Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Oud SS-er Boere moet alsnog levenslang zitten

Gestart door Iwan, 27 februari 2007, 03:17:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oud SS-er Heinrich Boere moet alsnog levenslang zitten, een goede zaak.

Eens, .......
5 (50%)
Oneens, ......
5 (50%)
Geen Mening.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 6

Iwan


Alsnog levenslang voor Nederlandse SS'er (85)

Een voormalige Nederlander die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de SS,
moet alsnog levenslang zitten.

,,Natuurlijk hoop ik dat ik de cel niet in hoef. Ik vraag me ook af of het nog zin heeft.
Ik ben een oude man, heb spijt betuigd voor mijn daden. Het was een andere tijd, met andere wetten."


Na in de eerste oorlogsjaren aan het Oostfront tegen de Russen te hebben gevochten, trad Boere in 1944 toe
tot SS-moordcommando Feldmeijer, dat 55 vooraanstaande anti-Duitse Nederlanders liquideerde als vergelding
voor het neerschieten van NSB-ers door het verzet.

Hoewel de rechtbank in Amsterdam hem schuldig achtte aan drie moorden, houdt hij het op twee.
Een van de slachtoffers was op 3 september 1944 fietshandelaar en verzetsstrijder Teun de Groot
uit Voorschoten. ,,We waren met zijn tweeën. We belden aan, gaven ons uit als politie in burger en
vroegen hem zijn 'Ausweis' te tonen. Toen we zeker wisten dat we de goede voor ons hadden,
schoten we hem dood; aan de deur. Ik voelde niets, het was werk. Bevel was bevel,
anders was ik zelf aan de beurt geweest. Later ging het pas knagen, nu heb ik spijt."


De rechter in Aken greep het ontbreken van een Duits paspoort aan om Boere alsnog de gevangenis in te sturen.

Gevlucht
In 1945 werd Boere krijgsgevangen gemaakt en te werk gesteld in de kolenmijnen van Zuid-Limburg.
Twee jaar later ontsnapte hij uit een arrestantenwagen, toen die in een donkere tunnel afremde.
Hij vluchtte te voet naar het Duitse Eschweiler, net over de grens, waar hij onderdak vond bij een broer
van zijn moeder. Zeven jaar woonde hij er in een kast. ,,Twee keer doorzochten Nederlandse opsporingsambtenaren het huis, maar ze vonden me niet." Omdat hij de stress beu was, gaf hij zich in 1954 aan
bij de autoriteiten. De rechter in Keulen gaf hem een jaar later zijn vrijheid terug.

Uitlevering
Daardoor waande Boere zich veilig in Duitsland. ,,Ik dacht: als ik maar niet in Nederland kom, is er niets aan
de hand. Dat was soms pijnlijk, want zo miste ik de begrafenis van mijn moeder."

Hij sleet zijn leven als mijnwerker, raakte op 54-jarige leeftijd werkloos en trouwde nooit.
,,Dat kon ook niet, omdat ik statenloos was."

In 1980 vroeg Nederland tevergeefs om uitlevering. Duitsland levert geen onderdanen uit.
De rechter in Aken greep het ontbreken van een Duits paspoort aan om Boere alsnog de gevangenis in te sturen.
In 2003 werd verzocht om de straf in Duitsland ten uitvoer te leggen. Dat verzoek is nu gehonoreerd.



©rtlnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Oneens, hij is zijn Nederlandersschap verloren, heeft 7 jaar als opgejaagd wild geleefd,
staat bekend als oud-SS-er en kan nooit Nederland meer in, ik vind dat hij daarmee genoeg is gestraft,
wat heb je eraan om een oude man nog een paar jaar op te sluiten.

Ik vind het van belang dat hij spijt heeft betuigd en daarmee zelf ook heeft aangeven dat hij fout zat,
de meeste nederlanders die fout waren in de oorlog, en dat waren er een hoop, hebben dat nooit gedaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

ook oneens, wat voegt het nu nog toe. Voor het goede gevoel van een aantal bejaarden die hem graag weg willen hebben.

Iwan

Citaat van: Metalholic op 27 februari 2007, 10:27:08
ook oneens, wat voegt het nu nog toe. Voor het goede gevoel van een aantal bejaarden die hem graag weg willen hebben.
maakt het verschil dan of de mensen bejaard zijn of niet?
Zou jij het anders vinden als de nabestaanden niet bejaard zouden zijn?
en daarbij als de heer de Groot kleine kinderen had van pak um beet een jaar of 4,
dan zijn die nu ongeveer 67, en das nog niet bejaard.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Bo

Ik zie dat ik de eerste ben die "eens" heb gestemd, ik zal het toelichten.

