Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Duisenberg doet aangifte van smaad tegen Elsevier

Gestart door Iwan, 2 november 2010, 00:27:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: Nieuws.nl
Duisenberg doet aangifte van smaad tegen Elsevier

Gretta Duisenberg heeft aangifte gedaan tegen weekblad Elsevier wegens 'systematische belediging en smaad'.
Dat laat de actiegroep Stop de bezetting, waarvan Duisenberg voorzitter is weten. De aangifte is ook gericht
tegen columnist Afshin Ellian, die in zijn weblog op de site van Elsevier Duisenberg een 'schaamteloze antisemiet' noemt.

De pro-Palstinagroep zegt dat politieke tegenstanders van Duisenberg haar steeds agressiever en grover aanpakken.
"Ik ben geen antisemiet. De boodschapper wordt aangepakt zodat de boodschap niet gehoord wordt", zegt ze zelf
in een reactie op de site van Stop de bezetting.

Een woordvoerder van Stop de Bezetting waarschuwt dat de maat vol is met de persoonlijke aanvallen gericht tegen Duisenberg.
"Iedereen die haar in de media nog een keer publiekelijk voor antisemiet uitmaakt, krijgt een strafaangifte aan zijn broek."

Citaat van: Elsevier.nl
Daar is Gretta weer, onze schaamteloze antisemiet
Datum: 29 Januari 2010
Schrijver: Afshin Ellian

   
De Nederlandse media zijn niet meer geïnteresseerd in haar opinie.
Maar in de islamitische wereld is zij een heldin. Zij begrijpt namelijk de radicale moslims.
Want zij weet dat de grootste ramp die de islamitische wereld ooit is overkomen, de staat Israël is.

Gretta Duisenberg is geen groot denker. Dat hoeft in haar wereld ook niet. Zij is evenmin een mensenrechtenactivist.
Ook dat is van geen belang in de kringen waarin zij verkeert. Gretta is een Hamas-aanhanger.

Dat vinden in de kringen waarin zij verkeert, de Israël-haters, fantastisch.

Uitroeien
Zij is zelfs tegen Mahmoud Abbas, de president van de Palestijnen. Omdat Abbas met de Amerikanen en Israëliërs
onderhandelt en praat. Hamas, de organisatie die de joden wil uitroeien, is een club naar het hart van Gretta.

Onze Gretta heeft een interview gegeven aan Islamonline.

In een tv-serie, uitgezonden in Jordanië en Iran, zien we hoe de joden een niet-joods kind ritueel doden om zijn bloed
te drinken. Het hele Europese antisemitische verhaal over de bloeddorstige joden wordt in detail uitgebeeld.
De bedoeling is om uiteindelijk de joodse staat te demoniseren.

Demonisering
De demonisering van joodse staat is de core business van onze Gretta. Daarmee is ze beroemd mee geworden:
'I have seen these films on YouTube showing how Palestinians put the dead bodies on donkeys,
because there are no ambulances. While the Palestinian people are using these little wagons,
Israelis shoot the donkeys from their watching towers. Therefore, Palestinians have to carry all the goods themselves.

Have you heard about the human organs that Israelis are taking from the Palestinians? It is true; I saw the pictures.
The Israeli soldiers are taking away young men and five days later, they brought them back cut open.
Israel has admitted committing such a crime. Palestinian families have never given Israelis the permission to do so.'

Jatten
Die enge joden toch! Zij stelen de organen uit het lijf van de Palestijnen! Terwijl het in Gaza wemelt van VN-medewerkers,
van journalisten en van types als onze Gretta, gaan de joden op klaarlichte dag de organen van Palestijnen jatten.

Moeten we Gretta als een debiel zien of als een schaamteloze antisemiet? Of gewoon allebei?

Volgens Gretta wordt Nederland geregeerd door de joodse lobby. Daarom is Nederland zo tegen Hamas. Want Hamas is
volgens Gretta geen terroristische organisatie. Wie blaast dan bussen op? Wie vuurt met raketten op de huizen van joden?
Dat deed Hamas, maar het is kennelijk geen terreurdaad.

