Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Alcoholmisbruik jongeren stijgt sterk

Gestart door Iwan, 16 augustus 2007, 21:00:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Alcoholmisbruik jongeren stijgt sterk

UTRECHT - Het aantal kinderen tussen de 10 en 15 jaar dat in een ziekenhuis moet worden
behandeld wegens alcoholvergiftiging is tussen 2000 en 2005 verzesvoudigd.

Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Consument en Veiligheid en het Reinier de Graaf Gasthuis.
Het totaal aantal mensen dat in het ziekenhuis is beland wegens alcoholvergiftiging is in de genoemde
periode meer dan verdubbeld.

Bij de 10- tot 15-jarigen gaat het om ongeveer honderd gevallen en onder 15- tot 19-jarigen is het aantal
iets minder dan vijfhonderd. In totaal belanden jaarlijks ongeveer 1800 mensen wegens alcoholvergiftiging
in het ziekenhuis.

"Drinken tot je er letterlijk bij neervalt, lijkt een populair tijdverdrijf te zijn geworden, in plaats van
een uitzondering
", stellen onderzoekers in een artikel van het medische tijdschrift Medisch Contact.
"Bij ongeveer een kwart van deze patiënten speelden ook drugs of geneesmiddelen een rol."

Uit het onderzoek blijkt verder dat jaarlijks van alle patiënten die na een ongeval of een vechtpartij
op een afdeling voor spoedeisende hulp binnenkomen, naar schatting 8 procent in de zes uur daaraan
voorafgaand alcohol heeft gedronken. Het gaat om een totaal van 63.000 mensen.

"Driekwart van de jongeren had zelfs drie of meer glazen op toen zij letsel opliepen", aldus de onderzoekers.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

dotje

Ik denk ook dat we de gevaren van drank wel eens onderschatten.

Een brits onderzoek (afgelopen maart in de spits) wees uit dat als het gaat om de gevaren voor gezondheid en de overlast volgens deskundige (politie, verslavingszorg, en gezondheidzorg) alcohol op nr 5 komt te staan.

De gevaarlijkste drugs zouden dan heroine en cocaine zijn. gevolgt door  barbitaten (slaapmiddelen en kalmeringsmiddelen) en methadon, drank kwam op de 5e plaats, tabak op de 9e en cannabis op de 11e. Onderaan de lijst kwam xtc. Volgens de onderzoekers van Nuttis de lijst van gevaarlijke drugs volkomen willekeurig. Roken bv ligt ten gevolge van 40 % van alle aandoeningen die in het ziekenhuis behandeld worden. en de helft van de gevallen op de afdeling spoedeisende hulp is toe te schrijven aan alcoholgebruik.

Iwan

Ben het helemaal met je eens,
heb van dichtbij meegemaakt wat drank kan doen,
mijn vader heeft zich zo'n beetje doodgedronken
en dan zijn dit nog kinderen, belachelijk dat die kids aan drank kunnen komen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Toch denk ik dat drugs veel gevaarlijker zijn..

Het is idd belachelijk, dat drank al op zo'n jonge leeftijd verkocht mag worden. Maar ik keek er op mijn 16de zo naar uit! Ik werd 16 met carnaval en mocht mijn eerste eigengekochte biertje opdrinken! Dit is gewoon een ervaring.
Ik weet ook dat heel veel mensen er niet mee om kunnen gaan en daarom ben ik voor verhoging van de leeftijd! Maar toch kan dan ook een verslaving makkelijk plaats gaan vinden!

Zelf heb ik de regel, door de weeks drink ik niks (mits er een speciale gelegenheid is) en in het weekend laat ik mij lekker gaan! Ik ben nog nooit lazerus geweest, dat ik niets meer van de avond weet..
Ow jah, één keer, maar dat was bij mij thuis met goede vrienden en mijn ex, dus niet spectaculair, haha

Iwan

Citaat van: Dee-E op 16 augustus 2007, 21:56:28
Toch denk ik dat drugs veel gevaarlijker zijn..

Het is idd belachelijk, dat drank al op zo'n jonge leeftijd verkocht mag worden. Maar ik keek er op mijn 16de zo naar uit! Ik werd 16 met carnaval en mocht mijn eerste eigengekochte biertje opdrinken! Dit is gewoon een ervaring.
Ik weet ook dat heel veel mensen er niet mee om kunnen gaan en daarom ben ik voor verhoging van de leeftijd! Maar toch kan dan ook een verslaving makkelijk plaats gaan vinden!

