Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Edsilia doet mee aan Songfestival

Gestart door Iwan, 16 december 2006, 22:57:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Iwan

ALMERE - Edsilia Rombley vertegenwoordigt Nederland volgend jaar op het Eurovsie Songfestival in Helsinki.
Nederland zal moeten aantreden in de halve finale op 10 mei.
Daar zal Edsilia zich moeten proberen te kwalificeren voor de grote finale, twee dagen later.

Het is nog niet bekend wie het lied voor Edsilia gaat schrijven.
Half maart moet ons land uiterlijk laten weten met welk lied de zangeres
ons land in Finland zal vertegenwoordigen. Edsilia nam met Hemel & Aarde in 1998
ook al deel aan het liedjesfestijn. Toen behaalde ze een vierde plaats, de hoogste Nederlandse
eindklassering sinds het winnende Dinge-dong uit 1975.
Het was bovendien de laatste keer dat er een Nederlandstalig lied werd ingezonden.

Eerder dit jaar trad Edsilia in het huwelijk met componist Tjeerd Oosterhuis.
Vanaf januari tot en met maar toert de zangeres door het land.
In 1996 won Edsilia met een lied van Oleta Adams de finale van de Soundmixshow.

Dit jaar werd het Songfestival gewonnen door de Finse band Lordi met het nummer Hard Rock Hallelujah
dat in verschillende Europese landen de top-10 bereikte. De popgroep opende afgelopen vrijdag
een eigen restaurant in het noorden van Finland, met horror en hardrock als centrale themaââ,¬â,,¢s.

Volgend jaar doen 42 landen mee aan het Eurovisie Songfestival.
Monaco heeft zich afgelopen week teruggetrokken voor deelname.
Het land, dat in 1971 met de zege naar huis ging, vindt dat het evenement
te veel wordt bepaald door het stemmen op buurlanden. Monaco werkt met een vakjury.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Edsilia Rombley laat niets aan het toeval over als het om haar deelname aan het Eurovisie Songfestival gaat.
Ze neemt daarom een eigen regisseur mee naar het festival. Televisieregisseur Guus Verstraete gaat
met haar mee naar Helsinki om ervoor te zorgen dat alles perfect in beeld wordt gebracht'.
Dat vertelt de 29-jarige zangeres op songfestival.web-log.

De 59-jarige Verstraete, die is getrouwd met Simone Kleinsma, heeft grote spelshows op zijn naam staan.
Hij is ook de regisseur van het programma Mooi! Weer de Leeuw. Edsilia maakte in februari in die show
bekend met welk nummer ze naar Helsinki afreist. Ze koos voor het nummer 'Nooit meer zonder jou',
dat is geschreven door haar echtgenoot Tjeerd Oosterhuis.
Later besloot ze het nummer in het Engels te gaan zingen, onder de titel 'On top of the world'.

Edsilia, die in 1998 vierde werd op het festival met het nummer 'Hemel en aarde',
is vastbesloten de touwtjes in eigen handen te houden.
"Er was toen een te grote groep die invloed wilde hebben op de uitvoering van het nummer.
Nu laat ik me wel adviseren, maar de beslissingen worden genomen door mezelf, het management
en de platenmaatschappij
." Ze vertelt dat ze daarom Stanley Burleson heeft gevraagd voor de choreografie
en dat ze zelf haar danseressen heeft uitgezocht.

Op 10 mei moet Edsilia het in Helsinki opnemen tegen 27 andere kandidaten.
Daarvan mogen tien acts door naar de finale, die op 12 mei plaatsvindt.




Ã,©rtlnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

Ik kan haast niet wachten.
Alleen denk ik niet dat we de voorronde door komen.

Iwan

HELSINKI - Finland. Het land van de duizend meren, het land waar vrouwen in de regering
de meerheid hebben, het land met gemiddeld één sauna per drie personen en het land waar Nordic Walking
vandaan komt. In de hoofdstad van dit Scandinavische land moet Edsilia Rombley volgende week donderdag
proberen een finaleplaats in het Eurovisiesongfestival te veroveren.

Finland heeft ongeveer 5,3 miljoen inwoners, van wie ongeveer 561.000 in de hoofdstad Helsinki wonen.
De oppervlakte van het land is 338.000 vierkante kilometer. De republiek werd in 1995 lid van de EU.
Driekwart van het land is bedekt met bossen en er zijn meer dan 190.000 meren en eilandjes.

De Finnen lopen voorop wat betreft technologie. Het internetgebruik is hier een van de hoogste ter wereld
en meer mensen hebben een mobiele telefoon dan een vaste aansluiting thuis. Finland is het thuisland van
mobieltjesfabrikant Nokia.

De bekendste Fin in Nederland is waarschijnlijk de voetballer Jari Litmanen die jarenlang bij Ajax speelde.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - Maakt Edsilia Rombley kans het Eurovisie Songfestival te winnen,
of gaat de Nederlandse inzending al tijdens de halve finale roemloos ten onder?
Diverse wedkantoren gokken op het laatste...

Bij de bookmaker Ladbrokes zou Edsilia's On top of the World de finale niet halen, gezien de ratings.
Ook op andere goksites, zoals William Hill, Bet365 en VCbet staat de zangeres er momenteel niet al te goed
voor. De halve finale van het Europese liedjesfestijn is op 10 mei.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

HELSINKI - Edsilia Rombley is donderdagavond niet door de halve finale van het Eurovisiesongfestival
gekomen. De zangeres kreeg voor haar nummer On Top Of The World niet genoeg punten van de Europese
kijkers om door te gaan naar de finale zaterdag.

Van de 28 deelnemende landen gaan er maar tien door naar de finale.




