Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Kinderen & internet

Gestart door StarLight, 14 juli 2011, 21:31:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StarLight

Op mijn hyves heb ik een discussie over jeugd & internet.

Een moeder vertelde mij dat ze wist wat haar zoontje deed.
Maar later komt ze terug, dat haar zoontje vertelde dat hij op twitter zit.
Ze wist hier niets vanaf.

mijn stelling:

Vind jij dat de ouders verantwoordelijk zijn voor wat een kind op internet doet?


Argumenteer je mening!
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Lejah

Natuurlijk heb je een officiele verantwoordelijkheid voor je kind op alle gebieden totdat hij meerderjarig is. Dus verantwoordelijk ben je ten aller tijden.

Of je er van af moet weten wat je kind doet op internet, hangt volgens mij ook van de leeftijd af.
Ik denk wel dat het beter is dat je als ouder weet wat je kind doet, dus ook op internet. Maar een puber doet natuurlijk de dingen het liefst los van zijn ouders, dat hoort zo als ze gaan puberen. Toch denk ik dat het wenselijk is dat je als ouder toch een vinger aan de pols houdt, ook al moet je je puber ook zijn privacy gunnen. Dus die is wel lastig.
Kinderen tot een jaar of 14 daarvan denk ik wel dat je goed moet volgen wat zij allemaal doen.

Metalholic

Hangt wel van de leeftijd af inderdaad. Onze dochter van 7 heeft ook hyves maar we weten wel wie de vrienden zijn en op welke sites ze verder zit.

Iwan

Hangt inderdaad van de leeftijd.
Jongere kinderen zou ik zelf sowieso niet los op internet laten, en van kinderen van boven de 14 kun je
het denk ik niet allemaal bijhouden wat ze op internet doen. Je kunt wel een keylogger of een sitelogger
installeren op je computer, maar ze zitten thuis, bij vriendjes/vriendinnetjes en ook via de telefoon
hebben ze toegang tot het internet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

StarLight

Klopt je kan inderdaad niet je kinderen constant in de gaten houden.
Maar als ik kijk naar mijn omgeving. Zie ik toch dat het vaak 'fout' gaat op het internet.

Deze discussie voer ik ook via mijn hyves. En ik had laatst een moeder bij mij in de discussie.
Ze vertelde dat ze ALTIJD weet wat haar zoontje van 11 doet.
Maar later komt ze terug dat hij een twitter account had aangemaakt en zij niet eens wist
wat twitter was. Dus altijd, is overdreven.

Kinderen gaan via school op het internet, en zoals Iwan ook al zegt elk kind heeft tegenwoordig
ook een telefoon, het luxe van het luxe. Dus daar gaan ze er ook mee op het internet.

Ik vind het wel erg dat er mensen zijn, die denken jongeren kinderen op deze manier te kunnen
manipuleren.

Laatst kwam een vriend van mij op msn. En die vertelde dat zijn zoontje lastig werd gevallen
door een pedofiel. Ze wisten niet dat hij in gesprek was met deze man.
Ze dachten dat hun zoontje alleen maar een spelletje speelde op facebook.

Die man bedreigde hem. Hij moest dingen doen die je een kind niet laat doen.

Hele heisa er omheen.

Daarom vind ik het zo belangrijk dat ouders mee kijken met de kinderen.
Of op zijn minst het gevaar van internet vertellen.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Lejah

Kindeen die nog op de lagere school zitten en een mobiel hebben met internet, vind ik persoonlijk niet verantwoord.
Ik vind dat men kinderen tegenwoordig ook wel heel makkelijk de vrijheid overal ingeeft en dat men erg makkelijk de meest dure dingen geeft en zich als ouder vervolgens vercshuilt achter de smoes dat je als ouder ook niet alles kan volgen.

Zoals het voorbeeld wat Starlight geeft met dat jongetje van 11. Zijn ouders hebben hem toch echt daarvoor de mogelijkheden gegeven en zullen ook de konsekwenties moeten aanvaarden. Ik vind het echt absurd dat je niet weet dat je 11-jarige aan het twitteren is geslagen.

Natuurlijk kunnen kinderen ook via de school op het internet, maar lagere scholen hebben heus wel hun beveiligingen daarvoor.

StarLight

Niet alleen lagere scholen ;)

Toen ik op het MBO zat was daar ook strenge controle.
Zat je op hyves, facebook of msn? Dan zette de 'toezichthouder' je pc uit en kon je vertrekken.

Natuurlijk zijn er allerlei maniertjes om er alsnog om heen te kunnen.

@kim. Tegenwoordig hebben VEEL jongeren (denk aan brugklassers of eerder zelfs)
een telefoon.

Een kennis van mij heeft 3 kinderen. Waarvan de jongste nu brugklasser is.
En er word dan gewoon tegen de ouders gezegd: Maar de andere kregen het ook op jonge leeftijd.
Papa en mama sluiten een abonoment af voor zoonlief. En hij heeft een telefoon.

Ik ken weinig kinderen rond die leeftijd die tegenwoordig geen telefoon hebben.

"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Margje

Je kunt nooit voor 100% controleren wat je kind op internet doet....of je het nu wilt of niet...dat lijkt mij gewoonweg onmogelijk...Je kan kinderen wel waarschuwen voor de gevaren van het internet en het gebruik in beperking houden.... Mijn zoon gaat nu ook weleens op de laptop om een spelletje te spelen..ik open dan de pagina of zoek het op google.....maar verder doet hij niets anders en dat vind ik niet gezond ook...

Bij hem in de klas afgelopen jaren had zowat 80% van de kindertjes (lees 6 ,7 jaar oud) een mobiele telefoon...sorry hoor maar dat vind ik abnormaal....Voornamelijk omdat de ouders het makkelijk vinden dat een kind kan bellen (met voorkeurstoets) of dat zij hen kunnen bellen van waar ben je of ik ben wat later....Sommige ouders hebben zelfs een soort van toepassing erop gezet zodat ze kunnen zien waar het kind is....Ik vind nog steeds dat je als ouder zijnde verantwoordelijk bent voor het doen of laten van je kind...en je kan het niet afschuiven op toepassingen , andere mensen of iets anders.....

Ik heb dan ook zoiets van sorry maar internet/mobiele telefonie op de leeftijd van mijn zoon dan ( nu 6 in November 7) moet gecontroleerd worden....geen eigen telefoon....en door mijn opzoekingen op internet...Gelukkig reageert hij daar goed op :) Af en toe Youtuben naar Tom& Jerry of muziek ofzo...en spelletje spelen...:) Als hij ouder wordt...tja dat moet dan blijken hoe het gaat...en hoe ik er mee omga...

Iwan

De kinderen van mijn zus mogen een mobiele telefoon als ze naar de 'grote' school gaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Gelukkig is alleen buiten spelen veel veiliger.

Je kunt op de pc vrij eenvoudig ouderlijk toezicht instellen tegenwoordig.
En als je als papa maar zorgt dat je handiger bent dan de kids.

En als je systeembeheerder bent zijn websites zo makkelijk t blokkeren. Gewoon bepaalde woorden uitsluiten en IP adressen vastleggen.