Zelf heb ik de regel, door de weeks drink ik niks (mits er een speciale gelegenheid is) en in het weekend laat ik mij lekker gaan! Ik ben nog nooit lazerus geweest, dat ik niets meer van de avond weet..
Ow jah, één keer, maar dat was bij mij thuis met goede vrienden en mijn ex, dus niet spectaculair, haha
Drugs is gevaarlijker, maar alcohol is makkelijker verkrijgbaar, in de supermarkt kun je al alcohol krijgen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik weet niet of alcolhol makkelijk te krijgen is. Ik was toen ik nog in de winkel werkte heel streng hierop..

En als je op een hardcorefeestje of discotheek komt (bij ons bijv de zino) vragen ze je of je een pilletje o.i.d. wil.. Daar hoef je niet eens zelf achteraan..
Natuurlijk is het ook de uitstraling die je hebt, ik denk niet dat ze mij snel aanspreken en als ze het doen, krijgen ze zo'n snauw, dat ze het niet meer doen..
Maar het is echt heel gemakkelijk om aan drugs te komen..

dotje

Ligt er aan welke drugs. Ik vind nu dat men wel eens te makkelijk alles op een hoop gooit tewijl er toch wel verschil zit in heroine en bv xtc of een joint.

Ik zelf zou ook voor verhogen zijn van de leeftijd maar je ziet dat men zich daar nu al niet aan houd.

Als je ouder bent weet je of je verslavingsgevoelig of depressie gevoelig bent. Weet je of je mate kunt houden.

Ik heb zelf nooit gerookt en gedronken maar wel na mijn veertigste wel eens wat gebruikt en uitgeprobeerd.

Ik denk dat met name dat niet weten dat ongewisse, en het doorslaan wat veel jeugd doet dat daar toch de gevaren in zitten.

Je weet ook bij je eerste biertje of wijntje niet of je tot de alcoholverslaafde gaat horen. Maar die zijn er wel. en vaak zijn het mensen die dronken omdat ze zich geestelijk niet goed in hun vel voelde zitten. Niet voor niets waarschuwt men met alle middelen om alleen te gebruiken als je je geestelijk en lichamelijk goed voelt.

Ook die man of vrouw voor de supermarkt die bedeld om een gulden voor een goedkope fles drank is ooit met dat eerste ene biertje of wijntje begonnen. En hoe weet iemand die begint dat hij/of zij die mate wel kan houden?

Het risico is dus net zo groot als bij alle andere verslavende hard drugs.


Posted on: Augustus 16, 2007, 22:08:08
Ik drink zelf amper (vind het niet lekker) maar moet je eens zien hoe men mij dat vaak opdwingt. "wil je echt niet? Ik heb anders ook wel........! He doe niet zo ongezellig"

Ik vind de sociale druk voor drank zelf veel hoger liggen. En wij gebruiken dus wel eens party drugs maar daarin heb ik zelf nooit de druk gevoeld van andere, althans niet van vrienden die al gebruikte. Men wees eerder op waar je op moest letten. Maar kan zijn dat dat bij jongeren wel meer is. Maar ik ben ook jong geweest en heb dat bv met roken wel weer meegemaakt. Ik denk dat jongeren toch veel meer daar mee te maken krijgen en sneller mee doen om er niet buiten te staan.

Neem nu het openingsbericht van Iwan. Het is toch niet normaal hoeveel men drinkt? Je maakt mij niet wijs dat dat ook niet komt door de omgeving die aanmoedigt en tegen elkaar opbied.

Het is overigens altijd not done om dergelijke middelen op te dwingen aan een ander.

Nevyn

Klopt, risico is even groot, maar ik denk dat men eerder een acloholverslaving ontdekt in de omgeving dan een drugsverslaving..
Drugsverslaafde weten het enorm goed te verbergen..

En ik heb het ook niet over een jointje, want dat zie ik niet echt als een drug (zelf blow ik nooit).
Ik denk meer aan de pillen, die op feesten zo verschrikkelijk gemakkelijk te krijgen zijn en ook gewoon in de kroeg..
Na een tijdje voel je van een pilletje niks meer en wil je meer en ga je kijken wat voor een effect herione (bijv) heeft.. Eerst snuif je en daarna ga je spuiten, omdat dat wordt omschreven als het voelt alsof je klaarkomt..
Kijk, alcohol is gevaarlijk, maar je kunt niet steeds een gevaarlijkere soort gaan gebruiken.. Bij drugs wel en daarmee gooi je je eigen ruiten in..

En met elke verslavind is het zo, je stopt er niet zomaar mee..
Als je af gaat kicken van heroine, moeten alle giffen uit je lichaam en dat is gewoonweg verschrikkelijk!
Maar zo gauw ze het idee van een shot opvangen, vergeten ze alle pijn die ze hebben gehad bij het afkicken en gaat het weer beginnen..
En dan kan het vaak het gouden shot zijn, omdat het lichaam die 40gr. niet meer kan verdragen.

