Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Nederland en de beveiliging van Hirsi Ali

Gestart door Iwan, 2 oktober 2007, 15:10:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nederland moet de beveiliging van Hirsi Ali in de VS blijven betalen

Eens, .....
Oneens, ......
Geen Mening.

Iwan



Ayaan Hirsi Ali is terug in Nederland en het land staat weer op zijn kop.
Dit keer gaat het om haar beveiliging. Er is onduidelijkheid over wie die moet betalen:
de VS waar ze werkt en woont, of Nederland, omdat ze hier officieel staatsburger is.
De Nederlandse regering heeft vorig jaar echter al aangegeven dat ze de beveiliging
maar een jaar wil bekostigen en dat jaar is nu voorbij. De politieke partijen maken zich op
voor een heftig debat. Zonder dat we Ayaan zelf gezien of gehoord hebben,
bepaalt ze alweer het nieuws. Kan de Nederlandse regering zomaar de handen aftrekken
van de beveiliging van Hirsi Ali? Of is Nederland moreel verantwoordelijk voor haar veiligheid
en moet het dus betalen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Ze is hier toch geen politicus. Ã,¤B Ãâ€"kn

Iwan

Dat Hirsi Ali in Nederland (en daar buiten) beveiliging nodig heeft lijkt mij duidelijk,
dat ze in Nederland beveiling krijgt vind ik niet meer dan normaal,
ze is immers een Nederlands Staatburger,
maar moet zeggen dat ik toch mijn bedenkingen hebt of de kosten van beveiling
in het buitenland door de Nederlandse overheid moeten worden betaald.

Ik zou het logisch vinden dat als ze in de USA werkt en woont (en een verblijfsvergunning heeft)
dat ze dan via haar werkgever beveiligt wordt of door de overheid aldaar.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Okee, maar niet op kosten van Nederland. Ja als ze hier is net als andere politici. Verder niet en in de USA moet ze dat zelf maar regelen.

Iwan

Citaat van: Beetje meer actie op  2 oktober 2007, 16:14:01
Okee, maar niet op kosten van Nederland. Ja als ze hier is net als andere politici. Verder niet en in de USA moet ze dat zelf maar regelen.
daarom zei ik ook dat ik het logischer vindt dat haar werkgever haar beveiliging betaald
(of de overheid van de USA)  ;D

Maar wellicht bedoel je erop dat ik zei dat als ze zich in Nederland bevindt
dat de Nederlandse overheid dan verantwoordelijk is voor haar veiligheid mijns inziens,
maar dat vindt ik voor iedereen gelden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

En in hoeverre heeft ze het nodig?

Wie niet dan, veel mensen hebben wel eens iets verkeerd gedaan of gezegt in ogen van een ander.

Iwan

Citaat van: Beetje meer actie op  2 oktober 2007, 16:18:08
En in hoeverre heeft ze het nodig?

Wie niet dan, veel mensen hebben wel eens iets verkeerd gedaan of gezegt in ogen van een ander.
Nouja er zijn concrete dreigementen in haar richting gedaan,
zoals het briefje wat op de borst van Theo van Gogh was gepinned.

Als je iets verkeerd hebt gedaan in de ogen van een ander,
wil niet perse zeggen dat die persoon je ook dood wil hebben en die dreiging is bij Hirsi Ali wel aanwezig.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Is al een mooi tijdje terug.

Er zijn al weer meer bedreigd en die lopen ook nog rond.

Ik vind het inderdaad niet de bedoeling dat we het allemaal betalen voor haar wat toch een beetje haar eigen fout is. Hier het is wat anders dan het sarcastische (semi) humoristische van Theo van Gogh.

Kim

Schenk nog maar eens extra media aandacht aan Hirsi!
Zo wordt ze nog sneller het doelwit van achterlijke mensen.

Iwan

Citaat van: Beetje meer actie op  2 oktober 2007, 16:32:27
Is al een mooi tijdje terug.

Er zijn al weer meer bedreigd en die lopen ook nog rond.

