Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Theologie is geen wetenschap

Gestart door Iwan, 14 september 2009, 01:41:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theologie is geen wetenschap

Eens, ....
Oneens, ....
Anders, namelijk ....

Iwan

Natuurkunde, scheikunde, wiskunde... allemaal vakken over meetbare feiten
en daarmee perfect passend binnen de wetenschap.
Maar theologie, wat is daar nou wetenschappelijk aan.
Je kunt meerdere boeken bestuderen, maar het vinden van feiten
en het wetenschappelijk iets aantonen, dat kan toch niet bij theologie?
Dus dan kan theologie toch nooit een wetenschap zijn?



STELLING: Theologie is geen wetenschap
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vind theologie eigenlijk een pseudowetenschap, hoewel theologie wel wordt onderwezen
aan wetenschappelijke Instituten. De zaken die de theologie onderzoek horen of bij een
andere wetenschap, zoals biologie, of ze kunnen niet bewezen worden. Ook is, volgens mij,
in de theologie waarheidsvinding niet de prioriteit en zijn de uitkomsten niet te toetsen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Theologie is niet persee iets met geloof. Inderdaad de bijbel is een van de meest bestudeerde boeken. In theologie ga je koppelingen leggen tussen diverse boeken of teksten. Maar is net zo iets als filosofie ofzo, gaat een boel om persoonlijke interpertatie

Iwan

Theologie is volgens mij het bestuderen van het geloof en niet het bestuderen van gelovige mensen,
dat valt onder sociologie of desnoods onder maatschappijleer. Bovendien wordt in de theologie
de studie vanuit een gelovig standpunt uitgevoerd. Bij 'normale' wetenschappen wordt er een
conclusie getrokken naar aanleiding van de bewijzen, in de theologie wordt eerst een conclusie
getrokken; God bestaat en heeft deze wereld geschapen en vervolgens worden daar de 'bewijzen' bij gezocht.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Wetenschap is toch dat je ergens een verklaring voor zoekt.
Theologie kan ook juist het tegenbewijs voor de bijbelverhalen opleveren.

want de oerknal is ook een geloof.

Iwan

Citaat van: Metalholic op 27 oktober 2009, 15:24:13
Wetenschap is toch dat je ergens een verklaring voor zoekt.
Theologie kan ook juist het tegenbewijs voor de bijbelverhalen opleveren.

want de oerknal is ook een geloof.
Ja maar voor de oerknal zijn aanwijzingen te geven dat die heeft plaatst gevonden zoals;
Het universum dat nog steeds uitzet.
Het aantreffen van helium en waterstof in het universum ondersteunen de theorie van de oerknal.
Er is resthitte aangetroffen in het universum, daarvoor kregen de ontdekkers in 1978 de nobelprijs.
Achtergrondstraling (ruis) wat zou duiden op een oerknal is ontdekt.
Men heeft donkere materie ondekt in1989, deze donkere materie wijst ook op het bestaan van een oerknal.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

De oerknal is iets wat door "wetenschappers" is aangenomen en waar verder naar door verklaringen gezocht wordt.

Ook is bewezen dat vanuit een cel niet zomaar andere soorten cellen kunnen ontstaan.

Iwan

Citaat van: Metalholic op 27 oktober 2009, 16:07:50
De oerknal is iets wat door "wetenschappers" is aangenomen en waar verder naar door verklaringen gezocht wordt.

Ook is bewezen dat vanuit een cel niet zomaar andere soorten cellen kunnen ontstaan.
Celdeling bedoel je? Dat is toch gewoon bewezen dat dat bestaat? Een menselijk lichaam maakt
ongeveer 10.000 triljoen celdelingen mee in zijn/haar leven. Maar volgens mij begrijp ik niet helemaal
wat je bedoeld.  ;D

Citaat van: Metalholic op 27 oktober 2009, 16:07:50
De oerknal is iets wat door "wetenschappers" is aangenomen en waar verder naar door verklaringen gezocht wordt.
Justem, en inmiddels zijn er al zoveel bewijzen gevonden dat het amper nog te ontkennen valt.
Men heeft een hypothese gesteld die paste bij de puzzelstukjes die men had en inmiddels zijn er nog
veel meer puzzelstukjes gevonden die allemaal perfect passen in de gestelde hypothese. Wetenschap op
z'n puurste. Zien, conclusie trekken, deze conclussie toetsen en toetsen en toesten en blijven toetsen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Celdeling wel, maar ik heb nog nooit een boompje gekregen doordat mijn cellen, plantaardig werden.  ;D

dus deling kan maar niet zomaar naar een andere soort cel.