Verzet
het grootste deel van de Nederlandse media is pro-Palestijns: het NOS- Journaal, de Volkskrant, de NRC.

Als een Palestijn niet meer in staat is om een stevige scheet te laten, haalt dat de voorpagina's van de kranten.
Dan is het de staat Israël die de scheetactiviteiten van een Palestijn heeft belemmerd.

Elke Palestijnse scheet is immers een kunstwerk of een daad van bewonderenswaardig verzet dat in Europa
met bewondering wordt gevolgd (maar altijd wel hypocriet met de neus dicht).

Holocaust
Regeren in Den Haag de joden? Of is er iets anders gaande?

Feit is dat Gretta's opvattingen door twee machtige en grote fracties in de Kamer worden gedeeld: de PvdA en de SP.
Ja, langzamerhand vindt ook de PvdA elke Palestijnse scheet goud waard.

Daarnaast is de joodse lobby succesvol vanwege de Holocaust, zo vindt onze Gretta.
Ja, de Holocaust: '...and it is still playing on our guilt feelings, although it is 63 years since the Holocaust.'

Overbodig
Zelfs na 65 jaar lezen we nog de namen van de slachtoffers voor, en dat vindt Gretta volkomen overbodig.
Maar dat de Palestijnen 60 jaar geleden enkele kilometers verderop zijn gaan wonen, daarvan ligt Gretta wel wakker.

De massamoord op de joden vindt ze te lang geleden, maar de verdrijving/verhuizing van de Palestijnen,
bijna net zo lang geleden, is een zaak van heilige, ja, heilige verontwaardiging!

Analyse
Lees hier Gretta's analyse van de Nederlandse politiek:
'The second reason is a political one; Holland's right-wing government is Christian radical, and the radical people
within the Jewish people have very strong feelings toward Israel, and they dominate our government.'

Radicale joden en radicale christenen regeren dit land, beweert Gretta. Al sinds de tweede helft van de negentiende eeuw
is door antisemieten beweerd dat het westen wordt geregeerd door de joden. Het antisemitische verleden van Europa is
niet ten ondergegaan in de puinhopen van de Tweede Wereldoorlog, Gretta is daarvan het fiere voorbeeld, zoals ze in dat
interview laat zien.

Leugenaar
Maar Gretta is ook een slechte leugenaar. Want de radicale rechtse christenen regeren hier niet.

Precies op dezelfde manier spreekt zij over Hamas en Palestijnen: niet feitelijk, maar gebaseerd op anti-joodse geruchten
en verzinsels én diepe haat jegens de staat Israël. Toch nam Hilversum haar ooit serieus.

Wat is de oplossing voor het conflict tussen de Palestijnen en Israël? Gretta heeft een doordacht antwoord:
'I think the only option is the one-state solution, but Israel does not want that.'

Kaart
Niet meer twee staten maar één staat. Maar voor deze mooie droom van Hamas staat Israël in de weg.

Wat zou dan, gelet op Gretta's analyse,  de logische consequentie moeten zijn? Dat de staat Israël van de kaart wordt geveegd.
En dat is conform de statuten van Hamas en gelijk aan wat door de Iraanse president luidruchtig wordt uitgedragen.

Vroeger riepen de antisemieten: Weg met de joden uit Europa, laten ze naar hun eigen land Palestina gaan!
Nu roepen ze: Weg met die rotjoden daar in Palestina, laten ze naar... naar, ja, waarnaar toe gaan?
Naar Amsterdam-Zuid, de buurt van Gretta?

Máxima
Het einde van dat interview is het vrolijkst. Onze Gretta van Amsterdam is bevriend met onze vorstin.
Zij praten natuurlijk niet over politiek, natuurlijk niet. Toch riep prinses Máxima bij het aanzien van Gretta
haar deze intrigerende woorden toe: 'I want to say that I really admire you.'