Ik vind het inderdaad niet de bedoeling dat we het allemaal betalen voor haar wat toch een beetje haar eigen fout is. Hier het is wat anders dan het sarcastische (semi) humoristische van Theo van Gogh.
Er zijn ongetwijfeld meer mensen die bedreigt zijn en nog rondlopen,
maar ik betwijfel of het er veel zijn die concrete doodsbedreigingen hebben gekregen.

Ik vindt een afwijkende mening hebben, of je het er mee eens bent of niet, en voor die mening uitkomen
niet een fout waarvoor je het verdiend om tot de dood veroordeeld te worden.
Uiteraard heb ik wel wat bezwaren tegen de manier waarop ze haar meningen uit.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Is ze in Nederland en ze heeft het nodig dan door de Nederlandse staat (dus door ons allemaal).

Is ze in het buitenland dan door de regering of werkgever van dat land.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op  2 oktober 2007, 22:43:16
Is ze in Nederland en ze heeft het nodig dan door de Nederlandse staat (dus door ons allemaal).

Is ze in het buitenland dan door de regering of werkgever van dat land.
Daar kan ik me helemaal in vinden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik vind het noodzakelijk om contact op te nemen met de VS. Dat wij gewoon nog 1 jaar haar beveiliging betalen en dan word het voor de VS. We moeten gewoon duidelijk maken, dat wij dit echt noodzakelijk vinden. Nederland en Amerika hebben een goeie relatie met elkaar, op diplomatiek gebied.
Dan betalen we nog 1 jaar de kosten en daarna is voor dat bedrijf waarvoor ze werkt of voor de overheid van de VS. Want je kan mij niet wijsmaken, dat alleen maar ex-presidenten beveiliging krijgen want de chef-staf krijgt ook beveiliging. 

Iwan

Ayaan Hirsi Ali vindt dat ze uiteindelijk zelf haar beveiliging moet regelen.
Maar zolang ze daar niet toe in staat is, draagt de Nederlandse overheid verantwoordelijkheid.

Hirsi Ali is is fondsen aan het werven om haar persoonsbeveiliging te kunnen betalen.
Dat heeft advocaat Britta Böhler gezegd namens Hirsi Ali.

Böhler wil met de verklaring duidelijkheid scheppen over de situatie
waarin het voormalige VVD-Kamerlid zich bevindt.

Fondsenwerving
Hirsi Ali is sinds het begin van dit jaar bezig met fondsenwerving om zelf haar beveiliging te kunnen betalen.
Om daadwerkelijk geld in te kunnen zamelen moest ze eerst een Amerikaanse verblijfsvergunning hebben.
Die verblijfsvergunning, de Green Card, heeft ze vorige week gekregen.

Een week later liep de termijn af waarin de Nederlandse overheid de beveiliging van Hirsi Ali in het buitenland
bekostigde. Volgens Hirsi Aliââ,¬â,,¢s advocaat was die week te kort om serieus fondsen te kunnen werven.

Terug in Nederland
Hirsi Ali vloog vervolgens terug naar Nederland. Op Nederlands grondgebied is minister Ernst Hirsch Ballin
(CDA) van Justitie verantwoordelijk voor haar veiligheid.

Hirsi Ali probeert nu of ze in Nederland genoeg geld kan inzamelen voor haar persoonsbescherming.
Als dat gelukt is vliegt de oud-politica terug naar Washington, waar ze voor de conservatieve
denktank American Enterprise Institute werkt.




Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik kan het mij vinden in het besluit van de Nederlandse regering om de geldkraan dicht te doen voor beveiliging in de VS.
Denk wel dat onze Minister van Buitenlandse zaken druk moet uitoefenen in Amerika om te zorgen dat de werkgever of de VS overheid beveiliging regelt / betaald voor onze Ayaantje.

