Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Het homohuwelijk in het buitenland.

Gestart door Iwan, 8 september 2008, 15:31:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Homoseksuele stellen moeten in het buitenland eisen dat ze daar de zelfde rechten hebben als in Nederland.

Eens, ze zijn getrouwd en Frankrijk moet dat huwelijk erkennen.
3 (75%)
Oneens, ze zijn in een ander land gaan wonen en dan moeten ze zich aanpassen aan de regels, wetten en gebruiken van dat land.
1 (25%)
Anders, namelijk .......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan

Citeer
Nederlands homostel maakt Franse tongen los

PARIJS - "Natuurlijk waren we ontzettend blij!'' zegt PeterJan. ,,We hebben er altijd vertrouwen
in gehad dat ons huwelijk erkend zou worden
, maar gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen!''
PeterJan (53) en Aad (52) zijn getrouwd.

In Nederland wel te verstaan. Maar ze wonen in Frankrijk.
In het Zuid- Franse departement Gers beheren ze een prachtige 18de-eeuwse chambre d'hôtes.
Overal rondom is bos, voor hun landhuis ligt het zwembad.

,,Zo'n 95 procent van onze klanten is Frans,'' vertelt PeterJan. ,,En in de gang hangt de trouwfoto van Aad en mij!
Dus dat leidt nogal eens tot gesprekken en discussies, ja.
'' Ruim twee jaar geleden besloten PeterJan en Aad
hun belastingaangifte in Frankrijk in te vullen als echtpaar. Frankrijk erkent het homohuwelijk niet, dus behandelde
de Nederlanders als twee vrijgezellen.

,,We deden het niet om de centen. Natuurlijk, het scheelt wel wat in je portemonnee als je als echtgenoten wordt gezien,
maar daar ging het ons niet om. We vonden het oneerlijk, we zijn gewoon getrouwd. Juist omdat het ons om het principe gaat
willen we liever niet met onze achternamen in de krant. Het gaat niet om ons als personen.
''

Dus ging de aangifte op de bus, maar die kwam meteen retour. Het boterbriefje van PeterJan en Aad werd niet erkend.
De Nederlanders gingen de strijd aan. ,,Frankrijk heeft gewoon internationale verdragen ondertekend.
Je mag niet discrimineren op basis van nationaliteit. Een huwelijk dat twee mensen bijvoorbeeld in Italië afsluiten,
geldt ook in Frankrijk. Zo simpel is het. Dus dat geldt ook voor ons.
''

De term 'homohuwelijk' zaait volgens PeterJan verwarring.
,,Het homohuwelijk bestaat helemaal niet! Er bestaat juridisch maar één soort huwelijk en daar vallen wij ook onder.
Alleen zijn wij twee mannen.
'' Franse Kamerleden begonnen vragen te stellen aan de regering.
En toen erkende ook de minister van Justitie: een huwelijk dat in het buitenland rechtsgeldig is afgesloten,
is ook rechtsgeldig in Frankrijk. Zelfs als het om twee mensen van hetzelfde geslacht gaat.

,,Toen kreeg je de rare situatie dat de minister van Justitie zei dat het wel kon, en de Belastingdienst ons zei dat
het niet kon
,'' vertelt PeterJan. ,,Dat argument hebben onze advocaten toen ook ingebracht.''

Maar de Franse belastingambtenaren waren nog niet meteen overtuigd. ,,Heel de tijd gingen er brieven over en weer.
Op een gegeven moment kregen we zelfs het advies om dan een Frans samenlevingscontract af te sluiten.
Maar dat kan helemaal niet als je al getrouwd bent!
''
PeterJan en Aad stelden een deadline: als de zaak op 14 juli nog niet zou zijn opgelost, zouden ze naar de rechter stappen.
,,Drie dagen daarvoor kreeg onze advocaat een brief: ons huwelijk werd erkend. We waren ontzettend blij,
we hadden ons recht gehaald. Maar eigenlijk is het te gek voor woorden dat het zo lang moest duren.
''

