Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Cruijff in 1977 doelwit ontvoeringspoging

Gestart door Iwan, 16 april 2008, 16:43:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM - Een waar drama is de werkelijke reden geweest waarom Johan Cruijff
in 1978 niet voor Oranje aan het WK voetbal deelnam. De oud-international was in 1977,
toen hij bij Barcelona speelde, het doelwit van een poging tot ontvoering.
Hij kreeg destijds een geweer tegen zijn hoofd gezet.
 
"Ik en mijn vrouw waren vastgebonden én ik had een geweer tegen mijn hoofd.
De kinderen waren op dat moment in het appartement in Barcelona
",
verklaarde Cruijff tegenover het Spaanse Radio Catalunya.
"Er zijn momenten waarin er andere waarden zijn in het leven."

Overigens mislukte de ontvoeringspoging. De reden waarom gaf Cruijff echter niet prijs.
Wel was er vier maanden lang extra beveiliging rondom zijn huis
en gingen zijn kinderen onder politiebewaking naar school.

Tot op de dag van vandaag werd gedacht dat Cruijff van zijn vrouw geen toestemming kreeg
om aan het WK in Argentinië deel te nemen. Dit vanwege een incident dat zich tijdens het WK
in 1974 in Duitsland had afgespeeld. Enkele internationals waren destijds betrokken bij het zwembad-incident.
Zij werden in een zwembad met blote vrouwen gespot.







Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Onderzoek FIFA: Nederland toch wereldkampioen?

In Johannesburg ging het twee jaar geleden vier minuten voor het einde van de verlenging mis,
maar mogelijk krijgt Nederland na drie verloren finales tóch een wereldtitel toegewezen. Die van 1978.
Zuid-Amerikaanse media beweren dat de FIFA een onderzoek is gestart naar uitlatingen van enkele Peruaanse functionarissen.

Afgelopen week verklaarde de Peruaanse oud-senator Genaro Ledesma onder ede dat de 6-0 winst van Argeninië
in de laatste groepswedstrijd op Peru met behoorlijk wat hulp van de verliezende partij tot stand was gekomen.

Doelsaldo
De Argentijnen moesten op 21 juni 1978 met vier goals verschil winnen om in doelsaldo bovenaan te eindigen in de tweede
groepsfase van het toernooi. Dat gebeurde: Kempes en Luque maakten er samen vier, Tarantini en Houseman scoorden ook.

Brazilië
Door de ruime zege bereikte Argentinië ten koste van aartsrivaal Brazilië de finale van het WK in eigen land.
Niet alleen de uitslag viel overigens op, ook het tijdstip van spelen. De Brazilianen speelden eerder op de dag,
waardoor de Argentijnen precies wisten wat voor uitslag er neer gezet moest worden.

Finale
Na de eerste plaats in de groep, haalde Argentinië de finale. Een knockoutfase was er dat toernooi nog niet.
In de eindstrijd werd Nederland na verlenging met 3-1 verslagen.

Graan
Na de zege gonsde het jarenlang van de geruchten over de merkwaardige uitslag en dito houding van enkele Peruaanse spelers.
Van een grote lading graan die Argentinië geleverd zou hebben aan Peru als wederdienst tot duizenden dollars aan smeergeld
en de betrokkenheid van Colombiaanse drugsbaronnen. Harde bewijzen zijn er echter nooit geweest.

Hoop
Nu er een proces gaande is tegen de voormalige Peruaanse legerleider Francisco Morales Bermúdez,
gloort er weer hoop voor Nederland op het toegekend krijgen van de wereldtitel.

Peruaanse dissidenten
Ledesma vertelde onder ede dat aan de basis van de ruime overwinning een politieke grondslag lag.
Peru's president Francisco Bermudez zou een deal gesloten hebben met Jorge Videla: in ruil voor een ruime overwinning
zou de Argentijnse dictator zorg dragen voor dertien Peruaanse dissidenten, onder wie Ledesma.
Deze politici waren tegenstanders van het bewind van Bermudez en staken dat niet onder stoelen of banken.
Bermudez wilde van ze af, zo vertelde Ladesma (80) het gerechtshof in Buenos Aires afgelopen week.
'Videla móest wereldkampioen worden om het imago van het land op te poetsen.'

Condor Plan
Het uitleveren van tegenstanders van het lokale regime zou in de jaren zeventig deel uit gemaakt hebben
van het zogenaamde Condor Plan, een overeenstemming tussen Zuid-Amerikaanse dictators waarbij personen,
meestal politici, 'verdwenen' naar naburige landen. Aldaar zouden ze zijn gemarteld door hun ontvoerders.
Ruim dertig jaar na dato is daar echter nog altijd geen onomstotelijk bewijs voor gevonden.

Uit de school
Ledesma is niet de eerste die uit de school klapt. Doelman Ramon Quiroga van Peru erkende in 1998 al
dat hij zich dat duel 'minder heeft ingezet' dan in andere wedstrijden.

Betrokkenen
Betrokkenen uit het Argentijnse elftal hebben deze week zelfs afstand genomen van de manier waarop
het wereldkampioenschap destijds tot stand is gekomen. 'Met wat ik nu weet', zegt oud-aanvaller Leopoldo Luque,
'kan ik niet zeggen dat ik trots ben op onze overwinning. Maar de meesten van ons realiseerden
op dat moment niet wat er aan de hand was. We speelden gewoon voetbal.
'

FIFA
Een woordvoerder van de wereldvoetbalbond wilde het nieuws over een eventueel onderzoek vanmiddag
tegenover de Persgroep Digital bevestigen noch ontkennen. 'We kunnen niet ingaan op speculatie in de media.
Mocht het tot een onderzoek komen, hoort u dat te zijner tijd.
'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."