Dus toch blijf ik erbij dat drugs gevaarlijker is..

Iwan

Citaat van: Dee-E op 16 augustus 2007, 22:07:04
Ik weet niet of alcolhol makkelijk te krijgen is. Ik was toen ik nog in de winkel werkte heel streng hierop..
ik bedoel meer dat je in elke winkel alcohol kan kopen, uiteraar zijn er geen winkels die alcohol verkopen aan minderjarigen,
maar dat doen coffeeshops ook niet, en er is altijd wel een grote broer die wat wil halen. Op middelbare scholen wordt al
alcohol geschonken op schoolfeestjes. Grote broers zullen ook wel wiet willen halen, maar een coffeeshop vindt je niet
op elke straathoek zoals een buurtsuper. Bedoel dus meer datde verkoopplaatsen van Alcohol talrijker zijn.

Alcohol verslaafden weten het ook goed te verbergen hoor Dee-E, mijn vader had overal 'stiekeme' flessen staan,
en alcohol is algemener aanvaard dan drugs. Wie zal er zeuren als iemand even 1 biertje drinkt, 1 biertje hier,
nog een biertje daar, nog een biertje ergens anders enzovoorts. Je begint met een biertje, dan grijp je naar de sterkte drank.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

dotje

elke verslaafde is ooit begonnen met roken en alcohol. Ik ken er geen 1 die van alleen pillen over is gegaan naar zwaardere middelen bovendien zal elke verslaafde er ook alcohol bij drinken en heeft dat er als verslaving bij. Het gaat dus niet om het middel maar om hoe verslavingsgevoelig je bent. En het eerste waar een verslaafde mee in aanraking komt zijn tabak en alcohol. Daar begint zijn ellende vaak al mee.

Daarbij als je je verdiept in de werking (er zijn infosite's ) weet je dat als je niets meer voelt je juist een tijdje niet moet gebruiken.

Ik heb van de week wat forums gekeken en kwam op een drugs forum terecht. Ik schrok me dood wat jongeren er in een avond aan pillen in gooit. En het heeft totaal geen zin want als de serotine op is helpt er geen pil meer.

Ik denk dus dat het overmatige vooral bij jongeren voorkomt. Het geen maat kunnen houden.

De mensen die wij kennen gebruiken bij gelegenheid en nooit meer dan bv 1 a  1 1/2 pil.

Zoals er ook mensen zijn die bij gelegenheid drinken en waar het niet gaat om hoeveel je al op hebt. maar de beeldvorming wordt wel bepaald door het misbruik. Niet elke drinker is een alcohol misbruiker en dat geld natuurlijk ook voor andere middelen waar misschien veel mensen met mate van kunnen genieten.
Posted on: Augustus 16, 2007, 22:23:41
Ik begreep dat Dee het aangeboden kreeg die pillen. Ik zelf merk juist dat mensen vaak aan elkaar vragen waar ze wat kunnen krijgen. Bij de ouderen is het helemaal niet zo simpel en de dealers willen zeker niet iedereen naar hun toe gestuurd krijgen. Als je niet de wegen kent merk ik juist dat er heel lastig aan te komen is. Maar kan zijn dat men onder jongeren meer probeerd om klanten te zoeken en dat men op jongeren feesten daar meer aktief mee leurt.

Nevyn

Dat klopt wat jullie beide zeggen.. Maar je merkt eerder dat iemand zat/aangeschoten is dan high avn de pillen/snuiven/spuiten is.. Naar mijn mening dan! Okeej, pillen merk je wel goed aan iemand..

Wat jij zegt dotje over de werking van drugs klopt, maar probeer dit een verslaafde eens te vertellen.. Denk je dat die luistert??
Dat mensen die zooi gebruiken snap ik niet.. De gevolgen zijn zo verschrikkelijk groot!
Veel groter dan de gevolgen van alcohol.

En natuurlijk begint het met roken... Bij drugs is waarschijnlijk altijd de volgorde: roken, blowen, slikken, snuiven en spuiten..
En waarom? Omdat hetgene wat ze nu doen geen kick meer geeft.. Ze worden niet meer licht in hun hoofd van een sigaret dus nemen een blowtje enz. enz..

Ik denk wel dat dit vooral bij jongeren voorkomt, ook om erbij te willen horen.. Zoals ik al zei, als je tegen iemand zegt, dat als je spuit het voelt of je klaarkomt, wordt iemand nieuwsgierig..
Ik zou ook wel eens willen weten wat je voelt als je al deze dingen doet, maar de risico's zijn mij even net iets te groot.. Ik durf al niet te blowen!

