Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Kinderen aan een tuigje: verantwoord of niet?

Gestart door Iwan, 25 april 2012, 20:20:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Je kind aan een tuigje

Moet kunnen, omdat ......
0 (0%)
Kan echt niet, omdat ....
0 (0%)
Anders, namelijk......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

Iwan

Citaat van: AD.nl

Kinderen aan een tuigje: verantwoord of niet?

Voor veel moeders is een wandeling met hun kinderen een echte nachtmerrie, zeker als je meer dan één kleuter bij je hebt.
Ze willen niet meer in de buggy zitten, maar blijven ook niet braaf aan de hand lopen. Met het drukke verkeer van tegenwoordig
zien sommige moeders een tuigje als de enige oplossing. Maar is het gebruik daarvan wel verantwoord?

Heel wat mensen begrijpen het gebruik van zo'n tuigje niet en vinden dat een buggy moet volstaan. Maar wie weleens in zijn eentje
met twee of drie nieuwsgierige peuters gaat wandelen, weet dat een buggy niet de ultieme oplossing is. De kinderen blijven niet zitten
en ook is het bijvoorbeeld lastig om de bus of tram te pakken.

Weglopen
En ook wandelen zonder buggy is voor veel moeders een beproeving. Het ene moment loopt je kind nog braaf aan je hand,
terwijl het zich een paar tellen later ineens losmaakt en van je wegloopt. Met het drukke verkeer van tegenwoordig vinden
veel ouders het dan ook te gevaarlijk om zo te wandelen. Een tuigje kan dan de oplossing zijn.

Honden
Bij deze kwestie speelt echter wel een vorm van schaamte. Ben jij dan echt de enige ouder die er niet in slaagt om je kind
aan je hand te laten lopen? Die twijfel leidt soms tot onzekerheid. En dan het tuigje zelf nog. Is dat niet iets dat we alleen
voor honden kunnen en mogen gebruiken? Aan de andere kant: we gebruiken de riem toch ook om hen te behoeden voor
het gevaarlijke verkeer? Waarom zouden we het dan niet gebruiken om op een veilige manier met onze kinderen te wandelen?

Toch zijn de tegenstanders heel duidelijk in hun visie: je kind is geen hond, dus gebruiken we bij hen geen tuigje.
Je krijgt afkeurende blikken als je het wel doet. Zo bevestigt Michelle Zipp van The Stir, een online community voor moeders,
die het uitprobeerde bij haar tweejarige dochter. 'Het enige dat ik zag waren de afkeurende blikken van andere mensen'.

Doeltreffend
En dan is er nog de vraag: is zo'n tuigje eigenlijk wel doeltreffend? Leidt het tot een zorgeloze wandeling met je kinderen?
Zipp is nog niet helemaal overtuigd. 'Mijn dochter liep steeds sneller. Ik probeerde haar bij te houden, want als ik dat niet deed,
viel ze achterover door het tuigje,
' schreef zij. 'Ik had echt het gevoel dat ik met een hond aan het wandelen was, niet dat ik mijn kind
beschermde tegen het gevaar op straat.
' Toch is ze niet helemaal tegen het gebruik van een tuigje. Ze denkt dat het voor sommige
kinderen wel kan werken. 'Een buggy is voor een kind veel verstikkender dan een tuigje', meent ze.

Zou jij je kind aan een tuigje doen wanneer je met je kind gaat wandelen of doe je dat reeds?
Wat zijn voor jou de voordelen van een tuigje, of de nadelen.

Wat vind jij van een kind in een tuigje.... een uitkomst of een onverantwoordelijk?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Wanneer ik zou gaan wandelen zou ik mijn kind niet in een tuigje doen.... denk ik...
maar kan me voorstellen dat wanneer je met je kind in de tuin bent dat je dat niet wilt
dat hij/zij zomaar (vrij) rondloopt. (bv wanneer je aan een straat woont, waar ook auto;s ed rijden)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Sabina op 21 augustus 2012, 17:23:24
Citaat van: Iwan op 20 augustus 2012, 20:50:47
Wanneer ik zou gaan wandelen zou ik mijn kind niet in een tuigje doen.... denk ik...
maar kan me voorstellen dat wanneer je met je kind in de tuin bent dat je dat niet wilt
dat hij/zij zomaar (vrij) rondloopt. (bv wanneer je aan een straat woont, waar ook auto;s ed rijden)

Wat heeft het voor nut, voor een kind, om in de tuin te zijn en niet vrij te kunnen lopen?
Moet je als ouder dan maar beter opletten.
Ik vind die dingen afschuwelijk! In een stoel bij kleintjes...ja absoluut.
Maar niet over straat. Tis geen hond...... 8*)
Met een tuigje hebben ze wat bewegingsvrijheid en hoef je ze al ouder niet constant in de kinderstoel vast te zetten
als je even nieg je volledige aandacht bij je kind kunt houden, je moet er natuurlijk wel bij blijven.....

Op straat zou ik ook niet mijn kind in een tuigje doen, dan maar gewoon in de buggy of aan het handje.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."