Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Sprookjes

Gestart door Margje, 30 november 2006, 20:41:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Margje

Een sprookje is een volksvertelling, een meestal tamelijk kort episch verhaal met veel surrealistische elementen dat veelal is voorzien van een moraal. In een of andere vorm komen ze bij vele volkeren voor. Sprookjes zijn meestal bedoeld voor kinderen, hoewel vele volwassenen er ook van genieten, en brengen hen spelenderwijs iets over het leven bij.

wikipedia.org

Wat vind/vond jij het leukste sprookje (nu en/of vroeger?)

Nevyn

Ik kan niet kiezen!!
Voor mij heeft elk sprookje zijn eigen magie!

mary-kate

ik vind sprookjes wel leuk maar welke de leukste is?
ik zou het niet weten ik vind zo vele leuk
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan

  • De rattenvanger van Hamelen
  • De Chinese Nachtegaal
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: wikipediaDe rattenvanger van Hamelen is een sage of sprookje dat o.a. werd beschreven door de Gebroeders Grimm.

De legende verhaalt van een gebeurtenis die plaatsvond in de Duitse stad Hameln (Nederlands: Hamelen),
naar verluidt op 26 juni 1284. Er kwam een man naar Hamelen die beweerde rattenvanger te zijn en bereid was
om de stad van een rattenplaag te ontdoen. De bevolking beloofde hem goed te betalen voor zijn diensten.
De rattenvanger gebruikte daarvoor een fluit en met zijn spel lokte hij alle ratten achter zich aan, waarna ze
verdronken in de rivier de Wezer. Het volk van Hamelen weigerde na dit succes echter de rattenvanger te betalen.

Hij verliet hierop de stad, maar keerde enkele weken later terug.
Terwijl de inwoners van de stad in de kerk zaten, bespeelde hij opnieuw zijn fluit, waarop de kinderen
van de stad, 130 in getal, hem volgden. Hij leidde hen een grot binnen waarin zij werden opgesloten.

Het verhaal schijnt te zijn voorgekomen op een glas-in-lood raam uit ca. 1300 in de kerk van Hamelen,
die wordt vermeld in verschillende beschrijvingen tussen de 14e en 17e eeuw. Een moderne reconstructie
hiervan werd vervaardigd door Hans Dobbertin, waarop de rattenvanger te zien is in bonte kledij en verscheidene
van de kinderen in witte kleding.

Het oorspronkelijke raam wordt verondersteld een ware tragische gebeurtenis voor te stellen.
Er is veel onderzoek naar gedaan, maar de waarheid is nimmer aan het licht gekomen.
Aangenomen wordt dat het verhaal van de ratten een latere toevoeging is.

Er zijn verschillende theorieën over het ontstaan van het verhaal, waaronder de volgende:

  • De kinderen werden het slachtoffer van een ongeval, waarbij zij verdronken in de rivier de Weser of bedolven werden bij een aardverschuiving;
  • De kinderen liepen een ziekte op tijdens een (pest)epidemie en werden de stad uitgeleid om daar te sterven en de bevolking te behoeden voor verdere verspreiding. De rattenvanger is dan te zien als symbool voor de Dood;
  • De rattenvanger was een slavenhandelaar en de kinderen werden in slavernij gedompeld.
  • De kinderen verlieten de stad op een pelgrimstocht of zelfs kinderkruistocht en keerden nooit bij hun ouders terug. De rattenvanger zou hun aanvoerder zijn geweest.
  • De kinderen verlieten hun ouders en de stad uit eigen vrije wil om hun eigen dorpen en steden te kunnen vestigen. Ook hier wordt de rattenvanger als leider aangemerkt.
Een inscriptie uit 1602 of 1603 die in Hamelen werd gevonden luidt:
Anno 1284 am dage Johannis et Pauli
war der 26. junii
Dorch einen piper mit allerlei farve bekledet
gewesen CXXX kinder verledet binnen Hamelen gebo[re]n
to calvarie bi den koppen verloren
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

De Gelaarsde Kat .....en laat dat toevallig ook een favoriet sprookje zijn voor mijn zoon...:)

Lejah

Doornroosje!
Ik had daar ook zo'n heel mooi pop-up boek boek van die helemaal uitklapte met de mooiste prenten en voorstellingen.

Ook waren favoriet:
Vrouw Holle
Rattenvanger van Hamelen
Meisje met de zwavelstokjes

Elfje

Assepoester en Sneeuwwitje!

Iwan



Citaat van: Elfje op  1 november 2011, 04:38:22
Assepoester en Sneeuwwitje!
En waarom zijn Sneeuwitje en Assepoester je favoriete sprookjes?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Elfje

Haha, goede vraag Iwan. Omwille van de (droom)prins in het verhaal -:)  *G   :smitt:

Iwan



Citaat van: Elfje op  1 november 2011, 22:42:36
Haha, goede vraag Iwan. Omwille van de (droom)prins in het verhaal -:)  *G   :smitt:
Droomprinsen bestaan niet.... heksen en boze wolven wel. :(
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: HLN.be
De gruwelijke waarheid achter Disneysprookjes

Als we de Disneyfilms mogen geloven, leven de prinsen en prinsessen uit de sprookjes nog lang en gelukkig in een prachtig kasteel.
Maar dat was lang niet altijd het geval bij de originele versies van onder meer de broers Grimm en Hans Christian Andersen.
Verkrachting, zelfmoord en overspel: voor de personages uit de oorspronkelijke versies kon het allemaal.

