Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Partijen sjoemelen met de Stemwijzer

Gestart door Iwan, 8 mei 2010, 18:47:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: AD.nl
Partijen sjoemelen met de Stemwijzer

ROTTERDAM - In hun strijd om de gunst van de kiezer marchanderen partijen met hun standpunten op StemWijzer.nl.
Partijen leggen daar controversiële stellingen gunstiger uit dan in hun verkiezingsprogramma staat. 'Misleiding',
noemt politicoloog Krouwel het.

In een steekproef van het AD van de partijprogramma's van de vijf grootste politieke partijen en hun stellingen op de site
blijken deze van sommige partijen niet eensluidend. Miljoenen Nederlanders raadplegen de website voor stemadvies.

Kiezers die de komende weken op StemWijzer.nl invullen tegen een versoepeling van het ontslagrecht te zijn,
vinden daar ineens een bondgenoot in het CDA. Opmerkelijk, want de partij maakt zich er in werkelijkheid juist
al jaren hard voor dat bedrijven hun personeel makkelijker kunnen ontslaan.

De PvdA is volgens StemWijzer.nl tegenstander van een leenbeurs voor studenten.
Maar in haar verkiezingsprogramma schrijft de partij juist van de basisbeurs een lening te willen maken.
Verwonderlijk is ook het standpunt dat D66 inneemt over kerncentrales. Daar mogen er best meer van komen,
stelt de partij op StemWijzer.nl. Terwijl in het verkiezingsprogramma letterlijk staat 'geen nieuwe kerncentrales'.
Bij de VVD en de PVV kwamen de stellingen en de programma's wel overeen.

Politicoloog André Krouwel vindt het misleiding van de kiezer.
Volgens hem werkt het Instituut voor Publiek en Politiek, dat de stemwijzer ontwikkelt, daar willens en wetens aan mee.
,,Het IPP krijgt gigantische bedragen subsidie van het ministerie van Binnenlandse zaken.''

PvdA, CDA en D66 vinden niet dat er sprake is van misleiding. Zij stellen dat politiek
niet zo zwart-wit is en dat achter simpele vragen vaak heel ingewikkelde discussies schuilgaan.
Volgens een woordvoerder van het IPP zijn politieke partijen zelf verantwoordelijk voor het aanleveren
van correcte informatie.  Het instituut vergelijkt die niet zelf met de verkiezingsprogramma's.
Schandalig vindt Krouwel.

Tijdens de landelijke verkiezingen in 2006 raadpleegden 4,7 miljoen mensen de stemwijzer.
,,Ruim 70 procent laat de uitkomst meewegen in hun stemadvies. Dan kan het IPP toch toch niet achteroverleunen
en haar verantwoordelijkheid afschuiven,
'' zegt Krouwel.

sitestat
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Persoonlijk vind ik het kieskompas dit jaar beter dan de stemwijzer, al kwam ik bij het kieskompas
dan dit jaar uit bij TON, waar ik dus niet vanplan was om op te gaan stemmen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."