Zo, zo. Volgens Gretta wordt ze bewonderd door Máxima, de toekomstige Koningin van Nederland.
De vader van Máxima maakte deel uit van de Argentijnse junta die het ook op joodse studenten had voorzien.
Het probleem heette bij de vader van Máxima en zijn geestverwanten 'Jewish-Bolshevik Plutocracy'.

Gretta, de vriendin van Hamas, is nu de heldin van Máxima. Deze dame, onze toekomstige Koningin,
meent nu kennelijk ook dat in Nederland radicale joden en christenen aan de macht zijn.

Wat leven we toch in interessante tijden.

Afshin Ellian
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: HP/deTijd

De hypocrisie van Gretta Duisenberg

Gretta Duisenberg, zelf absoluut niet vies van een potje Israëlbashen, klaagt weekblad Elsevier en columnist Afshin Ellian aan.
Reden: Ellian noemde haar 'antisemiet'. Mevrouw Duisenberg is het namelijk zat dat ze continu door het slijk gehaald wordt
en wil hiervoor nu Ellian als voorbeeld stellen, om te laten zien dat dit écht niet langer zo kan doorgaan.
Maar wat zegt Duisenberg zelf in maart van dit jaar in een interview? "Ik vind antisemiet bijna een eretitel worden."

Duisenberg probeerde het al eerder, een columnist aanklagen wegens een - satirisch bedoelde - column.
In 2003 schreef Metro-columnist Luuk Koelman een column over haar, waarin zij het bed deelde met Yasser Arafat.
Na een rechtzaak moest Koelman deze column offline halen, maar dit had enkel het effect dat de gehele internetcommunity
als één man achter de columnist ging staan en de column vervolgens op honderden sites te lezen viel.
Het hoger beroep verloor Duisenberg vervolgens, omdat satire nu eenmaal niet verboden mag en kan worden in Nederland.

Nu probeert ze het truukje dus weer. Ze stelt dat Ellian haar antisemiet noemt, terwijl dit behoorlijk uit het verband gerukt is.
In de bewuste column, uit januari van dit jaar, schrijft Ellian namelijk: "Moeten we Gretta als een debiel zien of
als een schaamteloze antisemiet? Of gewoon allebei?
" Een zin waaruit geen waarde-oordeel gehaald kan worden.
Hoewel de titel van de column inderdaad niets aan de verbeelding overlaat. Dit laatste is echter ook het geval bij een column
van Elma Drayer in Trouw, van maart dit jaar, waar de schrijfster betoogt - net als bij de Elsevier-column ook in de titel alleen
al - "Duisenberg mag je gerust een antisemiet noemen." Gek genoeg heeft Duisenberg, die afgelopen mei nog klappen kreeg
van de ME tijdens een anti-Israëldemonstratie, geen aangifte tegen Drayer gedaan. Dagblad Trouw mag dit blijkbaar wel zeggen.

Zo ook Duisenberg zelf. In een interview in maart 2010 stelde Duisenberg nergens spijt van te hebben.
Wel zegt ze het spijtig te vinden dat haar nog steeds wordt nagedragen dat haar tot op de dag van vandaag
wordt nagedragen dat ze met haar hoop op 'zes miljoen' handtekeningen tegen de Palestijnse bezetting de slachtoffers van
de Tweede Wereldoorlog zou hebben bedoeld. Mede hierdoor, zo beweert ze, vindt ze 'antisemiet bijna een eretitel worden'.

Vreemd genoeg vindt Duisenberg het echter géén eretitel als deze gebezigd wordt in het als rechts bekend staande Elsevier,
maar wel als zij dit zelf doet, of wanneer het linkse dagblad Trouw het doet.