Ik denk dat er over tientallen jaren wel weer iets nieuws is.
Want het beeld is nu ook al heel anders dan in de jaren 60 en daarvoor.
Wetenschap groeit ook door.

Nevyn

Sorry dat ik jullie discussie onderbreek, maar ik lees dit nu pas en moet even reageren.

Ik ben absoluut niet gelovig en dus atheïst. Niet omdat ik dit wil zijn, maar omdat ik gewoon niet kan geloven in de verhalen uit
de diverse geloven. Ik mis het om een geloof te hebben en kan erg jaloers zijn op mensen die dit wel hebben om aan vast
te hangen. Ik heb toen ik van studie moest switchen de Fontys interesse test gedaan. Resultaat:

1. Nederlands (lerarenopleiding) (HBO)
2. Godsdienst/Levensbeschouwing (lerarenopleiding) (HBO)
3. Theologie en Levensbeschouwing (HBO)
4. Secretarieel (MBO)
5. Duits (lerarenopleiding) (HBO)

Ik dacht dat de docentenopleiding levensbeschouwing echt wat voor mij was (alleen jammer dat ik dat jaar mijn docentenstage niet had gehaald  *G).. Ook zag ik HBO theologie en was daar erg in geïnteresseerd. Alleen bij nadere bestudering bleek dat ik er na de opleiding weinig mee kon wat ik wilde.. Dus besloot ik verder te zoeken en stuitte op de journalistiek. Ik heb geen spijt van mijn keuze, maar wil me ooit wel verder verdiepen in de mooie geloven die de wereld heeft.

Metalholic

Docenten zijn normaal ook niet verder dan PABO o.i.d.

Docent godsdienst o.i.d. heeft vaak wel theologie als opleiding anders kom je niet echt ver he.

Maar op veel Christelijke scholen wordt wel naar de achtergrond gevraagt.

(en van jezelf atheïst te zijn is ook nog al wat) Niet christelijk denk ik dan meer aan, maar dan ben je nog niet meteen atheïst. Wil de de definitie van Atheïst weten zie google.

Nevyn

Wiki:
Atheïsme is

1.de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden, of
2.de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.

Tot nu toe ben ik dus wel een atheïst. Ik geloof niet in goden en denk ook niet dat zij bestaan. Ik zie het geloof wel als iets
heel moois. Ik zie geloof als iets waar je steun en kracht uit kunt halen. Een plek waar je je ei kwijt kan en waar je altijd jezelf
kunt zijn. Een geloof laat je nadenken over je daden en zorgt ervoor dat je soms berouw toont door bijv. een keer te biechten.

Ik zou zoiets best willen hebben. Kan ik het helpen dat ik de verhalen over goden wel leuk vind om te lezen, maar zoals zoveel
verhalen niet al waar aan kan nemen?

Nevyn


Iwan

Citaat van: Diaan op 30 oktober 2009, 19:37:57
Wiki:
Atheïsme is

1.de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden, of
2.de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.
Volgens deze definitie ben ik in elk geval een atheïst al neig ik soms ook wel naar het agnosticisme.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Gevoelsmatig denk ik niet dat Theologie echt een wetenschap is, volgens mij gaat het meer om het onderzoeken van bepaalde dingen.

Iwan

Citaat van: Metalholic op 27 oktober 2009, 16:16:08
Celdeling wel, maar ik heb nog nooit een boompje gekregen doordat mijn cellen, plantaardig werden.  ;D

dus deling kan maar niet zomaar naar een andere soort cel.
Cellen kunnen wel muteren en in Noorwegen zijn wetenschappers er in geslaagd om cellen te veranderen
in een andere soort (huidcellen <-> zenuwcellen). Toegegeven het zijn en bleven dierlijke cellen.  ;D
In de jaren 50 is met een experiment aangetoond dat uit chemische stoffen organische verbindingen
kunnen ontstaan (Aminozuren). In 1828 werd door Wohler bewezen dat de tot dan toe heersende opvatting
dat organische substanties alleen konden ontstaan door andere organische substanties, niet klopte.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."