Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Alcoholmisbruik jongeren stijgt sterk

Gestart door Iwan, 16 augustus 2007, 21:00:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nevyn

Nee, maar ik vind ook dat de leeftijdsgrens zeker omhoog mag naar minimaal 18 jaar!
Daar hoor je mij niet over! Ik vind net als jullie beide dat zulke jonge kinderen nog niet in aanraking hoeven te komen met alcohol!

En ik snap wel dat je eraan kunt wennen, omdat je niet anders weet.. Mara ik heb mij altijd voor mijn pa geschaamd.. Dat ik op school uitgescholden zou worden, want ik heb altijd precies geweten wat er speelde..
Maar misschien was ik wel vroeg wijs..

bertus

12 jarigen die zich in een coma zuipen vindt ik niet normaal. dus als de leeftijd naar de 18 wordt verhoogt en daarmee de leeftijd waarop kinderen zich in coma zuipen naar 14 vind ik dat een goed idee.   :tU:

verder drink ik zelf meestal 1 keer per week, eerst totdat ik zwaar aangeschoten was maar de laatste tijd hou ik het bij 2 a 3 biertjes (uitzonderingen nagelaten). verder blow ik af en toe, de laatste keer was eind juni/begin juli. Blowen voeld opzich goed maar ik ben bang dat ik iemand tegenkom die ik ken, daarom doe ik het steeds vaker thuis ipv in de stad.

dotje

zou je je dan eerder schamen voor een joint in je hand dan een biertje? En waar zit dat dan in?

Iwan

Citaat van: dotje op 17 augustus 2007, 22:32:45
zou je je dan eerder schamen voor een joint in je hand dan een biertje? En waar zit dat dan in?
Alcohol vanaf de 18 vind ik ook een beetje overdreven,
als iemand van 16 eens een biertje drinkt vind ik prima, of als ze eens in de paar maanden te veel drinken in het weekend,
kan ik me ook niet echt druk om maken, als het maar niet alcohol misbruikt wordt (te vaak teveel)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

dotje

het hele leeftijd verhogen heeft toch al geen zin. Dat is er nu ook al en jongeren van 10 tot 12 houden zich er nu ook niet aan. Dus met twee jaar verhogen heeft geen zin.

Ik schrik wel eens dat men drank zo vergoeilijkt. Oh een joint of pil als ze daar maar van af blijven, maar dat biertje ach... dat kan geen kwaad. Die bewustwording dat het ook daar goed fout mee kan gaan mag wel eens goed doordingen. Bij ouders en bij voorlichters. (hoewel voorlichting wel degelijk wijst op de risico's) men bagetaliseert drank te veel. In feite is alles wat men over drugt zegt net zo goed van toepassing op drank en tabac. Maar dat zien we niet meer. We wijzen onze jeugd op de gevaren van drugs maar zien niet dat ze onder onze ogen kapot gaan aan de drank.

bertus

Citaat van: dotje op 17 augustus 2007, 22:32:45
zou je je dan eerder schamen voor een joint in je hand dan een biertje? En waar zit dat dan in?

zoals je zelf zei, een biertje is veel meer geaccepteerd dan een jointje, ik moet er niet aan denken dat ik een kennis of familie tegenkom met een joint in mn hand of als ik stoned ben.
Verder is het ook de context waarin het gebeurd, een biertje drinken doe ik eronderuitgezakt op een terras, blowen op een bankje in een parkje.
Ik weet het, het is irrationeel maar ik ben altijd op mn hoede als ik aan het blowen ben. :(

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
"Jeugd vaak slachtoffer van drank"

EINDHOVEN - In de regio Eindhoven is bij één op de tien ongelukken met jeugdige slachtoffers
alcohol in het spel. Ze hebben een alcoholvergiftiging of zijn in het weekeinde betrokken geweest
bij verkeersongelukken en geweld.

Uit onderzoek van de universiteit in Maastricht blijkt dat ruim tien procent van de jongeren
tussen de 12 en 30 die naar de Spoedeisende Hulp gaan, alcohol heeft gedronken.

Alcoholvergiftiging komt veel voor. In twee maanden tijd waren er in de regio Eindhoven 24 gevallen.
Zes daarvan waren jongeren tussen de 12 en 16 jaar.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: telegraaf.nl
'Comazuipen neemt toe'

ENSCHEDE - Het aantal kinderen onder de 16 jaar dat met een alcoholvergiftiging op de spoedeisende hulp
van een ziekenhuis terechtkomt, blijft toenemen. Ongeveer een derde van die jongeren met een alcoholcoma
kocht de drank zelf in een supermarkt of een horecagelegenheid, terwijl het wettelijk verboden is
alcoholhoudende dranken te verkopen aan kinderen jonger dan 16 jaar.

Dat zegt communicatiewetenschapper Joris van Hoof, die vrijdag aan de Universiteit Twente promoveert
op een onderzoek naar drankgebruik onder jongeren. Het Nederlands Signalerings Centrum Kindergeneeskunde (NSCK)
begon in 2007 met het bijhouden van alcoholgerelateerde ziekenhuisopnames van kinderen. In dat jaar
zagen kinderartsen 297 gevallen. In 2009 waren het er al vijfhonderd en uit de cijfers over het eerste halfjaar
van 2010 blijkt dat hun aantal weer verder toeneemt.