Duisenberg is dus nogal selectief in haar verontwaardiging, en daarbij een enorme hypocriet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Elsevier.nl
Gooi deze jodenvriend de kerkers in!
Datum: 5 November 2010
Schrijver: Afshin Ellian

   
Je hoort er tegenwoordig pas bij als iemand aangifte tegen je heeft gedaan.
Ik hoor er nu dus bij! We leven in een aangifteland – is dat een Nederlandse traditie?

Maar waar hoor ik bij? Wat is de juridische vraag? De wereldschokkende vraag luidt:
mag ik in het publieke debat de vraag stellen of mevrouw Duisenberg op grond van haar uitlatingen
een antisemiet mag worden genoemd?

Deze wereldschokkende vraag over een vraag is door mevrouw Duisenberg zelf in het leven geroepen
- wij waren haar eigenlijk al weer een beetje vergeten. Zij kan zich dat nauwelijks voorstellen, maar ik
loop echt niet de hele dag aan haar te denken. Wel een beetje aan Shakira, niet aan Gretta – stom van me.

Aandacht
Mevrouw Duisenberg heeft aandacht nodig. Precies om die redenen was ik niet bereid om in VARA-programma's
geconfronteerd te worden met haar hijgerige verschijning.

Dat soort aandacht krijgt mevrouw Duisenberg niet van mij. Zij ageert, ik reageer.
Het is beter dat zij op zoek gaat naar een schip dat in de richting van Gaza vaart.

Ik was overigens niet de eerste opiniemaker die vragenderwijs heeft geschreven over het antisemitische gehalte
van mevrouw Duisenbergs uitlatingen. Elma Drayer, vooraanstaand columnist van dagblad Trouw, kwalificeerde
mevrouw Duisenberg op 4 maart 2010 als antisemiet. Terecht is Elma nu verontwaardigd: 'Het is niet eerlijk!
Waarom krijg ik geen aangifte op mijn bordje? En valt dat genoegen weekblad Elsevier en Afshin Ellian wel ten deel?'

Zielig
Hoe nu verder met mij? Ja, ik ben zielig. Heel zielig. Ik weet wat er staat te gebeuren. Het ontbeert mij niet aan kennis
van het strafrecht. Ik heb jarenlang gewerkt bij de vakgroep Strafrechtswetenschappen van de universiteit Tilburg,
en daarna heb ik een paar jaar strafrecht gedoceerd in Amsterdam. Ook nu geef ik regelmatig colleges over vrijheid
van meningsuiting en strafrecht. Daarnaast schrijf ik academische artikelen met betrekking tot terrorisme, vrijheid van
meningsuiting en het strafrecht.

Toch ben ik een beetje zielig. Want ik kan in theorie worden vervolgd. Het is natuurlijk een wereldschokkend feit
als een deelnemer aan het publieke debat wordt vervolgd.

Gekleineerd
De laatste keer dat academici in Nederland wegens hun opvattingen ter verantwoording werden geroepen, ligt al weer een
tijdje achter ons. Wanneer? Ach, in die jaren die altijd ter sprake komen als Geert Wilders weer moet worden gekleineerd.

Academische vrijheid houdt niet op bij de poorten van een universiteit. Maar in het Land van de Aangifte werkt dat anders.
Ik heb ondertussen een goede advocaat.

Hartverwarmend
Hoe moet het nu verder met mij? Ja, ik ben zielig. Heel zielig, en dat weet ook Geert Wilders.
In een hartverwarmend sms'je bood hij aan om met hem een cel te delen als we worden veroordeeld.
Dat wordt gezellig!

Ik ga hem vertellen over de filosoof Alfarabi. En hij zal proberen mij te de-islamiseren.
Ik zal u, lieve bloglezer, ook vanuit mijn cel niet in de steek laten. Als ik geen blog mag schrijven in de cel,
ga ik in hongerstaking.

Tevens zal ik met uw steun en die van Elsevier een vakbond oprichten voor de bloggers en professoren die
in de gevangenis zitten. Zijn die er? Jazeker. In het islamitische Iran zitten nogal wat geleerde bloggers in de gevangenis.
En misschien straks ook in Nederland. Zou dat niet een mooi duo zijn, Nederland en Iran, gelijkwaardig wat betreft
het opsluiten van bloggers?

