Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Bedrijven zonder vrouwen in de top

Gestart door Iwan, 26 december 2006, 23:59:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bedrijven zonder vrouwen in de top moeten worden gesloten.

Eens, ......
0 (0%)
Oneens, ....
3 (75%)
Geen Mening.
1 (25%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

CiteerNoorwegen sluit bedrijven zonder vrouw in bestuur

Oslo - Als het aan de Noorse regering ligt worden per 1 januari minstens 40 procent
van de bestuursfuncties in beursgenoteerde bedrijven door vrouwen bekleed.
Ondernemingen die te veel mannen in de Raad van Bestuur hebben,
lopen het risico door de staat gesloten te worden.

Het Genootschap voor Noorse Ondernemingen (NHO) denkt dat de wet praktijk kan worden.
In het project ââ,¬â,,¢Female Futureââ,¬â,,¢ traint NHO hoogopgeleide vrouwen die een bestuursfunctie ambiëren.
Hun namen komen in een database waaruit bedrijven kunnen putten als ze op zoek zijn
naar een competente dame. Het is vooral de sanctie, sluiting van de onderneming,
die de werkgevers tegen de borst stuit. ââ,¬ÂDe straf staat niet in verhouding tot het misdrijf.
Het is toch te gek dat je de zaak moet sluiten omdat je een vrouw te kort komt?ââ,¬Â,

stelt NHO-directeur Sigrun VÃ¥heng.

Het is goed om bedrijven te motiveren of zelfs te dwingen om meer vrouwen in de top van het bedrijf te plaatsen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik vind het idd een goed idee om bedrijven zonder vrouwen aan de top daarin te stimuleren.
Maar vindhet te ver gaan om te zeggen, in dit bedrijf zit geen enkele vrouw aan de top, dus moeten jullie sluiten..

Ik denk dat vrouwen net zo goed aan de top kunnen komen als mannen, als ze zich maar goed genoeg bewijzen..
Ik heb op school bijv. heel erg gemerkt bij het manager zijn dat een man het moeilijk om naar een vrouw te luisteren.. Maar ik denk dat als een vrouw bewijst dat ze het kan, geen enkele man haar in de weg zal staan!

Iwan

Bedrijven sluiten waar geen vrouwen in de top zitten vind ik onzin.
Uiteraard is het goed als ook vrouwen in de top van een bedrijf kunnen doordringen,
maar ik vind niet dat je het als overheid kunt eisen.
Als een bedrijf vrouwen discrimineerd en ze het onmogelijk maak om een topfunctie te bekleden
vind ik wel dat de overheid sancties mag ondernemen maar het bedrijf sluiten vind ik wel erg ver gaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

sandratje

Ik vind het te ver gaan om een bedrijf te sluiten als ze geen vrouwen in de top hebben. Maar ik denk wel dat het goed is om bedrijven te stimuleren om meer vrouwen in de top te hebben. Vrouwen kunnen net zo goed leiding geven als mannen, denk ik.

Iwan

Bedrijven moeten hun deuren sluiten, wanneer ze een quotum van minimaal 40 procent vrouwen
in topfuncties niet behalen. Dat vindt de PvdA. Over vier jaar zou het quotum wettelijk verplicht moeten zijn.

Dat schrijft dagblad De Pers. Kandidaat-fractievoorzitter van de PvdA Mariëtte Hamer
werkt aan het wetsvoorstel met PvdA-Kamerlid Paul Kalma.

Wettelijke verplichting
Vorige week schreef Elsevier dat de PvdA-fractie in de Tweede Kamer een wet voorbereidt,
omdat het bedrijfsleven zichzelf geen quotum oplegt.

Woensdag vergadert de Tweede Kamer over de het quotum,
maar de PvdA verwacht dat daar geen wettelijke verplichting uitkomt
en werkt daarom nu aan een eigen voorstel.

Overspannen
Begin april bepleitte Agnes Jongerius, voorzitter van vakbond FNV, een wettelijk quotum om meer vrouwen
te laten doorstromen naar topfuncties. Minister Piet Hein Donner (CDA) van Sociale Zaken voelt daar niets voor.

Volgens Donner leidt een dergelijk quotum tot overspannen verwachtingen die niet waar te maken zijn.
Wanneer je iets in de wet zet hoeft dit niet altijd waarheid te worden, vindt hij.
'Dat leert de ervaring met allochtone werknemers.'




Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."