Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Discussie mensenrechten in China

Gestart door Iwan, 17 januari 2008, 12:21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het is goed dat er in Nederland discussie is over de mensenrechten in China.

Eens, .....
3 (100%)
Oneens, .....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan


Een opmerkelijke ingezonden brief vandaag in de Volkskrant.
De Chinese ambassadeur voelt zich gekwetst door de discussie over de mensenrechten in haar land.
In de ingezonden brief schrijft ze dat het heel goed gaat met de mensenrechten in China.
Dit terwijl onder anderen cabaretier Erik van Muiswinkel juist actie voert om Olympiërs bewust te maken
van de misstanden in China. Vandaag vond in de Tweede Kamer een rondetafel gesprek plaats.
Onder anderen minister Verhagen, NOC*NSF voorzitter Terpstra, staatssecretaris Bussemaker
en de Chinese ambassadrice zelf discussieerden over de vraag of sporters zich uit moeten spreken
over de mensenrechtensituatie in China. Heeft de ambassadeur gelijk en is gaat de discussie te ver?
Of moet China accepteren dat andere landen zich uitspreken over de mensenrechten die in het land
worden geschonden?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bertus

Ik denk ook niet dat het veel zin heeft om de olympische spelen te boycotten. er is 1 land minder en de contacten met china worden er niet beter op.
De chinese regering moet hier zelf iets aan doen en als ze dat doen zal het nog een hele tijd duren voordat de mensenrechten daadwerkelijk worden nageleefd. (groot land, meer dan 1 miljard mensen reken maar uit)
Echter, met china over mensenrechten discussieren kan hen mogelijk aanzetten tot nadenken.

Iwan

Een discussie is altijd goed, zeker als het om zoiets belangrijks als mensenrechten gaat.
Ik vind zeker dat men China mag aanspreken op het met de voeten treden van mensenrechten wat ze daar doen,
maar ik denk dat een boycot weinig zin heeft en ik vind ook niet dat het aan sporters is om politiek te gaan bedrijven,
uiteraard mogen ze weigeren om naar China te gaan en dan kunnen we een andere sporten sturen.
De olympische spelen lijken me een juist een mooie aanleiding voor de regeringsleiders van verschillende landen
om een discussie aan te gaan met China.

Zoals Erik van Muiswinkel zelf in 2003 al zei, toen Nederland aan het WK-cricket in Zimbabwe van Mugabe,
waar de mensenrechten ook op een vreselijke wijze werden geschonden, deelnam;   
"ââ,¬Â¦Wat er in Zimbabwe gebeurt, is heel naar en vervelend",
ââ,¬Å"ââ,¬Â¦Individuele actie van Nederlandse cricketers zetten geen zoden aan de dijk.
Dan hadden ze alleen laten zien: kijk eens hoe schoon mijn geweten isââ,¬Â¦
en nu moeten ze de Nederlandse spelers niet gaan verwijten dat ze het hoogtepunt in hun loopbaan beleven,
terwijl de internationale politiek niet eens een boycot durft af te kondigenââ,¬Â¦
als Nederland niet was gegaan, was dat een ongelofelijke schop tegen de schenen van de Afrikanen geweestââ,¬Â¦
''

Ik had het niet beter kunnen verwoorden!
(vervang Zimbabwe door China)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Een discussie over mensenrechten kun je altijd aan gaan met het betreffende land, in dit geval China.

Maar ik vind niet dat je de sporters voor je karretje moet gaan spannen om dan maar de Oplympische Spelen te boycotten, zij gaan daarheen voor de sport en niet voor de politiek
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************