Jan Moors
Hoe moet het nu verder met mij? Ja, ik ben zielig. Heel zielig. Straks moet ik me tegenover Jan Moors verantwoorden.
Hij zegt dan tijdens de zitting: 'Wij lezen ook de kranten en kijken weleens naar tv. Het wordt u verweten dat u goed bent
in het poneren van stellingen, maar vervolgens de discussie uit de weg gaat. Het lijkt er een beetje op dat u dat nu
ook weer doet.'

Dat wordt dus lastig voor mij. Ik denk dat ik ga zeggen: maar, meneer de voorzitter ik word vervolgd omdat ik te vaak
mijn mond heb geopend, daarom dacht ik dat u het op prijs zou stellen als ik nu wel mijn mond houd.

Middeleeuwen
Achter mij zit de hele dag mevrouw Duisenberg. Zeg maar als een soort spook. Gretta heeft aangifte gedaan en geleerde
mensen bij het Openbaar Ministerie buigen zich over de vraag of ik, gezien haar uitlatingen en houding, wel of niet mag
vragen of zij tegen de semieten is in het publieke debat. Wie zegt dat de Middeleeuwen voorbij zijn?
Als de rechterlijke macht besluit mij te veroordelen omdat ik gebruik gemaakt heb van de vrijheid van meningsuiting,
bestaat in mijn visie slechts één soort straf: gevangenisstraf. Mocht ik worden veroordeeld, dan wil ik de bak in.
Ben benieuwd of de Staat der Nederlanden gaat doen wat ze in Teheran niet konden doen en nu dus via de vriendin
van Hamas toch nog gratis voor elkaar krijgen. Gooi die jodenvriend de kerkers in!
Alleen al deze gedachte maakt me zielig. Toch?


Afshin Ellian
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: telegraaf.nl
Duisenberg doet aangifte tegen PowNews

RIJSWIJK - Gretta Duisenberg heeft maandag aangifte gedaan tegen het programma PowNews van de omroep PowNed.
Ze beticht verslaggever Rutger Castricum van smaad en laster. Dat heeft Duisenberg maandagavond gemeld op de website
www.stopdebezetting.com.

Duisenberg is de voorzitter van stichting Stop de Bezetting, die zich inzet voor de rechten van het Palestijnse volk.
PowNews kondigde telefonisch bij Duisenberg aan een bloemetje aan te willen bieden vanwege de 'internationale dag
van solidariteit met de Palestijnse bevolking'. Toen Duisenberg de bloemen bij haar voordeur aan wilde nemen,
zei Castricum 'wij dachten, dat is toch voor een antisemiet wel een lekkere dag'.

1 november deed Duisenberg al aangifte tegen weekblad Elsevier, omdat columnist Afshin Ellian haar een antisemiet noemde.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ben jij het zo met Elsevier en Ellian eens dat je alleen hun artikelen hier neerzet?

Iwan



Citaat van: Lejah op 30 november 2010, 12:59:31
Ben jij het zo met Elsevier en Ellian eens dat je alleen hun artikelen hier neerzet?
Het eerste berichtje ging over de aangifte die Duisenberg had gedaan tegen Elsevier,
het leek me wel handig om de desbetreffende column van Ellian erbij te zetten.
Vervolgens heb ik een reactie van een ander media geposts, waarin weer een andere media
aangehaald wordt, Trouw in dit geval. Daarop heb ik weer een column van Ellian gepost,
omdat die schijnbaar niet vanplan is om in te binden, en nu weer GeenStijl PowNed,
die Gretha Duisenberg 'lastigvalt' terwijl ze van te voren haar reactie al kunnen weten.