Veel famillie leden van mij zijn vergast in de tweede wereld oorlog. Ja ik ben een Joodse.
Mijn moeder heeft het verlies nooit kunnen verwerken.
Wij als tweede generatie dragen de last van alles wat er is gebeurd, het is een stukje referentie -kader wat in je bagage zit.
Soms zet ik mijn tas neer en sta stil bij de momenten van: "nooit meer".


Ook Nederlanders zijn (inderdaad)  "fout" geweest, niet alleen de Duitsers. Op het moment dat iemand heeft gedaan wat ie heeft gedan, kun je het niet afkopen met; De tijden en de wetten waren anders...

Immers, tijd is medogeloos, hij houdt zich niet aan gevoel, verdriet, pijn en angst, hij past zich alleen aan.

Tijd heelt niet alle wonden, ook daar zijn wetten voor.






Iwan

Citaat van: Bo op 11 maart 2007, 20:45:16
Ook Nederlanders zijn (inderdaad)  "fout" geweest, niet alleen de Duitsers. Op het moment dat iemand heeft gedaan wat ie heeft gedan, kun je het niet afkopen met; De tijden en de wetten waren anders...

Immers, tijd is medogeloos, hij houdt zich niet aan gevoel, verdriet, pijn en angst, hij past zich alleen aan.

Tijd heelt niet alle wonden, ook daar zijn wetten voor.
Ik kan me het goed voorstellen dat jij er zo overdenkt, maar wat voor zin heeft het nog om een oude man
als Boere nog de paar jaar die hem resten in een cel te steken? Hij is in Nederland veroordeeld voor zijn rol
in de oorlog en mag geen stap meer op Nederlands grondgebied zetten, wat mij betreft is het nu te laat
om nog stappen tegen hem te ondernemen als in bv een gevangenisstraf, en hij zal altijd herinnerd worden
als de SS-er Boere, daar zal hij nu mee moeten leven en zijn familie/nabestaanden na zijn dood.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Bo

Citaat van: Iwan op 21 maart 2007, 15:12:22



Ik kan me het goed voorstellen dat jij er zo overdenkt, maar wat voor zin heeft het nog om een oude man
als Boere nog de paar jaar die hem resten in een cel te steken? Hij is in Nederland veroordeeld voor zijn rol
in de oorlog en mag geen stap meer op Nederlands grondgebied zetten, wat mij betreft is het nu te laat
om nog stappen tegen hem te ondernemen als in bv een gevangenisstraf, en hij zal altijd herinnerd worden
als de SS-er Boere, daar zal hij nu mee moeten leven en zijn familie/nabestaanden na zijn dood.
Ik denk dat op het moment er mede door deze man, vele mensen vernederd, vergast, vermoord zijn. Je niet kunt spreken van een oude man en wat heeft het voor zin, of iets dergelijks, immers:
Als je spreekt van "Nooit meer" zul je (buiten de straf om die ik terecht vind,) ook een statement moeten zetten.
Ik denk dat het duidelijk moet zijn dat een straf een straf moet zijn om de daad die er gepleegd is en dit niet aan leeftijd gebonden moet zijn.
Deze man kan op geen enkele manier familie's terughalen die zijn vergast en vermoord.

Bovendien: Duitsland verliest zijn "gezicht"( weet even niet hoe ik dat anders moet zeggen) als zij hier nonchelant mee omgaan.

Ik vind de Duitse politiek bijzonder positief als het gaat om boete doen voor het hele gebeuren.
Zo moest het na de oorlog aan Israel jaarlijks een vast bedrag geven voor alle "schade" aan het Joodse volk. Dit zgn belasting geld ( zoals het werd genoemd) moest Duitsland tot eind 90-ger jaren betalen. Duitsland vindt echter dat dit geen tijd kent, en betaald tot op de dag van vandaag nog steeds het volle bedrag aan Israel.
;)

Kim

Ik ben het er mee eens!

Omdat het nu een oude man is en hij spijt heeft betuigd wil dat niet
zeggen dat we allemaal medelijden moeten hebben en het verleden
maar moeten laten zoals het was. Deze man heeft 2 of 3 moorden
gepleegd en moet daar ook gestraft voor worden. Doen we dit niet
dan gaat dat nog mooi worden. Dan biechten over 50 jaar tig mensen
op dat ze mensen hebben vermoord, betuigen spijt en voila ze zijn
weer vrij. Nee, dit moet niet kunnen! Opsluiten die handel!