1. Assepoester, de bloederige versie

Disneyversie: In de Disneyfilm ontsnapt Assepoester een avondje aan haar stiefmoeder en stiefzussen en gaat ze dansen op het bal, waar ze de prins ontmoet.
Om middernacht moet ze thuis zijn, maar ze verliest onderweg haar glazen muiltje. De prins vindt haar later terug door een oproep te lanceren dat wie het muiltje past,
met hem mag trouwen, wat ook gebeurt.

Originele versie: In de versie van Charles Perrault komt er net iets meer bloed bij kijken. De stiefzussen snijden er hun tenen af, in een vergeefse poging
om in het muiltje te passen. Op de uiteindelijke bruiloft met Assepoester en de prins, pikken de duiven daarenboven de ogen van de stiefzussen uit.


2. Doornroosje

Disneyversie: Na een prik aan een spinnenwiel valt Doornroosje voor 100 jaar in slaap. Gelukkig wacht de prins geen 100 jaar om haar te komen
wakker kussen en te trouwen, waarna ze nog lang en gelukkig leven.

Originele versie: In de originele en lugubere versie komt de prins Doornroosje stiekem verkrachten in haar slaap en vlucht dan snel weg, want hij is al getrouwd.
Doornroosje wordt wakker omdat ze bevalt van een tweeling, waarop ze prompt naar het kasteel van haar verkrachter trekt. Daar probeert de vrouw van de prins
haar te vermoorden. De koning houdt de vrouw tegen, en zorgt ervoor dat Doornroosje uiteindelijk met haar niet zo hoffelijke prins trouwt.


3. Van Sneeuwwitje

Disneyversie: Sneeuwwitje vlucht weg van de boze koningin, nadat de magische spiegel heeft onthuld dat zij de mooiste van het land is.
Ze trekt in bij 7 dwergen in het bos. De koningin vermomt zich als heks en vermoordt Sneeuwwitje door haar een giftige appel te geven.
Gelukkig is ook hier weer een prins om haar wakker te kussen en vervolgens te trouwen.

Originele versie: De versie van de broers Grimm is iets sadistischer. De heks sterft niet door van een rots te vallen, maar ze moet als straf
in hete ijzeren schoenen dansen tot ze neervalt en sterft.


4. De kleine zeemeermin
 
Disneyversie: zeemeermin Ariel ruilt door een deal bij een heks haar stem in voor twee benen om de liefde te zoeken op het vasteland.
Die vindt ze onder vorm van prins Eric, die haar helpt om de heks te vermoorden en - rarara - daarna met haar te trouwen.

Originele versie: schrijver Hans Christian Andersen voegde nog een pijnlijk detail toe aan de deal met de heks. Ariel zal altijd vreselijke pijn in haar benen hebben.
Daardoor kiest Eric uiteindelijk voor een andere vrouw, waarop Ariel zichzelf in de zee smijt.


5. De klokkenluider van de Notre Dam stierf van de honger
 
Disneyversie: Quasimodo is een niet al te knappe jongeman die een bochel heeft en maar één oog. Hij wordt verliefd op het beeldschone zigeunermeisje Esmeralda.
Hij kan haar uiteindelijk redden van de brandstapel.

Originele versie: In Victor Hugo's boek slaagt Quasimodo er niet om Esmeralda te redden en is hij er getuige van hoe Esmeralda wordt opgehangen.
Hij pleegt zelfmoord door zichzelf uit te hongeren.


6. Pinocchio

Disneyversie: Pinocchio is een lief en vriendelijk jongetje uit hout, de zoon van Gepetto. Als hij liegt, wordt zijn neus langer. Op het einde verandert hij in een echte jongen,
iets waar zijn vader altijd van gedroomd heeft.

Originele versie: In het originele verhaal is Pinocchio een stuk crapuul dat allerlei dingen uithaalt en vanalles steelt.
Op een dag hangen een kat en een vos hem vast aan een wilgenboom, om toe te kijken hoe hij uiteindelijk sterft.


7. Mulan
 
Disneyversie: Mulan is een meisje dat zich voordoet als man, om in het Chinese leger tegen de Hunnen te vechten.
Nadat ze haar moed bewezen heeft, wint Mulan de oorlog.

Originele versie: In de originele versie verliest China de oorlog. De Khan van de vijand laat Mulan in leven, op voorwaarde dat ze met hem samenleeft,
dus Mulan vlucht weg. Bij thuiskomst ontdekt ze dat haar vader is gestoren en haar moeder opnieuw getrouwd. Daarop pleegt ze zelfmoord.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."