Iwan

Zoals Balkie het vrijdag uitlegde vond ik het redelijk duidelijk.
Hirsi Ali, wist al geruime tijd dat Nederland de kostendekking
voor haar beveiliging niet langer zou dekken en ze had dus
tijd genoeg om fondsen te werven.

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat Hirsi Ali naar Nederland
is teruggekeerdtot de financiën omtrent haar beveiliging rond zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ze gaat in Nederland fondsen werven om haar veiligheid in Amerika te betalen.

Hoeveel zou ze dan binnenhalen vraag ik me af.

Zullen die mensen die geld storten in dat fonds ook niet denken: we gaan nu geld geven voor de beveiliging in Amerika en niet in Nederland.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

In buitenlandse media is uiterst kritisch gereageerd op het besluit van de Nederlandse regering
om de beveiliging van Ayaan Hirsi Ali in het buitenland niet langer te betalen.

Ayaan Hirsi Ali is voor Nederland 'te hard en te openlijk' in haar islamkritiek
'Het stopzetten van haar beveiliging is een duidelijke boodschap aan de wereld,
'
schrijft columnist Anne Applebaum vandaag in The Washington Post.
'Nederlanders zijn niet langer bereid hun eigen traditie van vrijheid van meningsuiting te verdedigen.'

Volgens Applebaum is de werkelijke reden van het besluit niet financieel of juridisch. 'Veel mensen
in Nederland vinden haar te hard en te openlijk in haar veroordeling van de radicale islam.
'

Beschamend
Ook columnist Christopher Hitchens is maandag op weblog Slate vol onbegrip over de behandeling
van Hirsi Ali door de Nederlandse overheid. 'Als de Nederlandse regering haar in de steek laat,
moet Amerika haar verwelkomen,
' betoogt hij.

'Als we een prominente, gekozen politicus van een westers land onbeschermd laten tegen zeer
geloofwaardige dreigementen van islamitische moordenaars, wat betekenen onze goedkope praatjes
over "hard optreden tegen terroristen" dan nog?
', vraagt Hitchens zich af.

'Bijzonder beschamend' noemt hij bovendien het feit dat de Nederlandse regering die moordenaars
alle kans heeft gegeven toe te slaan, door ze op de hoogte te stellen van het staken van de beveiliging.

Hirsi Ali staat volgens Hitchens nu weer onder strenge bewaking in de Verenigde Staten,
waar ze afgelopen weekend terugkeerde.

Asiel
Niet alleen Amerikaanse columnisten pleiten bij hun regering voor bescherming van de Nederlandse politicus.
De locoburgemeester van Odense heeft haar een 'vrijhaven' aangeboden in de Deense stad, inclusief beveiliging.

'Hirsi Ali heeft onze steun verdiend,' aldus Alex Ahrendtsen van de nationalistische Deense Volkspartij (DF).
'Ik bied haar graag een plek waar ze vrij kan speechen en kan schrijven.'





Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik lig er niet wakker van dat Buitenlandse pers kritisch is over ons besluit. De Nederlandse regering heeft niet één dik spaarvarken waaruit ze Ayaan eeuwig mee kunnen betalen om haar beveiliging te betalen. Ik vind dat Amerika zijn verantwoordelijkheid moet nemen en het maar moet over nemen van ons.

Iwan

PARIJS - Een groep Franse intellectuelen eist dat Ayaan Hirsi Ali het Franse ereburgerschap krijgt
en dat Frankrijk haar de bescherming geeft die Nederland de oud-politica niet meer wil geven nu zij in de VS woont.

In een petitie in de krant Libération hekelen de intellectuelen de ââ,¬Å¾onaanvaardbare lafheid
van een Europese regering
ââ,¬Â. De oproep is getekend door onder anderen de filosofen
Bernard-Henri Lévy, Alain Finkielkraut en André Glucksmann.

ââ,¬Å¾Europa was de wieg van de traditie van de Verlichtingââ,¬Â, aldus de verklaring,
ââ,¬Å¾en de Westerse waarden moeten de vrijheid van meningsuiting waarborgen.ââ,¬Â




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."