Iwan

Citaat van: Kim op 17 mei 2007, 15:56:21
Ik ben het er mee eens!

Omdat het nu een oude man is en hij spijt heeft betuigd wil dat niet
zeggen dat we allemaal medelijden moeten hebben en het verleden
maar moeten laten zoals het was. Deze man heeft 2 of 3 moorden
gepleegd en moet daar ook gestraft voor worden. Doen we dit niet
dan gaat dat nog mooi worden. Dan biechten over 50 jaar tig mensen
op dat ze mensen hebben vermoord, betuigen spijt en voila ze zijn
weer vrij. Nee, dit moet niet kunnen! Opsluiten die handel!

Ik vind dit een ander geval, die man is veroordeeld en daarna gevlucht,
dus hij zal altijd onwelkom blijven in Nederland.
Mensen die een moord hebben gepleegd en daarmee zijn weggekomen
zullen nu 'helaas' niet ineens allemaal hun misdrijf gaan toegeven als ze weten dat het
verjaard is. (als ze het wel zouden doen zouden er een boel onopgeloste moorden alsnog
worden opgelost en zouden veel families die nu nog in onzekerheid zitten, zekerheid krijgen
over wat er gebeurd is met hun geliefde.)

Ik vind nog steeds dat die man genoeg gestraft is, ik vind ook niet dat het hem vergeven moet worden
en dat men hem nog steeds niet moet toelaten in Nederland, maar ik zie er geen heil in om hem nog voor die 2 á 3 jaar dat hij nog zal leven op te sluiten. Dan zit hij 2 á 3 jaar en zou daarmee zijn schuld zijn vereffend
en dat gun ik hem gewoon niet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Hmmm ik begrijp wat je bedoelt, maar blijf bij mijn mening! 
Ze zeggen wel dat hij in een kast heeft moeten schuilen.
Wat dacht je van al die Joden die moesten onderduiken.

Iwan

Citaat van: Kim op 18 mei 2007, 19:46:57
Wat dacht je van al die Joden die moesten onderduiken.
En openlijk homoseksuelen, zigeuners, mensen met het syndroom van down, werkweigeraars.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ja kost zoveel moeite al die dingen typen. Heeft u ook last van he? 

jpyjpy

Ik ben het er mee eens dat iemand, ongeacht leeftijd, gestraft moet worden voor zijn daden. Iemand simpelweg een land niet meer inlaten is geen straffen. Immers de persoon in kwestie kan gewoon door met zijn leven in een ander land. (Dat hij dan niet bij de begravenis van zijn moeder kan zijn, sja... sneu he.... maar er waren genoeg mensen in de oorlog niet niet bij begravenissen van hun dierbaren konden zijn!) ......Dit soort straffen is hetzelfde als je kind naar de gang sturen met de gameboy in de hand.......

Wat herdenken we ook alweer in mei?? de slachtoffers van de oorlog worden herdacht en het leven in vrijheid toch? en dat we nooit meer oorlog willen? Dan moeten ook degene die verantwoordelijk was voor zoveel leed in de oorlog gestraft worden voor zijn daden, zadat er inderdaad nooit meer oorlog komt. Er zullen vast genoeg mensen zijn geweest in de oorlog waarvan men niet weet dat ze fout waren, maar ik ben ervan overtuigd dat die mensen niet gelukkig slapen snachts!

Overigens als je in het gemiddelde bejaardenhuis vraagt of een oud ss-er in vrijheid mag leven en dat hij spijt heeft van zijn daden dan vliegen de kunstgebitten van woede over de tafel. Volmondig antwoord men alsnog dat zie iemand de bak in mag en dat de spijtbetuiging van een leugen is.

Iwan

Een 86-jarige voormalige Nederlandse SS'er, die heeft bekend dat hij in 1944 drie vermoedelijke verzetsstrijders
heeft vermoord, hoeft een levenslange celstraf niet in Duitsland uit te zitten. Het gerechtshof in Keulen
heeft dat donderdag bepaald. Een besluit van de rechtbank in Aken om de man wel vast te zetten,
werd daarmee teruggedraaid.

Het gaat waarschijnlijk om Heinrich Boere. Hij werd in 1949 in Amsterdam bij verstek ter dood veroordeeld,
wat later werd omgezet in levenslang. Boere was toen al naar Duitsland gevlucht.
In 1980 probeerde Nederland tevergeefs de man uitgeleverd te krijgen.

Ter dood veroordeeld
In 2003 vroeg het Nederlandse ministerie van Justitie Duitsland om de straf daar ten uitvoer te leggen.
In het hoger beroep bij het gerechtshof in Keulen is dat nu tenietgedaan.
De man verloor zijn Nederlanderschap nadat hij in Amsterdam ter dood was veroordeeld.