Nóg blijer is het Nederlandse stel met de discussie die het in Frankrijk losmaakt. ,,Alle media bellen ons,
zelfs de lokale kranten zijn al langs geweest. Maar de reacties zijn fel, hoor. Eén op de drie mensen hier reageert
héél erg homofoob, daar krijg je pijn van in je buik als je dat hoort. We hebben een slag gewonnen,
maar de strijd is duidelijk nog niet gestreden in Frankrijk.
''

Als 2 mannen of 2 vrouwen in Nederland met elkaar getrouwd zijn moeten ze dan,
als ze in het buitenland gaan wonen eisen dat hun huwelijk daar ook wordt erkend
of moeten ze zich aanpassen aan het land waar ze gaan wonen,
zoals wij ook vragen van de buitenlanders die in Nederland komen wonen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Ik vind het nog steeds een raar iets. Homo huwelijk, ze willen gelijk zijn, maar doen zo hard hun best anders te zijn. Vind dat in de EU er gewoon een lijn getrokken moet worden dan heb je die discussie ook niet meer. En ja vind dat je maar moet aanpassen aan het land waar je heen gaat, anders ga je maar niet.

bertus

ik kan nog steeds geen reden bedenken waarom homo's niet zouden mogen trouwen, komt misschien omdat religieuze overwegingen geen argument is in mijn ogen.

Citaat van: Metalholic op  8 september 2008, 16:59:29
Ik vind het nog steeds een raar iets. Homo huwelijk, ze willen gelijk zijn, maar doen zo hard hun best anders te zijn. Vind dat in de EU er gewoon een lijn getrokken moet worden dan heb je die discussie ook niet meer. En ja vind dat je maar moet aanpassen aan het land waar je heen gaat, anders ga je maar niet.

ze willen gelijke rechten als hetero's maar ze willen/zijn niet gelijk.

Iwan

Pfff moeilijk, ik ben een voorstander van het homohuwelijk, maar om andere landen te verplichten
om het homohuwelijk ook te accepteren gaat ook wel weer erg ver. Zou ook niet willen dat bv Marokko
zou verplichten aan Nederland om het polygame huwelijk te accepteren. De reden dat ik voor
het homohuwelijk ben is omdat ik vindt dat als twee mannen of twee vrouwen samenleven met elkaar
en voor elkaar willen zorgen dat ze dan ook verzorgt achter moeten blijven als één van de twee iets overkomt.
Sta daarom ook positiever tegenover het burgerlijke homohuwelijk dan het kerkelijke homohuwelijk.
Als een kerk twee mensen in het echt willen verbinden omdat het tegen hun geloof is
dan moet je daar ook een zekere respect voor opbrengen vind ik.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bertus

Citaat van: Iwan op 14 september 2008, 20:02:43
Pfff moeilijk, ik ben een voorstander van het homohuwelijk, maar om andere landen te verplichten om het homohuwelijk ook te accepteren gaat ook wel weer erg ver. Zou ook niet willen dat bv Marokko zou verplichten aan Nederland om het polygame huwelijk te accepteren.
Het zou toch in ieder geval geaccepteerd moeten worden in de westerse wereld, of op zn minst binnen Europa.