Maar als hier dan eens wat meer aandacht aan wordt besteed.. Want fouilleren doen ze echt niet goed genoeg.. Die zooi komt toch wel binnen..
En misschien heb ik dan de pech dat ik van hardcore hou en vaak mensen zie die high zijn, maar dit zet mij ook aan het denken..

@dotje, aan mij hebben ze het nooit gevraagd, maar wel aan een vriendin waar ik bij stond..

james

Wij komen met regelmaat in uitgaans gelegenheden waar men ook wel eens pilletjes gebruikt om lekker op te dansen. Gek genoeg zien wij het bijna nooit mis gaan. Ik moet er bij vertellen dat we als we zo,n avond bezoeken veel leeftijds genoten tegen komen. Het overgrote publiek bestaat die avond dan van ongeveer de zelfde leeftijd.(tussen de 35 en 50 jaar). Gaan die er dan verantwoordelijker mee om? Ze hebben immers veel te verliezen. Deze groep heeft huis, hypotheek, kids, meestal een baan. etc..

Iwan

Citaat van: Dee-E op 16 augustus 2007, 22:33:14
Dat klopt wat jullie beide zeggen.. Maar je merkt eerder dat iemand zat/aangeschoten is dan high avn de pillen/snuiven/spuiten is.. Naar mijn mening dan! Okeej, pillen merk je wel goed aan iemand..
Het probleem van alcohol is gewenning, als iemand voor het eerst dronken is merk je het,
drink iemand elke dag een hoeveelheid merk je het een stuk minder en als iemand elke dag drinkt ken je die persoon niet anders.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Citaat van: james op 16 augustus 2007, 22:41:09
Wij komen met regelmaat in uitgaans gelegenheden waar men ook wel eens pilletjes gebruikt om lekker op te dansen. Gek genoeg zien wij het bijna nooit mis gaan. Ik moet er bij vertellen dat we als we zo,n avond bezoeken veel leeftijds genoten tegen komen. Het overgrote publiek bestaat die avond dan van ongeveer de zelfde leeftijd.(tussen de 35 en 50 jaar). Gaan die er dan verantwoordelijker mee om? Ze hebben immers veel te verliezen. Deze groep heeft huis, hypotheek, kids, meestal een baan. etc..

Ik denk dat het vooral speelt bij de jongeren die nog bij paps en mams wonen

Nevyn

Citaat van: Iwan op 16 augustus 2007, 22:43:23
Citaat van: Dee-E op 16 augustus 2007, 22:33:14
Dat klopt wat jullie beide zeggen.. Maar je merkt eerder dat iemand zat/aangeschoten is dan high avn de pillen/snuiven/spuiten is.. Naar mijn mening dan! Okeej, pillen merk je wel goed aan iemand..
Het probleem van alcohol is gewenning, als iemand voor het eerst dronken is merk je het,
drink iemand elke dag een hoeveelheid merk je het een stuk minder en als iemand elke dag drinkt ken je die persoon niet anders.

Ben ik niet mee eens.. Ik ken mijn papa al 21 jaar en weet dat hij iets te vaak iets te veel drinkt.. maar merk dit dan ook meteen..
En toen ik nog thuis woonde wist ik het ook meteen..
Was voor mij het teken, lekker naar bed te gaan..

james

De trend nu is bij jongeren, eerst thuis voordrinken... de horeca is onbetaalbaar geworden. Dus ze gaan al half kachel op stap.

Nevyn

Citaat van: james op 16 augustus 2007, 22:46:37
De trend nu is bij jongeren, eerst thuis voordrinken... de horeca is onbetaalbaar geworden. Dus ze gaan al half kachel op stap.

erg slim, al zeg ik hetzelf..
Ik ben student en heb gewoon het geld niet om me aangeschoten te drinken in de stad...
En jah, ik hou wel van een avondje doorzakken, maar weet het heel goed in bedwang te houden!
Heb vaak zat stapavonden zonder alcolhol..

Iwan

Citaat van: Dee-E op 16 augustus 2007, 22:45:33
Citaat van: Iwan op 16 augustus 2007, 22:43:23
Citaat van: Dee-E op 16 augustus 2007, 22:33:14
Dat klopt wat jullie beide zeggen.. Maar je merkt eerder dat iemand zat/aangeschoten is dan high avn de pillen/snuiven/spuiten is.. Naar mijn mening dan! Okeej, pillen merk je wel goed aan iemand..
Het probleem van alcohol is gewenning, als iemand voor het eerst dronken is merk je het,
drink iemand elke dag een hoeveelheid merk je het een stuk minder en als iemand elke dag drinkt ken je die persoon niet anders.