Ik heb best wel een hekel aan Duisenberg, ook vanwege haar opmerkingen over de 6miljoen handtekeningen
die ze wou ophalen in haar protest voor Palestina, vond ze grappig, 6 miljoen slachtoffers in de 2de wereldoorlog,
en dan 6 miljoen handtekeningen willen ophalen, is natuurlijk hillarisch.  {mi}

Maar ik vind het bijzonder flauw om haar een anti-semiet te noemen, of ze het is weet ik niet, maar denk het niet,
en vind het al helemaal flauw/kinderachtig van Powned! om haar op zo'n manier voor 'lul' te zetten.
Vooral omdat ze in mijn ogen een beetje 'raar' is, om het netjes te zeggen, en als ze wel iets strafbaars doet
dan is het aan justitie om haar daarop aan te pakken en niet een columnist. Ze moet haar mening kunnen geven
ook als ik het daar niet mee eens ben, net als Wilders, zonder daarvoor gedemoniseerd te worden, net als Wilders.

Maar ik vind het wel allemaal buitengewoon intressant, omdat ook dit over de vrijheid van meninguiting gaat,
en over goed fatsoen, al valt dat laatste niet te toetsen aan de/een wet.

Mogen columnisten Duisenberg een antisemiet noemen, ze geeft immers in interviews en media aan dit,
antisemiet genoemd worden, bijna als eretitel ziet?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Trouw.nl
Gretta Duisenberg mag antisemiet worden genoemd

AMSTERDAM - Elsevier en Powned worden niet vervolgd voor het beledigen van Gretta Duisenberg.
Dat heeft het Openbaar Ministerie in Amsterdam woensdag bekendgemaakt.
Duisenberg, voorzitter van de actiegroep Stop de Bezetting, deed in november aangifte wegens smaad
tegen opinieblad Elsevier en omroep Powned.

Het OM vindt de uitlatingen in Elsevier en bij Powned niet strafbaar. 'Daarbij speelt een rol dat de uitlatingen waarvan mevrouw
Duisenberg aangifte had gedaan, zijn gedaan in een maatschappelijk debat waar mevrouw Duisenberg zelf actief aan deelneemt.
'

Duisenberg deed begin november aangfite tegen Elsevier. Columnist Afshin Ellian had haar op de website van Elsevier
een 'schaamteloze antisemiet' genoemd. Dezelfde maand deed Duisenberg aangifte tegen verslaggever Rutger Castricum
van Pownews. Die bood haar op de Dag van de Solidariteit met de Palestijnse bevolking een bloemetje aan met de woorden
'dit is voor een antisemiet toch wel een lekkere dag'.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Wel interessant, wanneer is iemand antisemitisch?
Kun en mag je kritiek hebben of Joden en/of Israël zonder meteen als antisemiet gezien te worden.

Het begrip antisemitisme werd voor het eerst voorgesteld in de context van een meer wetenschappelijke benaming
voor het oudere Duitse woord Judenhass (Jodenhaat). Vanaf de jaren negentig waren enkele mensen van mening
dat het woord antisemitisme in zijn betekenis diende te worden uitgebreid zodat het ook vooroordelen tegen Arabieren
zou insluiten, met als argument dat ook het Arabisch een Semitische taal is (afstammelingen van de Stamvader Sem).
Dit is echter geen algemeen gebruik van de term, en zo was hij oorspronkelijk ook niet bedoeld.
Het antisemitisme is te herleiden naar het vroege christelijke geloof. De Joden werden o.a. verantwoordelijk gehouden
voor de kruisiging van Jesus. In de daarop volgende jaren ging ook de 'economische rol' van de Joden een rol spelen
in het antisemitisme. Doordat het de Joden werden verboden om de meeste beroepen uit te oefenen konden Joden
alleen nog maar handelen in 2de hands goederen of het uitlenen van geld tegen rente, activiteiten die volgens de kerk
voor christenen zondig en verboden waren. Vooral het 'economische aspect' (anti-kapitalisme) van de Jodenhaat vond
een rijke voedingsbodem in het Communisme, Marxisme, Socialisme en het Nationaal-Socialisme.
De 'rijke Jood' en de Joden die de wereldeconomie zouden beheersen, geld is macht, zijn ook tegenwoordig nog grondslag
van het huidige antisemitisme zowel in het Westen als in het Midden-Oosten.