Van Hoof denkt dat het werkelijke aantal jongeren onder de 16 jaar dat een alcoholvergiftiging oploopt,
nog hoger ligt dan de cijfers laten zien. Volgens hem worden niet alle gevallen geregistreerd en komen
niet alle zwaarbeschonken kinderen in het ziekenhuis terecht. ,,Kinderartsen zeggen ook dat het moeilijk is
om dronkenschap bij een kind te zien: een volwassene wordt steeds minder gecoördineerd,
maar aan een kind merk je niets totdat het ineens van de wereld is.
"

Jongeren die in het ziekenhuis terecht zijn gekomen, hebben gemiddeld tien tot vijftien drankjes op.
De 1550 ouders die Van Hoof ondervroeg, erkennen drankgebruik onder jongeren bijna allemaal als
een serieus probleem dat aangepakt moet worden. ,,Maar ze zijn er heel dubbel in, want een deel van
diezelfde ouders haalt op zaterdag wel een aanhanger vol bier voor de keet in hun achtertuin.
Bij 38 procent van de ziekenhuisopnames waren ouders erbij terwijl hun kind dronken werd
", stelt de onderzoeker.

Met het verbod op drankverkoop aan jongeren tot 16 jaar is het ondanks alle campagnes ,,heel beroerd" gesteld,
aldus Van Hoof. Vier van de vijf 15-jarigen krijgt probleemloos drank mee in winkels en cafés, bleek uit onderzoek
in honderden gelegenheden. Soms werd naar een id-kaart gevraagd, maar kennelijk las de verkoper vervolgens
de gegevens niet. Vorige week bleek uit ander onderzoek al dat 97 procent van de sportkantines drank schenkt
aan jonge kinderen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Alcohol doodsoorzaak nummer één onder mannen

NEW YORK - Alcohol is doodsoorzaak nummer één onder mannen van 15 tot en met 59 jaar.
Alcohol is verantwoordelijk voor bijna 4 procent van alle sterfgevallen wereldwijd,
bijna 2,5 miljoen mensen. Dat is meer dan aids, tuberculose of geweld.

Dit laat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vandaag weten.

Meer alcohol in Azië en Afrika
Door stijgende inkomens zijn inwoners van Azië en Afrika meer gaan drinken.
Daarnaast is overmatig drankgebruik een probleem in veel ontwikkelde landen,
aldus de organisatie van de Verenigde Naties.

Volgens de WHO nemen de meeste regeringen te weinig maatregelen tegen de uitwassen van overmatig
drankgebruik, zoals verkeersongelukken, geweld, kanker, verwaarlozing van kinderen en wegblijven van werk.
Overal nuttigen mannen vaker gevaarlijke hoeveelheden alcohol dan vrouwen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

carola

ligt ook net aan de opvoeding van de jongeren, hope worden ze opgevoed

Kim

Citaat van: james op 16 augustus 2007, 22:46:37
De trend nu is bij jongeren, eerst thuis voordrinken... de horeca is onbetaalbaar geworden. Dus ze gaan al half kachel op stap.

Die trend bestond ook al in 2000! ;)

Kim

Citaat van: carola op  7 oktober 2011, 22:01:25
ligt ook net aan de opvoeding van de jongeren, hope worden ze opgevoed

Zoiets ligt nooit altijd alleen maar aan de opvoeding hoor?

Iwan



Citaat van: AD.nl
Alcohol dodelijker dan tabak, vooral bij vrouwen

Hevig drinken is dodelijker dan roken en dat geldt zeker voor vrouwen,
suggereert een nieuwe Duitse studie waarover de Daily Mail bericht.

Alcoholverslaafden sterven 20 jaar eerder dan de gemiddelde persoon,
dit betekent dat ze een kortere levensduur dan rokers hebben.
Duitse onderzoekers bestudeerden data van 149 volwassenen gedurende 14 jaar.
Het sterftecijfer bij alcoholverslaafde vrouwen ligt 4,6 keer hoger dan gemiddeld.
Dat van mannen is dubbel zo hoog dan bij geslachtsgenoten die niet verslaafd zijn.
Dit onderzoek is baanbrekend omdat het de impact van een alcoholverslaving
gedurende een lange periode bestudeert.

De mannen van het onderzoek stierven gemiddeld op hun 58ste, de vrouwen op hun 60ste,
dit is gemiddeld 20 jaar eerder dan bij de rest van de bevolking. Niemand van de deelnemers
had de normale leeftijd van levensverwachting bereikt.

Gevaarlijk product
Volgens professor Ulricht John tonen de resultaten aan dat drinken vaker een vroegtijdige dood
veroorzaakt dan roken. Rokers sterven vaak aan een kanker die later in het leven voorkomt dan
wanneer de gevolgen van een alcoholverslaving patiënten fataal worden. Drinken kan ook bijdragen
tot ander risicovolle gedrag als roken, overgewicht en obesitas. 'Alcohol is een gevaarlijk product
en zou geconsumeerd moeten worden binnen bepaalde richtlijnen
', besluit John.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Goitske

Ik denk niet dat drugs erger is dan alcohol, allebei even erg verslaving is verslaving en de persoon en de mensen er omheen gaan er aan kapot.
Drank wordt vaak gezien als een keer doorgezakt of ach tis een feestje maar dat het thuis doorgaat ziet men meestal niet. Bij drugs is men alerter.

Helaas kun je vrij gemakkelijk aan beide komen en accepteren ouders al heel jong dat kinderen drank proeven of onder de 16 thuis iets drinken onder het mom van liever thuis testen dan dat ik er niet bij ben dus drank is sociaal gezien geaccepteerder en dat is gevaarlijk. Jongeren leveren hierdoor dus ook slechter de grens.

Mijn vader is helaas ook een grootverbruiker om het zo maar te zeggen, hoe het tegenwoordig is weet ik niet kom nu al 12 jaar niet meer thuis. Ik heb het als tiener zeer veel moeite met zijn alcohol misbruik gehad en mensen buiten het gezin zagen het niet en binnen het gezin niet bespreekbaar zoals wel meer......