Ben ik niet mee eens.. Ik ken mijn papa al 21 jaar en weet dat hij iets te vaak iets te veel drinkt.. maar merk dit dan ook meteen..
En toen ik nog thuis woonde wist ik het ook meteen..
Was voor mij het teken, lekker naar bed te gaan..
Ik kende mijn papa ook 21 jaar, en ik kende hem niet anders dan dat hij onder invloed was, dus ik zag het gewoon niet meer, en die alcohol is zijn dood geworden.

De drug waar de meeste mensen jaarlijks door overlijden, is alcohol.
Niet aan een biertje op zijn tijd natuurlijk, maar wel aan alcoholisme.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

dotje

wat Iwan al zegt zie je het bij een stevige drinker niet. Je ziet juist de gene die er nog niet zo goed tegen kunnen. Die zie je laveloos. Een alcoholverslaafde die is helemaal niet altijd dronken. Die heeft drank nodig om te kunnen functioneren.

Wat pillen betreft zie je ook niet dat iemand 1 pil op heeft. Daar kun je gewoon mee praten en die kijken niet wazig uit hun ogen. Maar iemand die er om de 2 uur een pil in gooit op een avond, die heeft zijn eigen feestje. GHB is helemaal een middel dat mensen laat out gaan ed. Maar ze geven wel het beeld van de pillen gebruiker.

Zie iemand in een hoek out liggen dan zal men vragen wat er met hem is. En men zal zeggen "die heeft pillen op" maar het merendeel dat doordanst heeft die pil ook op maar zal je niet aanzien als een pillen slikker.

Zie een alcoholverslaafde in de goot liggen dan zul je zeggen "die is dronken" maar drank wordt niet geassosieerd met dronkenschap. De beeldvorming bij drank is toch dat je er ook met mate mee kunt omgaan waar men met andere drugs als pillen joint's en ghb alleen maar denkt aan de gevallen die op de eerste hulp belanden of waar het mee fout ging.
Posted on: Augustus 16, 2007, 22:58:14
nb het komt nu over alsof ik 1 pil en stevig drinken vergelijkbaar stel maar zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat de gewenning juist het idee kan geven dat iemand er goed mee om kan gaan. Dat is bij drank dus meer het gevaar. Het lijkt dan of iemand het onder controle heeft terwijl er een groot gevaar in sluipt.

Gevaar met pillen zit voornamelijk in het combi gebruik, het niet weten hoe zwaar een pil is die men aanbied (wij laten pillen altijd eerst testen) en de combi met oververhitting en uitdroging. Die gevallen eindigen op de eerste hulp. En natuurlijk ook in het maar meer en meer nemen.


Posted on: Augustus 16, 2007, 23:04:56
Maar Dee dat van te voren indrinken zorgt nu juist voor die problemen. Het coma zuipen lijkt een trend te worden onder jongeren.

En dan hebben we het niet eens over 18 jarige maar kinderen van 12 jaar doen er ook al aan mee.

Iwan

Citaat van: dotje op 16 augustus 2007, 23:06:51
Maar Dee dat van te voren indrinken zorgt nu juist voor die problemen. Het coma zuipen lijkt een trend te worden onder jongeren.

En dan hebben we het niet eens over 18 jarige maar kinderen van 12 jaar doen er ook al aan mee.
Als iemand 18 is, hebben ze eigen verantwoordelijkheid daarin,
wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze geen hulp moeten krijgen
maar 12-jarigen d at vindt ik echt een verschrikking en dan zijn er mensen
die Alle rook- en drankverboden willen opheffen  en het gebruik van alcohol
willen toestaan voor kinderen, dat is niet alleen ziek, maar ook crimineel.


CiteerDe Brabantse hoogleraar Henk Garretsen benoemd tot voorzitter van het Europees Drugsagentschap.

Op lange termijn zijn alcohol en tabak het gevaarlijkst voor de gezondheid.
Er zijn ook de meeste mensen aan verslaafd. Alleen al in Nederland kampen 1,6 miljoen mensen
met alcoholproblemen, tegen 35.000 drugsverslaafden. Dodelijke ziekten zijn terug te voeren op het gebruik
van alcohol en tabak. Bij heroïne en cocaïne schuilt het gevaar meer in de sociale bijverschijnselen zoals gevaar
voor aids, geldgebrek en criminaliteit. Maar het is bekend dat een groot aantal mensen drugs gebruikt,
maar zonder problemen functioneert omdat ze voldoende geld hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."