Maar om terug te komen op mijn eigen vraag; wanneer is iemand een antisemiet?
Die vraag is volgens mij niet zo gemakkelijk te beantwoorden.
Kritiek hebben op de staat Israël maakt iemand in mijn ogen geen antisemiet.
Anti-kapitalistisch zijn maakt iemand helemaal nog geen antisemiet.
Een socialist, communist of marxist hoeft ook niet persé antisemitisch te zijn,
volgens mij ben je zelfs niet per definitie een antisemiet als je nationaal-socialist bent.
(Al schijnt Joden-haat wel een criterium te zijn om Nationaal-Socialistisch te zijn.)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Gretta Duisenberg veroorzaakt rel tijdens Dodenherdenking

Gretta Duisenberg veroorzaakte vanavond een rel tijdens de Dodenherdenking.
In het Amsterdamse restaurant l' Entrecôte et les Dames verstoorde zij
de 2 minuten stilte door luidruchtig te telefoneren.

Dit alles tot groot ongenoegen van de gasten in het restaurant, meldt NRc.nl vanavond.
Toen de eigenaresse van het restaurant Duisenberg om uitleg van haar gedrag vroeg ,
viel zij pardoes van haar stoel waarna de gasten in applaus uitbarstten.

Gretta Duisenberg zou tegen de eigenaresse en gasten tekeer zijn gegaan,
waarna zij gevraagd werd het restaurant te verlaten. Toen Duisenberg dat niet wilde
werd de politie gewaarschuwd en werd zij met zachte hand verwijderd.

Volgens eigenaresse Wilmar te Winkel riep Duisenberg na een minuut van de twee minuten stilte
'is het nu nog niet voorbij?' In het restaurant is ze niet meer welkom.
Ze veroorzaakte al vaker problemen met joodse gasten, stelt de eigenaresse.

foto
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Iwan op 30 november 2010, 13:15:20
Ik heb best wel een hekel aan Duisenberg, ook vanwege haar opmerkingen over de 6miljoen handtekeningen
die ze wou ophalen in haar protest voor Palestina, vond ze grappig, 6 miljoen slachtoffers in de 2de wereldoorlog,
en dan 6 miljoen handtekeningen willen ophalen, is natuurlijk hillarisch.  {mi}

Maar ik vind het bijzonder flauw om haar een anti-semiet te noemen, of ze het is weet ik niet, maar denk het niet,
en vind het al helemaal flauw/kinderachtig van Powned! om haar op zo'n manier voor 'lul' te zetten.
Vooral omdat ze in mijn ogen een beetje 'raar' is, om het netjes te zeggen, en als ze wel iets strafbaars doet
dan is het aan justitie om haar daarop aan te pakken en niet een columnist. Ze moet haar mening kunnen geven
ook als ik het daar niet mee eens ben, net als Wilders, zonder daarvoor gedemoniseerd te worden, net als Wilders.

Mogen columnisten Duisenberg een antisemiet noemen, ze geeft immers in interviews en media aan dit,
antisemiet genoemd worden, bijna als eretitel ziet?
Hoewel ik eerst dacht dat het allemaal wel wat mee zou vallen met het antisemitisme van de Gretta Duisenberg,
ik dacht dat ze gewoon aandacht wou, begin ik toch steeds meer te geloven dat ze misschien toch wel een antisemiet is.

Een foute opmerking maakt iemand nog geen antisemiet of de nieuwe Hitler, wat velen in Wilders zien,
maar als je zo respectloos en kwetsend met andere mensen omgaat dan is er iets goed mis met je.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Volkskrant.nl
Wat gebeurde er nu echt met Gretta Duisenberg op 4 mei?

