Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Golden Girl Dorothy (86) overleden

Gestart door Iwan, 25 april 2009, 23:12:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


13 mei 1992 - 25 april 2009

Golden Girl Beatrice Arthur is zaterdag op 86-jarige leeftijd overleden aan kanker.
De actrice met de lage stem speelde de rol van Dortohy in de befaamde televisieserie
The Golden Girls uit de jaren tachtig.

Arthur stierf in haar woning in Los Angeles omgeven door familie, meldt woordvoerder
van de familie Dan Watt, die tevens zes jaar lang de persoonlijk assistent van Arthur was.
"Ze was een briljante en humoristische vrouw. Bea zal altijd een speciale plek in mijn hart hebben."

All in the Family
De actrice verscheen voor het eerst op televisie in de comedyserie All in the Family als Maude Finley.
In 2008 stelde Arthur, die ook een Tony-award heeft gewonnen voor haar rol in de musical Mame,
nog dat ze geluk had gehad dat ze was ontdekt door de televisie na een lange carrière
bij het toneel. "Ik was al 50 jaar oud", vertelde ze.

De rol van Maude Finley leidde tot haar eigen baanbrekende serie Maude.
In deze serie onderging Arthur's karakter onder meer een abortus, wat leidde tot een storm
van kritiek van kijkers. De serie was vanaf het debuut ervan in september 1972 een succes
en in 1977 won Arthur er een Emmy Award mee. In 1978 maakte de actrice bekend te stoppen
met de show, nadat Maude aan populariteit verloor en er ingrijpende veranderingen op komst waren.

Dorothy Zbornak
Ook The Golden Girls, dat van 1985 tot en met 1992 door NBC werd uitgezonden,
was een baanbrekende serie in een markt die steeds meer werd toegespitst op een jonger publiek.
De serie draaide om drie gepensioneerde vrouwen, Arthur, Betty White en Rue McClanahan,
en de moeder van het karakter van Arthur Estelle Getty, die woonden in hun appartement in Miami.

Arthur speelde de dominante Dorothy Zbornak, een rol die erg leek op haar rol als Maude.
Arthur maakte zich daar echter geen zorgen om. "Kijk, ik ben 1.75 meter lang, heb een diepe stem
en heb een eigen manier om om te gaan met een tekstregel. Wat kan ik eraan doen?
Ik kan niet thuis blijven wachten op iets anders. Ik denk dat het een totale verspilling van energie is
om me zorgen te maken over de types die worden gecast.
"

De show sleepte tien Emmy's binnen, inclusief twee voor beste comedyserie en individuele awards
voor alle sterren van de show. Arthur kondigde in 1992 aan dat ze de show ging verlaten.
De andere drie sterren keerden terug in The Golden Palace, dat slechts één seizoen heeft gedraaid.




Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Treurig dat ze is overleden maar 86 is een mooie leeftijd.
Ik heb altijd met veel plezier gekeken naar The Golden Girls.
Vooral Sophie, de moeder van Dorothy die werd gespeeld door Estelle Getty
die in werkelijkheid jonger was dan Beatrice, was altijd erg leuk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Heel treurig ik vond haar en d'r tv-moeder altijd erg goed.Ik keek er altijd na. Maar 86 vind ik wel een mooie leeftijd ook al had ze vast nog wel een paar jaartjes mee gekunt als ze niet ziek was geworden
Life can be so beautyfull
so follow your heart