Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Robert McNamara overleden

Gestart door Iwan, 6 juli 2009, 20:44:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

WASHINGTON - Voormalig minister van Defensie van de Verenigde Staten Robert McNamara
is vanmorgen in zijn huis in Washington overleden.

McNamara was minister onder presidenten John F. Kennedy en Lyndon B. Johnson ten tijde
van de Vietnamoorlog. Hij speelde onder meer een grote rol tijdens de Cubacrisis in 1962.
McNamara is 93 jaar geworden.

Levensloop
Robert Strange McNamara werd geboren in 1916 in Oakland. Na de Tweede Wereldoorlog maakte hij carrière
binnen de Ford Motor Company, waar hij de eerste bestuursvoorzitter werd die geen lid van de Ford familie was.

Minister van Defensie
Van 1961 tot en met 1968 stond hij als minister van Defensie aan het hoofd van het Pentagon.
McNamara nam het initiatief tot een grootscheepse Amerikaanse invasie in Vietnam, nadat zijn voorganger
zich al in het conflict had gemengd. Onder zijn bewind werd de troepenmacht van de Verenigde Staten
in Vietnam uitgebreid van 500 tot 16.000 soldaten.

Midden jaren zestig kreeg McNamara echter steeds minder vertrouwen in het Amerikaanse beleid voor Vietnam.
Hij kwam in conflict met president Johnson over de uitbreiding van het aantal bombardementen
en nam uiteindelijk in 1968 ontslag.

President van de Wereldbank
Na zijn periode als minister van Defensie werkte McNamara van 1968 tot 1981 als president van de Wereldbank.
Hij zette daar onder meer armoedebestrijding op de agenda.

Vanaf 1982 zette McNamara zich, samen met andere oudbestuurders, in tegen het gebruik van nucleaire wapens.
Hij bleef zich altijd door middel van artikels en kritieken met de politiek bemoeien.
In 2003 leverde hij nog felle kritiek op de invasie van Irak door George W. Bush.






Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

De laatste Minister van President Kennedy zijn administratie als ik mij niet vergis was hij. Ik bedoel daarmee een volwaardig Minister. Het was een man die in de geschiedenisboeken onuitwisbaar is. Zowel zijn momenten van glorie als zijn pijnlijke besluit om zelf ontslag te nemen. No more Boddybags.