Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Dieren die met uitsterven worden bedreigt.

Gestart door Iwan, 10 september 2008, 01:02:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moet de mens(heid) alles doen wat in haar macht ligt om dieren die dreigen uit te sterven te redden?

Ja, omdat ....
2 (33.3%)
Nee, omdat ....
3 (50%)
Anders, namelijk ....
1 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Vind jij dat de mens(heid) alles moet doen wat in haar macht ligt
om dieren die dreigen uit te sterven te redden?

Waarom Wel/Waarom Niet?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Niet alles wat mogelijk is. We moeten gewoon voor een algemeen gezonde leefomgeving zorgen voor alle levende dieren, niet alleen voor de bedreigde.

Tyz

Hangt ervan af wat alles is, maar wel belangrijk.

Iwan

Nee, ik vindt niet dat de mens alles moet doen wat in haar macht ligt om bedreigde dieren te beschermen.
Althans niet dieren die gaan uitsterven ten koste van alles daarvoor behoeden.
In de natuur is het nu eenmaal zo dat dieren uitsterven en dat er weer nieuwe soorten bijkomen.
De mammoet is ook uitgestorven, waarschijnlijk door de opwarming van de aarde.
Als de mens er debet aan is dat een dier dreigt uit te sterven dan is het een ander verhaal
dan moet de mens er wel alles aan doen om het dier voor uitsterving te behoeden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

attje

Ja en nee, zoals Iwan al zei wel als de mens er schuldig aan is. Als je het ene dier weg haalt krijg je weer te veel van een ander dier of te veel of te weinig flora. Dit is ook als we er indirect schuldig aan zijn, zoals exoten die ineens in een ander ecosysteem terecht komen.
In theorie is de theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat niet zo

Kim

JA!

Heeft hier nog nooit iemand gehoord van een voedselketen?  ???
( de juf komt weer in me naar boven )



Jullie zien hier een voorbeeld van een voedselketen. Op de afbeelding is duidelijk
te zien dat garnalen van de plantjes eten en dat de vissen garnalen eten en dat
de haai de vissen eet.

Zo werkt het in de natuur en als er diersoorten wegvallen dan kan dit betekenen dat
er tig anderen volgen, omdat zij niet meer de voeding krijgen die ze nodig hebben.
Gaan in deze voedselketen de plantensoorten dood dan sterven uiteindelijk alle dieren
die in de voedselketen staan.

DonWoozy

aan de ene kant zeg ik ja maar aan de andere kant ook nee.

Ja zeg ik omdat er sommige dier soorten worden bedreigd door menselijk toedoen door onder andere
het kappen van oerwouden enz.

Nee zeg ik omdat sommige dier soorten nu eenmaal uitsterven, that's the way of nature!

Iwan

Citaat van: Kim op 25 februari 2009, 14:54:15
JA!

Heeft hier nog nooit iemand gehoord van een voedselketen?  ???
( de juf komt weer in me naar boven )



Jullie zien hier een voorbeeld van een voedselketen. Op de afbeelding is duidelijk
te zien dat garnalen van de plantjes eten en dat de vissen garnalen eten en dat
de haai de vissen eet.

Zo werkt het in de natuur en als er diersoorten wegvallen dan kan dit betekenen dat
er tig anderen volgen, omdat zij niet meer de voeding krijgen die ze nodig hebben.
Gaan in deze voedselketen de plantensoorten dood dan sterven uiteindelijk alle dieren
die in de voedselketen staan.
Ik denk dat iedereen die de lagere school heeft gedaan wel van de voedselketen heeft gehoord.
Denk je niet dat als de mens gaat ingrijpen in de natuur, dieren die dreigen uit te sterven
door andere factoren dan de mens, dat daarmee het natuurlijke proces ontwricht kan worden?
(Soorten sterven uit en nieuwe soorten ontstaan.)
Er bestaat in de natuur niet voor niets zoiets als natuurlijke selectie, om zo 'goede' genen
door te geven. Dieren die uitsterven door toedoen van 'de mens' moet de mens natuurlijk wel
alles wat in haar macht ligt om die dieren te behoeden voor uitsterven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."