Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Rechter vindt 16 als grens te oud.

Gestart door Iwan, 7 maart 2009, 18:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rechter: minimum leeftijd seks (16) is achterhaald.

Eens, ....
1 (25%)
Oneens, .....
3 (75%)
anders, ....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

De wettelijke minimum leeftijd voor seks kan naar beneden.
Nu is het nog 16, maar dat is niet meer van deze tijd.

Dat zei politierechter Michiel Severein gisteren in een zaak van een 26-jarige
die seks had gehad met een 14-jarig meisje. "Ze bedreven ook de liefde met elkaar",
schrijft de Leeuwarder Courant heel netjes...

Volgens rechter en officier van justitie in Leeuwarden was er sprake van
wederzijdse verliefdheid en volledige vrijwilligheid. Moet de rechtspraak
zich bemoeien met het vrijwillige seksleven van een veertienjarig meisje,
vroegen rechter en officier zich af, aldus de krant.


De minimum leeftijd seks (16) is achterhaald.
Eens/Oneens en waarom?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De Tweede Kamer wil niet dat de leeftijdsgrens waaronder seks strafbaar is, wordt verlaagd.
Een rechter en een officier van justitie vinden de leeftijd van zestien jaar niet meer van deze tijd
en roepen de politiek op de grens te verlagen.

De rechtbank in Leeuwarden behandelde vrijdag een strafzaak tegen een jongeman van 26
die een seksuele relatie met een meisje van veertien jaar heeft.
De jongeman en het minderjarige meisje benadrukten dat de seks vrijwillig is en dat ze verliefd zijn.
De moeder van het meisje - die een conflict heeft met haar dochter - deed aangifte van de seksuele relatie.

Straf
Zowel de officier van justitie als de politierechter voelden er niets voor de jongeman te veroordelen.
Toch moest de politierechter de jongeman volgens de Nederlandse wet een straf geven.
Hij kreeg de laagste straf, een voorwaardelijke werkstraf van 20 uur.

Alle fracties in de Tweede Kamer verwerpen het pleidooi van de officier van justitie en de rechter
om de leeftijdsgrens te verlagen.

In het Nederlands Dagblad zeggen CDA, SP en ChristenUnie dat de wet ouders de mogelijkheid geeft
hun kinderen tegen zichzelf te beschermen. PvdA en VVD vinden het belangrijker dat de seksuele voorlichting
op scholen wordt verbeterd, zodat meisjes weerbaarder worden. 




Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik ben het eens met de stelling dat 16 jaar achterhaald is. Maar toch vind ik dat deze leeftijd moet blijven staan. Waarom?

De leeftijd vind ik achterhaald omdat veel jongeren al voor die leeftijd met seks bezig zijn. Ik vind ook dat twee kinderen van 15 best seks mogen hebben, mits ze het veilig doen natuurlijk. Maar dan kom ik ook meteen bij het punt dat me tegenstaat. Als je de leeftijd van 16 jaar naar beneden gooit is het voor pedofielen gemakkelijker om seks te hebben met een minderjarige. En dat laatste baart mij zorgen, dus ik ben het er niet mee eens om de leeftijd naar beneden te gooien!

Iwan

Ik vind de leeftijd van 16 niet achterhaald, je moet immers ergens een grens stellen
en dan vind ik 16 een mooie leeftijd daarvoor. 'Kinderen' die wat met elkaar experimenteren
daar heb ik geen bezwaar tegen, maar een 'man' van 26 of ouder die seks heeft met een meisje
van 14 of 15 vind ik niet kunnen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."