Ã,©nu.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

"Het is gewoon niet eerlijk"

"We waren gewoon goed, we waren heel goed maar het is gewoon niet eerlijk", aldus Edsilia Rombley in een eerste reactie nadat de uitslag van de halve finale bekend gemaakt werd.

Edsilia Rombley is er niet ingeslaagd, ondanks sexy oranje jurk met gouden glitters, om tot de finale van het Eurovisie Songfestival door te dringen. Donderdagavond 10 mei werd in Helsinki de halve finale van het 52-ste Eurovisie Songfestival gehouden.

Ook de Belgen wisten zich niet te plaatsen in de finale en vooral de Oost-Europese landen kaapten de finale plaatsen weg.

Volgende landen zijn geplaatst:

01. Wit-Rusland - Koldun Work your magic
02. Macedonië - Karolina Mojot Svet
03. Slovenië - Alenka Gotar Cvet Z Juga
04. Hongarije -Magdi Rúsza Unsubstantial blues
05. Georgië - Sopho Visionary dream
06. Letland - Bonaparti.lv Questa Notte
07. Servië - Marija Serifovic Molitva
08. Bulgarije - Elitsa Todorova and Stoyan Yankoulov Water
09. Turkije - Kenan Dogulu Shake it up
10. Moldavië - Natalia Barbu Fight

In een eerste reactie gaf NOS-directeur Gerard Dielessen aan een onderzoek te willen naar het Eurovisie Songfestival. Haar man en tekstschrijver Tjeerd Oosterhuis reageerde na afloop "we hebben de beste soul zangeres maar het is een totaal andere wereld".

Wijze woorden om te onthouden en bij een volgende uitgave een deelnemer te zenden die wel in de juiste wereld terecht komt. Of dit iets met de kwaliteit van het nummer van het nummer "On top of the world" heeft te maken is een vraag van een totaal andere orde.

Bron: Eurosong.nl


Iwan

HELSINKI - ââ,¬Å¾Wij hadden een van de beste acts en we hadden in de finale moeten staan.
Maar als je merkt dat er alleen maar Oostbloklanden doorgaan, wat kunnen we dan nog doen?
ââ,¬Â.
Edsilia Rombley is teleurgesteld dat ze niet door is naar de finale van het Eurovisiesongfestival
met het nummer On Top Of The World, maar heeft niet het idee dat het aan haar act heeft gelegen.

ââ,¬Å¾Nadat de zevende naam van de finalist bekend was gemaakt, geloofde ik er niet meer in,
zei ze donderdagavond na afloop van de halve finale van het songfestival. ââ,¬Å¾Iedereen die ik goed vond,
ging niet door. We keken elkaar aan en konden eigenlijk alleen maar lachen.
ââ,¬Â Volgens de zangeres
kwamen veel West-Europese deelnemers naar haar toe om te vertellen dat het niet eerlijk is
dat ze niet doorgaat. ââ,¬Å¾Ze willen allemaal niet meer meedoen volgend jaar.ââ,¬Â

Componist Tjeerd Oosterhuis wil geen slecht woord horen over zijn vrouw.
ââ,¬Å¾Ik heb Edsilia nog nooit beter horen zingen dan vanavond. Een heleboel wereldsterren
kunnen hier een voorbeeld aan nemen.
ââ,¬Â

Edsilia vond het tijd worden dat er op een andere manier naar het songfestival wordt gekeken.
ââ,¬Å¾Het moet goed beoordeeld worden, bijvoorbeeld met een vakjury.ââ,¬Â

Dat was ook NOS-directeur Gerard Dielessen met haar eens, liet hij na afloop van het teleurstellende
Nederlandse resultaat weten. ââ,¬Å¾Ik twijfel aan de oprechtheid van de stemmen van de Oost-Europese landen.ââ,¬Â

In 1998 deed de zangeres al een keer mee aan het liedjesfestijn, toen werd ze vierde.
Overweegt ze nog een derde deelname? Lachend: ââ,¬Å¾Ik vind het nu wel genoeg geweest.ââ,¬Â

Van de 28 landen die deelnamen aan de halve finale donderdag in Helsinki gaan er maar tien door
naar de finale. De act van Edsilia, gekleed in oranje jurk, was strak en ze knipoogde niet één maar twee keer
naar de camera. Maar het mocht niet baten. Die tien landen die wel doorgaan zijn Wit-Rusland, Macedonië,
Slovenië, Hongarije, Georgië, Letland, Servië, Bulgarije, Turkije en Moldavië.

Het is de 52e keer dat het songfestival wordt gehouden, dit jaar doet een record van 42 landen mee.
Voor Georgië was het de eerste keer dat ze meededen en dat werd meteen beloond met een finaleplaats.
De zangeres van Hongarije had waarschijnlijk niet meegekregen dat het bij het songfestival ook om mooie
kleding gaat. In slechts een vale spijkerbroek met wit hempje kwam ze het podium opgelopen,
met een koffer. Die kan ze weer uitpakken, want ze is wel door naar de finale.

Israël wilde eerder niet meer meedoen omdat ze vonden dat de act slecht in beeld werd gebracht.
Ze besloten toch mee te doen, maar alle commotie was niet genoeg voor een plaats in de finale.

DJ Bobo uit Zwitserland wist voor aanvang van het festival de woede van een christelijke gemeenschap
op de hals te halen met zijn nummer Vampires Are Alive. Het lied zou namelijk oproepen
tot occulte praktijken. Ook deze ophef zorgde niet voor voldoende stemmen voor een finaleplaats.

Vanwege het aantal deelnemende landen denkt de organisatie erover om twee halve finales te houden,
mogelijk vanaf 2009. Volgend jaar is het festival op 22 en 24 mei. Waar het wordt gehouden is pas
zaterdagavond laat bekend, na de finale.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."