Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

leerlingenstaking

Gestart door Iwan, 27 november 2007, 03:03:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De scholieren moeten stoppen met actievoeren

Eens, .....
3 (60%)
Oneens, ....
2 (40%)
Geen Mening
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

CiteerVorige week gingen middelbare scholieren massaal de straat op om te protesteren tegen de vastgestelde lesurennorm.
Volgens die norm moeten scholieren nu 1040 uur per jaar naar school.
Maar veel scholen halen dat niet, bijvoorbeeld door een tekort aan onderwijspersoneel.

Staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs kwam afgelopen weekend overeen met de VO-Raad de urennorm
voor het voortgezet onderwijs te versoepelen. Ondanks de handreiking van de staatssecretaris is het scholierencomité
LAKS nog steeds niet tevreden. De versoepeling gaat volgens hen niet ver genoeg. Het comité wilde met verdere protesten wachten
tot woensdag als er een spoeddebat over deze kwestie wordt gehouden maar veel scholieren zijn vandaag,
na oproep van DWARS, alsnog de straat opgegaan.

Is het terecht dat de middelbare scholieren de straat opgingen
of hadden ze beter kunnen wachten tot woensdag het spoeddebat plaatsvind,
zoals LAKS had gevraagd?

meer....
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vindt het raar dat DWARS (GroenLinkse jongerenorganisatie) zich op deze manier bemoeit met de stakingen,
LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) roept op tot geduld en het spoeddebat van woensdag af te wachten
en vervolgens roept DWARS op om toch te gaan demonstreren. Ik vindt dat ze daarmee de demonstraties
misbruiken en LAKS hindert en ongeloofwaardig maakt. Ze zien LAKS ergens mee bezig is en besluiten zich
ermee te bemoeien en zetten zo LAKS buitenspel en verspelen het krediet van LAKS. Het komt op mij een beetje over alsof DWARS zichzelf in beeld wil spelen over de rug van de scholieren die demonstreren.

Uiteraard hebben ze het recht om te staken, maar ik vindt het zo jammer dat veel niet weten waarom ze staken
en het gewoon aangrijpen om rellen. Als je staakt dan moet je dat ordelijk en serieus doen. Keten met de politie
dat kan dan nog, maar geen auto's vernielen en geen dingen roepen die niets maar dan niets met het onderwerp
van staken te maken hebben zoals Hamas, Hamas Joden aan het gas, daarmee komen ze niet serieus meer
over. En als je staakt dan moet je ook willen onderhandelen en bv de stakingen een dag stilleggen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Vind ook dat de scholieren ook recht hebben om te staken.

Maar dan moeten ze wel weten waarom ze nu eigenlijk aan het staken zijn en daar zet ik mijn vraagtekens bij.

En het lijkt tegenwoordig wel of staken en vernielingen niet zonder elkaar kunnen.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Nevyn

Ik vind dat ze recht hebben om te staken, maar ze moeten wel stoppen! Het is gevaarlijk voor de leerlingen en die vind ik iets belangrijker dan de stakingen zelf.

Iwan

In de beelden die ik op tv heb gezien waarin gevraagd werd aan de scholieren waarom ze staakten,
wisten de meeste scholieren geen antwoord te geven. Wel zag ik een jongeman het antwoord geven; "Ik wil vrijheid!",
ik zou graag eens met hem een inhoudelijke discussie aangaan over wat vrijheid is. Bovendien als scholieren enkel rellen,
het verkeerde gebouw bekogelen op het binnenhof, niet weten wie de minister van onderwijs is waar ze tegen demonstreren,
agenten met glas worden bekogeld, o.a. auto's en bushokjes vernielen, en daarbij diepzinnige kreten als;
"Hamas, Hamas Joden aan het gas", "Schijt aan School" of het eeuwige poëtische "Hooligans!!" uitslaan
dan vindt ik dat jammer. Uiteraard zijn er ook scholieren die zich netjes gedragen en wel weten waarom ze staken,
maar ik vrees toch echt dat dat een minderheid is.

Mijn nichtje is ook aan het staken geweest en heb haar ondervraagt waarom ze staakte,
helaas voor mij wist zij dat wel goed aan te geven.

Ik vindt het terecht dat ze protesteren tegen loze uren, tussenuren waarbij bv de conciërge
voor de klas staat en ze maar wat voor zichzelf moeten doen, en dat juich ik ook toe,
maar ik zou graag zien dat ze zich wat beter zouden organiseren en niet enkel de straat op gaan
zodat ze niet naar school hoeven. Ik had gevonden dat het hen zou sieren als ze zich aan de voorstellen
van LAKS hadden gehouden,het afwachten van het debat van vandaag, daarmee laten ze zien
dat ze serieuze gesprekspartners zijn en niet slechts relschoppers.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."