze zijn als het ware bang voor eten, want als ze eten kunnen ze aankomen. Hetgeen dat ze absoluut niet willen.
Voor de verdere stappen ben ik, ik neem ze in therapie en help ze over hun onzekerheden heen komen en laat ze inzien hoe dun ze zijn. Ik laat ze foto's zien van meiden van 35 kilo. Ik confronteer ze, met wat ze kunnen worden.
Helaas is anorexia een ziekte die zelden helemaal geneest. Ze kunnen heel gemakkelijk weer een terugval krijgen. Daarom zouden zulk soort pro-ana sites eigenlijk ook verboden moeten worden.'

Is er geen verbod op die sites mogelijk?
'In Amerika zijn deze sites verboden, iets wat in Nederland ook zou moeten. Of eigenlijk over de hele wereld. In de Nederlandse wet staat dat sites die tot geweld aanzetten verboden zijn en indirect zetten de pro-ana sites de meiden aan tot geweld aan zichzelf.
Het probleem in Nederland is, is dat iedereen recht van de vrije meningsuiting heeft. En aangezien er niet staat dat ze iets moeten, meiden die dit geloven zien dit natuurlijk wel als moeten, mogen ze in Nederland gewoon blijven bestaan.'

© Diana van Eijnde

DonWoozy

sick :-X ik heb eens wat aan het rondneuzen geweest maar dat ziet er echt goor uit van die skeletten met een velletje
er rond

Tyz

'Het lijkt een nieuwe trent te worden. Steeds meer jonge meiden hongeren zichzelf uit, om maar de dunste te kunnen zijn. Natuurlijk zien zij al die mooie slanken modellen in de media. Zo willen wij ook zijn, denken die meiden.
Een interview over anorexia en pro-ana sites'

Iesj trend : )

Voor de rest niks op aan te merken, ook niet qua stijl. Goed stukje

Nevyn

Citaat van: justme op 19 juni 2008, 17:34:41
'Het lijkt een nieuwe trent te worden. Steeds meer jonge meiden hongeren zichzelf uit, om maar de dunste te kunnen zijn. Natuurlijk zien zij al die mooie slanken modellen in de media. Zo willen wij ook zijn, denken die meiden.
Een interview over anorexia en pro-ana sites'

Iesj trend : )

Voor de rest niks op aan te merken, ook niet qua stijl. Goed stukje

Dank je Thijsje! Die spelfout zag ik, was ik alleen vergeten te verbeteren.. Shame on you Diaan!!
Thnx voor je reactie! Dit soort opmerkingen hoor ik graag! Kan ik 'meenemen' naar mijn nieuwe opleiding ;)

Tyz

Np :)

Btw, da's misschien flauw, maar ik zie nu wel wat.. als je dit als stukJE ergens in wil krijgen moet het veel korter >< Dat gaat tegen het schrijfgevoel in, maar je moet bijna alleen de rode draad pakken tegenwoordig, en zelfs daarvan stukjes afknippen  I-:

Goed, maar te lang om te publiceren  :-\

Nevyn

Het was voor een schoolopdracht, dus moesten ons aan een bepaald aantal woorden houden ;)
Maar je hebt gelijk, mensen gaan niet meer zulke lappen tekst lezen..

Iwan

Citaat van: Dee-E op 27 april 2009, 22:21:31
Hey Tim,

Pro-ana is niet de afkorting van promotie van anorexia, maar afkomstig van het Engelse professional anorectic ;) Dus pro-ana is niet meer dan de afkorting van profesionele anorexiapatient.

Sorry, heb mijn huiswerk voor school erg goed gedaan ;)
Ik dacht ook dat pro-ana betekende 'voor' of 'voorstander' (pro) van anorexia.
Dus iemand die het niet als ziekte ziet, maar als lifestyle.
Ik heb het nog even opgezocht in een encyclopedie en daar staat inderdaad
dat pro-ana `Professional Anorectic' betekend.

CiteerPro-ana
`Pro-ana` is de naam van een beweging die stelt dat anorexia nervosa
en andere eetstoornissen geen stoornis, maar een levensstijl zijn.
Hiermee wordt stelling genomen tegen de medische wetenschap
die anorexia als een potentieel dodelijke psychische aandoening beschouwt.
Pro-ana is afkomstig van het Engelse `Professional Anorectic`.
Er bestaat ook een beweging voor boulimiepatiënten onder de naam pro-mia.
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Pro-ana
encyclo.nl

In die encyclopedie wordt echter een artikel op Wikipedia aangehaald
en Wikipedia is nou niet bepaald 100% betrouwbaar.

Ook kom ik veel als betekenis van pro-ana op het internet tegen:
the promotion of anorexia nervosa.

CiteerThere is an issue I have recently come across
that clearly needs addressing: What does Pro-Ana mean?

The way the word is used makes it seem that the PRO in Pro-Ana can be
interpreted in many ways. There is a difference between being 'pro' Ana,
and simply dealing with Ana. In an early, and eventually inconclusive,
series of e-mails I had with "Elise" (pseudonym), she initially told me "the term
"pro-Ana" has evolved among the eating disorder community to mean something
much different than the general public thinks it does."

For some (but not as many as one may think), it seems that pro does not mean
'positive' or 'promoting' - rather the eating disorder is simply accepted in ones life
and lifestyle. This means that individuals may or may not identify as 'pro-Ana'
while still participating in the community.

From what I am gathering, pro-Ana means that Ana is present.
Whether Ana is something that 'empowers' or 'pains' an individual,
Ana is confronted and discussed online. Pro-Ana also seems to be
a broad category of community, under which many individuals fall
whether or not they identify as 'pro-Ana' but who may simply
be dealing with an ED and expressing this aspect of their individuality online.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl

Steeds meer meisjes krijgen anorexia

ROTTERDAM - Steeds meer meisjes tussen de 15 en 19 jaar hebben anorexia.
De afgelopen 25 jaar is het aantal verdubbeld, blijkt uit onderzoeksresultaten die vandaag
worden gepresenteerd op een congres van de Nederlandse Academie voor Eetstoornissen.

Dat schrijft De Volkskrant.

Daarnaast wordt er volgens de krant binnenkort een nieuwe eetziekte officieel geïntroduceerd: de 'binge eating disorder'.
Mensen die last hebben van de vreetbuistoornis hebben minstens een keer per week oncontroleerbare eetbuien.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."