Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Afschaffen van de Studiefinanciering.

Gestart door Iwan, 1 maart 2010, 01:48:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De studiefinanciering kost teveel geld en moet worden afgeschaft.

Eens, ......
0 (0%)
Oneens, .......
3 (100%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Citaat van: DAG.nl
Bos: afschaffen studiefinanciering 'interessante optie'

(Voormalig) minister Bos van Financiën vindt het helemaal niet zo'n gek idee om de basisbeurs
voor studenten te vervangen voor een lening. Tegen nieuwssite NU.nl zegt hij daarover:
'Het is een interessante optie die zeker naar voren zal komen bij de brede heroverwegingen.'

Elite
Het plan lijkt nogal in strijd met de visie dat Nederland moet uitblinken met zijn kenniseconomie.
Is het hoger onderwijs straks alleen toegankelijk voor de elite, omdat armere studenten bang zijn
dat ze de lening nooit kunnen aflossen? Volgens Bos zal dat best meevallen.
'Sommige landen kennen al een dergelijk systeem van studiefinanciering.
Daar zie je dat studenten na een gewenningsperiode vrij snel genezen van leenangst.
'

Veiligheidskleppen
'Bovendien kun je vervolgens jaren doen over het aflossen, waarbij de termijn ook weer afhankelijk is
van het inkomen
', aldus Bos. 'Met deze veiligheidskleppen kun je het risico beperken.'
De studiefinanciering kost teveel geld en moet worden afgeschaft.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Een goede opleiding is belangrijk. Je merkt het overal. Nu in de crisis vind je geen baan, zonder de juiste papieren. Het afschaffen van de stufi maakt het onderwijs minder aantrekkelijk. Veel studenten kunnen het niet betalen, waardoor ze veel moeten gaan werken. Door veel te werken, hebben ze minder tijd voor schoolwerk. Nee, afschaffen van de stufi zorgt voor minder opgeleiden in Nederland.

Iwan

Citaat van: Diaan op  1 maart 2010, 18:41:40
Een goede opleiding is belangrijk. Je merkt het overal. Nu in de crisis vind je geen baan, zonder de juiste papieren. Het afschaffen van de stufi maakt het onderwijs minder aantrekkelijk. Veel studenten kunnen het niet betalen, waardoor ze veel moeten gaan werken. Door veel te werken, hebben ze minder tijd voor schoolwerk. Nee, afschaffen van de stufi zorgt voor minder opgeleiden in Nederland.
Helemaal zal het niet worden afgeschaft, maar het kan worden omgezet in een lening,
die dus terugbetaald moet worden als de persoon in kwestie een baan heeft gevonden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity



Citaat van: Iwan op  1 maart 2010, 01:48:21
Veiligheidskleppen
'Bovendien kun je vervolgens jaren doen over het aflossen, waarbij de termijn ook weer afhankelijk is van het inkomen', aldus Bos. 'Met deze veiligheidskleppen kun je het risico beperken.'

Termijn afhankelijk van het inkomen okee.
Stel je hebt een inkomen wat op net boven het minimum ligt dan ben je behoorlijk lang aan het aflossen want een gedegen studie is ook niet echt goedkoop.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Kim

Onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn en als de studiefinanciering wordt afgeschaft,
dan is dit voor veel mensen een probleem. Zo ook voor de economie, want een land met minder
geschoolde mensen werkt juist averechts...

Iwan

Indien de studiefinanciering word afgeschaft zal (verder) studeren niet meer zo aantrekkelijk zijn voor jongeren
als het al betaalbaar is. Lijkt mij geen goede stap om een kenniseconomie te worden zoals de heren in Den-Haag
graag zouden zien voor Nederland. Oneens gestemd dus.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Nog even en de rijken kunnen alles weer en de middeninkomens kunnen weer rechtstreeks vanaf het voortgezet onderwijs de fabriek in.

Alles ontwikkelt zich tegenwoordig zo snel dat een gedegen en betaalbare opleiding voor iedereen toegankelijk moet zijn.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan



Citaat van: SpitsNieuws
'Stufi blijft'

Een minderheidskabinet van VVD en CDA gaat de studiefinanciering niet inruilen voor een sociaal leenstelsel.
Wel wordt er bezuinigd op de basisbeurs voor studenten. De studiefinanciering wordt ingekort met één jaar,
waardoor studenten nog maar drie jaar een studiefinanciering krijgen en het laatste jaar geld moeten lenen.

Dat hebben ingewijden woensdag gemeld. Het CDA heeft zich voor de Tweede Kamerverkiezingen sterk gemaakt
voor behoud van de basisbeurs met de campagne 'Handen af van de Stufi'. De VVD pleitte er juist voor
om de studiefinanciering in te ruilen voor een sociaal leenstelsel.

Demissionair CDA-staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) uitte tijdens de campagne flinke kritiek op partijen
die een sociaal leenstelsel bepleitten. Volgens haar zou dit ten koste gaan van de kansen voor jongeren om te studeren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Citaat van: Iwan op  2 maart 2010, 11:03:30
Citaat van: Diaan op  1 maart 2010, 18:41:40
Een goede opleiding is belangrijk. Je merkt het overal. Nu in de crisis vind je geen baan, zonder de juiste papieren. Het afschaffen van de stufi maakt het onderwijs minder aantrekkelijk. Veel studenten kunnen het niet betalen, waardoor ze veel moeten gaan werken. Door veel te werken, hebben ze minder tijd voor schoolwerk. Nee, afschaffen van de stufi zorgt voor minder opgeleiden in Nederland.
Helemaal zal het niet worden afgeschaft, maar het kan worden omgezet in een lening,
die dus terugbetaald moet worden als de persoon in kwestie een baan heeft gevonden.

Wat zegt de titel van dit topic? 'Afschaffen van de Studiefinanciering' en daar reageerde ik op.

Iwan

Citaat van: Diaan op 31 oktober 2010, 18:18:39
Citaat van: Iwan op  2 maart 2010, 11:03:30
Citaat van: Diaan op  1 maart 2010, 18:41:40
Een goede opleiding is belangrijk. Je merkt het overal. Nu in de crisis vind je geen baan, zonder de juiste papieren. Het afschaffen van de stufi maakt het onderwijs minder aantrekkelijk. Veel studenten kunnen het niet betalen, waardoor ze veel moeten gaan werken. Door veel te werken, hebben ze minder tijd voor schoolwerk. Nee, afschaffen van de stufi zorgt voor minder opgeleiden in Nederland.
Helemaal zal het niet worden afgeschaft, maar het kan worden omgezet in een lening,
die dus terugbetaald moet worden als de persoon in kwestie een baan heeft gevonden.

Wat zegt de titel van dit topic? 'Afschaffen van de Studiefinanciering' en daar reageerde ik op.
Dat was ook de bedoeling dat je daar op reageerd, maar ik geef alleen aan dat het volgens mij,
nooit helemaal afgeschaft kan worden en dat dat ook niet de bedoeling was in de 'plannen' van Bos.  ;)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."