Ik ben tegen,
Met het invoeren van een schooluniform verliest je je eigen identiteit en gelukkig is niet iedereen gelijk
en je moet het ook niet willen om iedereen gelijk te maken, ik vind kinderen in uniform sowieso een enge
gedachte. Bovendien lijkt het mij niets als je door anderen verteld wordt wat je moet dragen, iedereen
heeft nu eenmaal een eigen smaak en om dan iemand te gaan verplichten om in kleding te lopen die ze
spuuglelijk vinden of die ze niet staan.
Ouders worden verplicht om een bepaald bedrag uit te geven voor het schooluniform en 'rijkere' mensen
zullen vaker een nieuw uniform aanschaffen waardoor er nog een verschil is, 'armere' mensen lopen langer
in hun uniform of dragen die van hun broer/zus. Je maakt onderscheid tussen scholen, iedereen kan zien
op welke school je zit dus als je als enige in de buurt op een andere school of als je op een school zit
die als minder goed te boek staan zit kun je daarmee worden gepest.
In Engeland, waar het schooluniform wel bestaat, blijkt in de praktijk dat de tweedeling nog wel degelijk
te zien is: dure horloges, oorbellen, kettingen etc.
En waarom, als het schooluniform word ingevoerd, zullen we ons beperken tot een schooluniform,
waarom niet meteen iedereen in een uniform steken, dan is er geen verschil meer te zien tussen arm en rijk,
of welk geloof je aanhangt.. toch?
Pestkoppen zullen altijd blijven bestaan en door iedereen een dezelfde apenpakje aan te trekken zal dat helaas
niet minder worden, dan zullen de pestkoppen wel een andere aanleiding vinden om iemand te pesten; beugel,
bril, postuur enzovoorts, of een afgedragen schooluniform, bij een afgedragen spijkerbroek kun je nog zeggen
dat dat zo hoor.

Ik denk dat de jeugd er ook niet echt om staan te springen en hoe zit het met moslims
(of anders gelovigen), mag een hoofddoekje bij een schooluniform, daarmee creëer je al een verschil (ongelijkheid).
Een schooluniform is denk ik (gelukkig) niet mogelijk in een pluriforme samenleving zoals Nederland.