Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Homoseksuele Leraren

Gestart door Iwan, 25 november 2006, 18:53:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moeten of kunnen leraren (beter) zwijgen over hun geaardheid op school?

Ja, omdat ......
0 (0%)
Nee, omdat .....
6 (100%)
Geen Mening.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan



Citaat van: GayNews.nl
Leraar moet open kunnen zijn over geaardheid

Ouders: "laat leraar zwijgen over seksuele voorkeur..."

Moeten zwijgen over seksuele geaardheid is onacceptabel.
Daarom is COC Nederland onthutst over de uitkomsten
van het vandaag gepresenteerde Teleac Burgerschapsonderzoek.

Hieruit blijkt dat volgens drie op de vier allochtone ouders
en volgens één op de drie autochtone ouders het beter is
dat een leraar zijn of haar homoseksualiteit verzwijgt.


Het COC vindt het onacceptabel dat mensen hun identiteit moeten verbergen.
"De ouders stellen een slecht voorbeeld om hun kinderen klaar te maken voor
de veelzijdige samenleving waarin we leven"
, zegt Frank van Dalen, voorzitter van COC Nederland.
"Van heteroseksuele leraren weet iedereen op school ook of een leraar getrouwd is of niet.
Waarom zouden homoseksuele leraren en lesbische docenten dit dus moeten verzwijgen
als ze homoseksueel zijn?"
Het COC vraagt zich af waar ouders bang voor zijn.

Van Dalen: "Kinderen op de basisschool staan juist meer open voor verschillende leefvormen
dan leerlingen op de middelbare school. Pas in de puberteit worden leerlingen intolerant
tegenover homoseksualiteit omdat ze dan met hun eigen seksuele identiteit aan het worstelen zijn.
De angst voor en intolerantie ten aanzien van homoseksualiteit zit vooral bij de ouders."


Pabo's
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat drie op de tien leraren vindt dat een collega
zijn of haar homoseksuele geaardheid niet moet laten blijken.
"Dit is meer dan zorgelijk", vindt Van Dalen.
"Leraren die in een kwetsbare positie zitten, zouden zich juist gesteund moeten voelen
door hun collega's."


Het COC vindt juist dat de school een beleid moet voeren dat de acceptatie van homoseksualiteit
op school bevordert. Het wordt hoog tijd dat op pabo's hier meer aandacht aan besteed wordt.
De school is een weerspiegeling van de samenleving en hoort daar een voorbereiding op te zijn.

"Homoseksuelen zijn geen tweederangs burgers meer.
De tijd dat homoseksuele mannen en lesbische vrouwen hun identiteit moesten verbergen,
ligt ver achter ons. Bovendien groeien er volop kinderen op met twee moeders of twee vaders.
Voor hen is het natuurlijk afschuwelijk om op een school te zitten die zo krampachtig met homoseksualiteit om! gaat."


Onderzoek SCP
De uitkomst van het Teleac Burgerschapsonderzoek, dat vandaag is aangeboden aan
de vaste Kamercommissie Onderwijs, sluit aan bij een recent onderzoek van het Sociaal-Cultureel Planbureau.

Uit het onderzoek 'Gewoon Doen' blijkt dat homoseksualiteit in brede lagen van de bevolking
nog lang niet geaccepteerd is. "Het COC zal nog meer dan in het verleden voorlichtinglessen
blijven geven, want dat is in 2006 nog steeds hard nodig"
, aldus Van Dalen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vind dat leraren gewoon openlijk moeten kunnen zijn over hun geaardheid als het ter sprake komt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Joost

En waarom zou een homoseksuele docent niet net zo goed zijn als een normale docent.
Voor mij zou het ook zeker geen donder uitmaken

Iwan

Citaat van: Joost op 10 december 2006, 22:14:32
En waarom zou een homoseksuele docent niet net zo goed zijn als een normale docent.
Voor mij zou het ook zeker geen donder uitmaken
Daar ben ik het helemaal mee eens, je seksuele geaardheid zegt niets over werkniveau of de manier waarop je je werk doet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Elke leraar stelt zich de eerste schooldag voor. Dan kun je het makkelijk in een voorstelverhaal vertellen. "Hoi hoi ik ben jullie meester voor dit jaar en zal kort iets over mezelf vertellen. Ik ben Peter, 32 jaar en woon samen met mijn vriend Roger. We hebben 2 honden en een kat blablabla. De vraag zal dan snel opkomen hoe het kan dat hij een vriend heeft en geen vriendin. Er zijn ontzettend veel leuke kinderboeken die het verhaal vertellen van een meester of juf met een vriend of vriendin.

Margje

Ik kende via iemand een leraar op de basisschool die dus ook homosexueel is en er altijd heel erg open over was (en nog steeds is neem ik aan)..waardoor hij juist geaccepteerd was/is..Misschien kun je er ook maar beter open over zijn..dan is het niet zo'n schok later...En eigenlijk..wat maakt het nu uit? Het is nu niet zo dat elke homosexuele leraar op elke man verliefd wordt..net zoals bij hetero's..

Iwan



Citaat van: AD.nl
Juf komt uit de kast, kinderen van school

De ouders van twee leerlingen van christelijke basisschool Het Kompas in Alblasserdam
hebben hun kind van school gehaald nadat een docente had verteld homoseksueel te zijn.
Volgend jaar stapt ze in het huwelijksbootje.

Vorige week ontvingen alle ouders een brief over de bekentenis van de vrouw, die er al jaren voor de klas staat.
Er was ophef ontstaan onder enkele ouders van leerlingen nadat de leerkracht tegenover het schoolbestuur
en de directie uit de kast was gekomen. Zij vertelde al enige tijd een relatie te hebben met een vrouw
en plannen te hebben volgend jaar te gaan trouwen, meldt het AD.

Geen ontslag
Voor in elk geval één ouderpaar was dit reden hun twee kinderen van school te halen, zegt voorzitter Leo Tukker
van de Vereniging tot Stichting en Instandhouding van een School met den Bijbel te Alblasserdam, wijk Kinderdijk.
'We hebben met twee ouderparen intensieve gesprekken hierover en dat was niet eenvoudig.'

Vast staat dat de juf in dienst blijft. Tukker: 'Zij is een uitstekende leerkracht.
Wij zijn bovendien van mening dat ze de bijbelse boodschap goed uitdraagt.
'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."