Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Gescheiden plaatsen voor mannen en vrouwen

Gestart door Iwan, 6 maart 2009, 22:56:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Met het scheiden van mannen en vrouwen, in bv het theater is niets mis.

Eens, .....
Oneens, .....
Geen Mening

Iwan

Bij voorstellingen van Marokkaanse stand-up comedian Salaheddine Bechikhi
in het Rotterdamse theater Zuidplein zijn aparte vrouwenplaatsen op het balkon,
gescheiden van de zaal. Dit kan niet in Nederland, vindt de VVD.

Kamervragen
Vorige week stelde Paul de Krom vragen over de gescheiden zitplaatsen aan de ministers
Ronald Plasterk (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en Eberhard van der Laan (Wonen, Wijken en Integratie).
Hij zegt dat de VVD het 'verwerpelijk' vindt dat 'met gemeenschapsgeld discriminatie van vrouwen
c.q. segregatie van mannen en vrouwen door een gesubidieerde instantie wordt bevorderd'.

Verbaasd
De gescheiden plaatsen waren een verzoek van Salaheddine zelf.
Hij wil dat moslima's de mogelijkheid hebben om niet naast een man te zitten, wanneer zij dat
vanwege hun geloofsovertuigingen niet willen. Theater Zuidplein reageert dan ook verbaasd
op de ontstane ophef over de kwestie. 'Het is gewoon een marketinginstrument', zegt directeur
Doro Siepel. 'Wij zijn een theater voor alle Rotterdammers en dus ook voor Marokkanen'.
Had het theater dan in het geheel niet verwacht dat er politieke verontwaardiging zou kunnen ontstaan
over de gescheiden zitplaatsen? 'Ik denk dat wij hebben laten zien dat wij beter geïntegreerd zijn dan menig politicus', aldus Siepel.

Jongere moslima's halen schouders op
Het jongere publiek trok zich overigens niet veel van de gereserveerde plaatsen aan.
Slechts enkele dames namen plaats op het voor hen gereserveerde balkon,
omdat de plaatsen in de rest van de zaal bezet waren.


©novatv.nl


Vind je dat het scheiden van mannen en vrouwen
in bv een theater moet kunnen
of is dat iets wat niet bij het Nederland van deze eeuw past?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Vrouwen en mannen een gescheiden plaats geven in bv een theater komt een beetje vreemd op mij over.
Voor mij zijn mannen en vrouwen volkomen gelijkwaardig, niet gelijk, en op deze manier door mannen
en vrouwen te scheiden maakt men een onderscheid die in mijn ogen onwenselijk is.
Het scheiden van mannen en vrouwen is iets wat thuishoort, helaas, in orthodoxe joodse-
en moslimlanden en niet in het Nederland van nu. (hoewel het in Nederland ook gebruikelijk was 100 jaar geleden.)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een Rotterdams theater biedt aparte stoelen aan voor moslima's die niet naast
een man willen zitten. Het Rotterdamse stadsbestuur ziet er geen graten in,
bleek na een vraag hierover van een gemeenteraadslid.

Vijftig stoelen
Op de voorste balkonrijen van theater Zuidplein zijn vijftig stoelen gereserveerd
voor moslima's. "Volgens onze westerse waarden is de vrijheid van mensen
om hun bestaan naar eigen opvattingen te leven een groot goed,
" meent het stadsbestuur.

Met dit antwoord gaat het college voorbij aan de opvatting van minister Van der Laan
van Integratie. Hij vindt het ontoelaatbaar dat er voor de voorstelling van de Marokkaanse
stand-up comedian Salaheddine 'vrouwenstoelen' waren gereserveerd.
Volgens de minister is dit in strijd met de Algemene wet gelijke behandeling.

Doel
Met het initiatief wilde het Zuidplein meer islamitische vrouwen naar het theater lokken.
Dit past in het streven om de emancipatie van deze groep vrouwen te bevorderen,
vindt het stadsbestuur.

Hoewel veel jonge islamitische vrouwen de voorstelling bekeken, driekwart van het bezoek
was vrouw, gebruikte niemand de aparte stoelen, meldt het Algemeen Dagblad.





Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Ik vind het niet echt verkeerd.
Je hoeft je cultuur niet op te dringen aan deze mensen.
Hier was het tot en met de vorige eeuw ook heel normaal.

Komt allemaal, heeft even tijd nodig.

Iwan

Citaat van: Metalholic op  8 april 2009, 10:30:25
Ik vind het niet echt verkeerd.
Je hoeft je cultuur niet op te dringen aan deze mensen.
Hier was het tot en met de vorige eeuw ook heel normaal.

Komt allemaal, heeft even tijd nodig.
Door te zeggen dat ze zich (eerst) niet hoeven aan te passen en dat wij ons (eerst) wel
zullen aanpassen en dat het allemaal wel komt en dat we ze wel rustig de tijd zullen geven
om zich aan te passen aan onze gebruiken stagneer je volgens mij juist het aanpassingsproces.

Je hoeft ze onze cultuur niet op te dringen, maar ze wonen hier en hier hebben wij
een andere cultuur en die zullen ze zich toch eigen moeten maken of op z'n minst accepteren,
anders is het een groep die buiten de samenleving blijft staan en blijft het wij en zij
en niet gewoon wij de bewoners van Nederland.
Bovendien ontneemt je op deze manier deze mensen kansen om te integreren
en voer je de apartheid opnieuw in.

Wat is het volgende komen er rijen waar alleen moslimmanen mogen zitten zodat die
niet naast een vrouw hoeven te zitten, een rij voor christenen zodat die niet naast
moslims hoeven zitten, een rij voor joden zodat die niet naast Palestijnen hoeven te zitten
of een rij voor blanken zodat die niet naast zwarten hoeven te zitten?

En ja het was hier vroeger ook heel normaal, maar in Nederland (en vele andere westerse landen)
zijn we met onze tijd meegegaan en om weer een stap terug te doen naar de tijd van
vrouwen zijn niet gelijkwaardig aan mannen zie ik niet zo zitten en ik ben dan ook blij
dat ik in de huidige tijd leef. Ik geloof niet dat de vrouwenemancipatie al helemaal voltooit is,
maar we zijn een goed stuk op de juiste weg en ik zie het niet zitten om nu rechtsomkeert
te maken op die weg terug naar vroeger. Ik voel me er bovendien erg ongemakkelijk bij
dat er nu in theaters hele rijen gereserveerd zijn voor een bepaalde groep,
het voelt een beetje alsof de voorste rijen in de bus enkel voor blanken zijn.

Ik ben wel heel blij om te lezen dat geen enkele moslima gebruik maakt van die aparte rij
en dat ze over genoeg eigenwaarde en eergevoel beschikken om zich niet zoiets belachelijkst,
wat ongetwijfeld bedacht is door een goedbedoelende blanke man, aan te laten wrijven.

Emancipatie bevorder je in mijn ogen niet door te zeggen dat er wezenlijke verschillen zijn
in wat vrouwen mogen en kunnen en wat mannen mogen en kunnen en dat vrouwen en mannen
het beste gescheiden van elkaar kunnen zitten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."