Citaat van: Iwan op 14 september 2008, 20:02:43
De reden dat ik voor het homohuwelijk ben is omdat ik vindt dat als twee mannen of twee vrouwen samenleven met elkaar en voor elkaar willen zorgen dat ze dan ook verzorgt achter moeten blijven als één van de twee iets overkomt. Sta daarom ook positiever tegenover het burgerlijke homohuwelijk dan het kerkelijke homohuwelijk. Als een kerk twee mensen in het echt willen verbinden omdat het tegen hun geloof is dan moet je daar ook een zekere respect voor opbrengen vind ik.
ik denk ook niet dat er veel homo's zijn die getrouwd willen worden door een pastoor die ze niet wil trouwen. Daarbij komt dat we in een seculaire maatschappij leven, wat ook inhoud dat de staat zich ook niet mag bemoeien met de kerk.

vampie

iedereen die homosexsueel is moet kunnen trouwen in heel de wereld en het moet wel degelijk geaccepteerd worden.

beetje gekke vergelijking a la Hitler, iedreen moet blond zijn...
het is gewoon niet haalbaar en te dom voor woorden..


laat iedreen in zijn/haar waarde en respecteer iedereen zijn smaak/keuze

dus wil je trouwen met iemand van het zelfde geslacht, mijn zege heb je   :tU:

Iwan

Citaat van: vampie op 12 oktober 2008, 00:42:42
iedereen die homosexsueel is moet kunnen trouwen in heel de wereld en het moet wel degelijk geaccepteerd worden.

laat iedreen in zijn/haar waarde en respecteer iedereen zijn smaak/keuze
In dit geval kun je dus niet iedereen in zijn/haar waarde laten en zijn/haar keuze respecteren.
In sommige landen is wordt het homohuwelijk niet erkend uit staatsrechtelijk of geloofs oogpunt,
kun je deze mensen/landen dwingen tot het wel erkennen van het homohuwelijk?

Persoonlijk vindt ik dat mannen met mannen en vrouwen met vrouwen moeten kunnen trouwen
en ik ben blij dat dat in Nederland mogelijk is, maar er zijn landen waar het homohuwelijk niet
geaccepteerd wordt/is en ik vind niet dat je die landen kunt dwingen om het homohuwelijk wel
te accepteren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Citaat van: Iwan op 23 november 2009, 14:29:34
Citaat van: vampie op 12 oktober 2008, 00:42:42
iedereen die homosexsueel is moet kunnen trouwen in heel de wereld en het moet wel degelijk geaccepteerd worden.

laat iedreen in zijn/haar waarde en respecteer iedereen zijn smaak/keuze
In dit geval kun je dus niet iedereen in zijn/haar waarde laten en zijn/haar keuze respecteren.
In sommige landen is wordt het homohuwelijk niet erkend uit staatsrechtelijk of geloofs oogpunt,
kun je deze mensen/landen dwingen tot het wel erkennen van het homohuwelijk?

Persoonlijk vindt ik dat mannen met mannen en vrouwen met vrouwen moeten kunnen trouwen
en ik ben blij dat dat in Nederland mogelijk is, maar er zijn landen waar het homohuwelijk niet
geaccepteerd wordt/is en ik vind niet dat je die landen kunt dwingen om het homohuwelijk wel
te accepteren.

Mijn antwoorden zijn niet vaak zo kort, maar hierin ben ik het met je eens Iwan
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan



Citaat van: AD.nl
Europees Hof: Homohuwelijk geen universeel recht

STRAATSBURG - Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft bepaald dat landen niet verplicht zijn
om het homohuwelijk toe te staan. Daarmee wordt een verzoek verworpen van een Oostenrijks stel
om een dergelijk huwelijk af te dwingen.

Volgens het hof worden de rechten van Horst Michael Schalk en Johann Franz Kopf niet geschonden door de onmogelijkheid
met elkaar te trouwen. In Oostenrijk kunnen homoseksuele stellen een geregistreerd partnerschap aangaan, dat veel lijkt
op een huwelijk maar daar in een aantal opzichten van verschilt.

Een raad van zeven rechters bepaalde donderdag unaniem dat het stel niet valt onder de garantie van het recht
om te trouwen van de Europese mensenrechtenconventie. De rechters zeiden dat er 'een toenemende consensus is
in Europa om homohuwelijken wettelijk te erkennen', maar lieten het aan de staten zelf over om te bepalen welke vorm
dat zou moeten hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."