Volgens het hof is het 58 jaar oude Nederlandse vonnis in Duitsland niet geldig,
omdat Boere geen eerlijke verdediging heeft kunnen voeren





Ã,©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

ESCHWEILER - Justitie in Duitsland heeft een slotoffensief ontketend tegen de Nederlandse oorlogsmisdadiger
Heinrich Boere. Openbaar aanklager U. Maass hoopt de nu 86-jarige nazibeul alsnog veroordeeld te krijgen
voor het plegen van drie moorden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Maass, die eerder de Nederlandse ex-SS'er Herbertus Bikker voor de rechter in Hagen daagde,
dient volgende maand bij de rechtbank in Aken een verzoek tot vervolging in.
,,Ik denk een sterke zaak te hebben," zegt hij, ,,maar de beslissing ligt bij de rechters.
Zij moeten bepalen of Boere fysiek en psychisch nog in staat is een rechtszaak te ondergaan
en eventueel een gevangenisstraf uit te zitten.
"

De officier van justitie wil Boere vervolgen voor drie moorden.
Uit naam van het Sonderkommando Feldmeijer, dat wraak nam voor aanslagen op NSB-ers door het verzet,
schoot de ex-nazi in 1944 de onschuldige Nederlanders Fritz Bicknese, Teun de Groot en F. Kusters dood.
Na de oorlog werd Boere krijgsgevangen gemaakt, maar in 1947 wist hij te ontkomen naar Duitsland,
waar hij zich veilig waande.
In 1949 werd hij bij verstek tot de doodstraf veroordeeld, een vonnis dat later werd omgezet in levenslang.

In 2003 vroeg Nederland aan Duitsland de straffen tegen Nederlandse oorlogsmisdadigers alsnog ten uitvoer
te brengen, maar in het geval-Boere oordeelde het gerechtshof in Keulen dat het Nederlandse vonnis
in Duitsland niet geldig was. Op grond van die uitspraak hoopt het Duitse Openbaar Ministerie
een nieuwe rechtszaak te beginnen. ,,Ik heb Boere vorige week gebeld," zegt Maass,
,,maar over de oorlog wilde hij niets zeggen. Gelukkig beschik ik over verklaringen van de Nederlandse justitie
uit 1946, waarin hij zijn daden toegeeft.
" Ook tegenover deze krant verklaarde Boere,
zoon van een Limburgse vader en een Duitse moeder, uitvoerig over de executies die hij voltrok.

Boere, die woont in een bejaardencomplex in Eschweiler, is verbaasd over de pogingen van de Duitse justitie
hem achter de tralies te krijgen. ,,Dit heeft toch geen zin meer?" stelt hij. ,
,Ik ben een oude man en wil de laatste jaren van mijn leven graag in vrijheid doorbrengen.
Begrijpt u? Wat geweest is, is geweest.
"

Ook Klaas-Carel Faber, een in Ingolstadt levende Nederlandse oorlogsmisdadiger, loopt nog kans op vervolging.
Nabestaanden van een van zijn slachtoffers zijn een civiele procedure begonnen tegen de 85-jarige nazibeul.





©AD.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity




Citeer

Boere, die woont in een bejaardencomplex in Eschweiler, is verbaasd over de pogingen van de Duitse justitie
hem achter de tralies te krijgen. ,,Dit heeft toch geen zin meer?" stelt hij. ,
,Ik ben een oude man en wil de laatste jaren van mijn leven graag in vrijheid doorbrengen.
Begrijpt u? Wat geweest is, is geweest.
"


Ik vind dat als er een uitspraak is gedaan in een zaak en dan maakt het voor mij niet uit wat de leeftijd van die persoon is, hij/zij deze straf moet uitzitten.

Hij kan nu wel zeggen: wat geweest is, is geweest.
Maar dat is niet geweest voor de nabestaanden van degene die zijn omgekomen in de oorlog, die worstelen nog steeds met de gevolgen.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

AMSTERDAM - De Nederlandse SS'er Heinrich Boere die in de Tweede wereldoorlog
meerdere mensen doodschoot en vluchtte naar Duitsland, wordt alsnog vervolgd!

       

De nu 86-jarige oorlogsmisdadiger wordt 63 jaar nadat de oorlog is afgelopen toch nog voor de rechter gesleept,
zo meldt Bild. Officier van Justitie Ullrich Maass uit Dortmund heeft dat aan de krant bevestigd.