'Driemaal raden wie er door de twee minuten stilte heen telefoneert?
Gretta Duisenberg, door het hele restaurant uitgefloten #scène #4 mei.
'
Dat bericht twitterde Alexander Bakkes op woensdagavond even na acht uur.
Bakkes, vrijwilliger bij Amsterdam FM en een met journalistieke ambities, rook een mooie primeur.

Het bericht klopte niet, erkent hij nu. Het was de telefoon van een toerist die rinkelde,
en Gretta die daarna praatte. Haar eigen gsm was gestolen tijdens een beroving eerder die dag.
Hij verwijderde het bericht, maar toen was dat al overgenomen door allerlei landelijke media.

Zij zagen in 'journalist' Bakkes een objectieve waarnemer. Maar hij is de zoon van Wilmar Te Winkel,
eigenaresse van het Amsterdamse restaurant l'Entrecôte et les Dames, waar hij ook werkt.

Woensdag rond zes uur kwam Gretta Duisenberg,  fanatiek voorvechter van de Palestijnse zaak
en weduwe van oud-president van de Europese Centrale Bank  Wim Duisenberg, met haar dochter
en schoondochter een hapje eten bij l'Entrecôte. Nog vóór de Dodenherdenking, dacht ze, staan we weer buiten.

Provocerend
Maar Duisenberg zat nog aan tafel toen Bakkes om acht uur de bezoekers tot stilte maande.
Na amper één minuut rinkelde er een mobiele telefoon. Vervolgens klonk de stem van Duisenberg.
Volgens Bakkes: 'Neem maar op, het is voorbij, het is nu toch voorbij', zei ze. 'Het klonk provocerend.'

Bij l'Entrecôte, een restaurant met maar twee gerechten op de kaart en een hoog ons-kent-ons-gehalte,
stond de activistische Duisenberg in een slecht blaadje na een eerdere woordenwisseling met Joodse gasten.
Zonder dat eerdere incident, zegt stamgast en wijnhandelaar Theo van Broekhuizen, 'was het woensdag
misschien anders afgelopen.
'

Misverstand
Duisenberg zelf houdt het op een misverstand. 'De gasten naast ons gingen praten', zegt ze.
'Ik  dacht dat de twee minuten stilte voorbij waren. Toen zei ik tegen mijn dochter:
'Wat een fantastisch initiatief, chapeau.' Want het gebeurt niet vaak dat ze in een restaurant
rekening houden met Dodenherdenking.
'

Bakkes vindt haar verhaal 'ongeloofwaardig' en 'flauwekul' is de inschatting van Van Broekhuizen,
die toekeek.  'Ze zat er bewust doorheen te praten.'

Applaus
Na een woordenwisseling met eigenaresse Ter Winkel stond Duisenberg op. Haar stoel viel om.
'Ik heb last van een lage bloeddruk', verklaart ze. Bijna alle gasten applaudisseerden.
'Soms kan iemand niet zo goed tegen wijn', is de inschatting van Van Broekhuizen.
'Maar dat applaudisseren was achteraf flauw. Wij ergerden ons aan haar gedrag.'

Beneden klampte Duisenberg andere gasten aan over de Joods-Palestijnse kwestie, die dat niet waardeerden.
'Ze noemde hen zionist,' zegt Bakkes. Bij één tafel mocht ze aanschuiven. Ter Winkel belde de politie.
De dochters van Duisenberg rekenden snel af. Van Broekhuizen: 'Haar kinderen vonden het heel genant'.

Bakkes stelt dat twee vrouwelijke agenten haar 'letterlijk het hoekje om trokken'.
Maar volgens een politiewoordvoerder vertrok Duisenberg vrijwillig. 'Dat kon ook niet anders,
ze heeft geen strafbaar feit gepleegd.
' Gistermiddag even na twee uur deed ze aangifte
van diefstal van haar handtas, inclusief gsm.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."