Lange tijd zag het er naar uit dat hij toch de dans zou ontspringen
omdat Duitsland geen zin had in de ingewikkelde vervolging.

Boere zat in het commando 'Silbertanne' dat dood en verderf zaaide in Nederland.
September 1944 schoot hij onder meer drie ongewapende mannen dood. Na de oorlog werd hij
voor die zaak berecht, maar Boere wist te ontkomen. In 1949 werd hij bij verstek ter dood veroordeeld.
Onder de naam Bergmann leeft hij verder in Duitsland.

Bild belde gisteren aan bij de oude man en kreeg een boze Boere aan de deur.
'Het is zestig jaar geleden. Ik weet er niks meer van', is zijn enige reactie.

Vorig jaar zag het er al naar uit dat hij zou worden vervolgd.
Maar een rechtbank in Keulen besloot uiteindelijk dat hij zijn straf
niet hoeft uit te zitten.

Nu is er kennelijk wel weer een aanknopingspunt om hem te vervolgen.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AKEN - De voormalige Nederlandse SS-er Heinrich Boere hoeft vermoedelijk toch niet
voor de rechtbank in Aken te verschijnen wegens zijn aandeel in de dood van drie Nederlandse
burgers in de Tweede Wereldoorlog. Dat meldt althans de Duitse krant Bild. De zaak zou
zijn afgelast in verband met de slechte gezondheid van de 86-jarige.

Een medisch deskundige acht Boere, die in een bejaardencentrum in de Eifel woont,
niet in staat als aangeklaagde een rechtszitting bij te wonen "wegens veelvuldige
en aanzienlijke gezondheidsproblemen
", citeerde het Duitse weekblad Der Spiegel
de rechtbank. Uit het rapport zou blijken dat Boere onder meer ernstige hartproblemen heeft.

Noch de Duitse officier van justitie die de zaak wilde laten heropenen, noch de woordvoerder
van de betreffende rechtbank in Aken was woensdagmiddag telefonisch te bereiken.

Boere werd na de Tweede Wereldoorlog in Nederland eerst bij verstek ter dood en vervolgens
tot levenslang veroordeeld. Hij was toen al uit gevangenschap ontsnapt. Hij woont sinds 1954
in de Bondsrepubliek. Omdat hij door een wet uit de oorlogsjaren bescherming genoot,
kwam ook niets van uitlevering. Ook een verzoek om hem in Duitsland zijn straf te laten uitzitten,
ging de mist in: het Nederlandse vonnis zou in zijn geval niet geldig zijn bij onze oosterburen.

Justitie in Duitsland wilde Boere nu toch opnieuw aan de tand voelen wegens het in groepsverband
vermoorden van drie onschuldige Nederlanders: Bicknese, De Groot en Kusters.
Boere schoot de mannen samen met medeplichtigen in 1944 dood uit wraak voor aanslagen
op NSB-ers. Hij deed dat als lid van het Silbertanne-commando.
Boere bekende zijn betrokkenheid ooit wel.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Voormalig SS'er Heinrich Boere (88) moet morgen gewoon voor de rechtbank in Aken verschijnen. Dat is hij
verplicht, aldus een woordvoerder van de rechtbank. De Nederlander zal achter kogelvrij glas plaatsnemen.

De advocaat van Boere wil niet zeggen of zijn cliënt van plan is op te komen dagen.
De rechtbank in Aken voert vanaf morgen het proces tegen de voormalige Nederlandse SS'er.

De bejaarde man wordt ervan beschuldigd dat hij in de Tweede Wereldoorlog drie Nederlanders heeft vermoord.
Zonder pardon werden zij in de deuropening van hun woning of ergens langs de kant van de weg doodgeschoten.




©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AKEN - De rechtbank in Aken heeft maandag een verzoek afgewezen van de verdediging
om het proces tegen de Nederlandse ex- SS'er Heinrich Boere te stoppen. De rechtbank
nam de beslissing op de vierde zittingsdag, waar Boere met een nieuw gehoorapparaat aan deelnam.

Het Openbaar Ministerie (OM) wil dat een voormalige mede-SS'er, de Rotterdammer Westeman,
door de rechtbank in Rotterdam over Boere wordt ondervraagd. Boere en Westeman maakten
in 1944 deel uit van de Waffen-SS en pleegden als SS'ers moorden op Nederlanders als vergelding
voor verzetsacties.

Boere werd in 1949 bij verstek ter dood veroordeeld. Westeman kreeg levenslang
maar is na dertien jaar vrijgelaten. De zaak tegen Boere gaat vrijdag verder.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."