Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Site met zelfmoordtips gaat veel te ver

Gestart door Iwan, 14 november 2009, 20:10:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Site met zelfmoordtips gaat veel te ver

Eens, ....
2 (33.3%)
Oneens, ....
4 (66.7%)
Anders, namelijk .....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 5

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
Website geeft zelfmoord-tips

AMSTERDAM - Er is ophef ontstaan over een Nederlandse website
waar tot in detail tips worden gegeven voor het plegen van zelfmoord.

De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) kwam afgelopen donderdag
met een website die tips geeft over het gebruik van medicatie ten behoeve van zelfdoding.
"Het gaat om gedegen informatie over het gebruik van middelen en methodes die je ook
in boekjes kunt vinden
", licht NVVE-woordvoerster Walburg de Jong toe.

Met de besloten website wil de vereniging haar leden op een moderne manier informeren over
onder meer het gebruik van medicijnen bij zelfdoding, ook in verband met iemands gewicht.
"We willen voorkomen dat mensen op een gruwelijke wijze een eind aan hun leven moeten maken
door voor de trein of van het dak te springen
", aldus de Jong.

Zij benadrukt dat het niet gaat om een instructie. Hulp bij zelfdoding is in Nederland verboden.
"De website is niet meer en niet minder dan het boekje dat we al eerder hebben uitgeven
met informatie over zelfdoding. Dat is weliswaar om andere redenen uit de handel genomen,
maar er is niet zo veel verschil. Er zijn tenslotte wel meer van dergelijke informatieboekjes
te koop. Tot nu toe is niet gebleken dat het geven van informatie over zelfdoding strafbaar is.
"

De nieuwe website is afgeschermd en daarmee alleen zichtbaar voor leden.
Die komen in eerste instantie op een site waarop de wettelijke situatie wordt uitgelegd
en een waarschuwing wordt gegeven dat hulp bij zelfdoding in Nederland strafbaar is.
Ook worden mensen die een doodswens hebben doorverwezen naar de zogeheten
ledenondersteuningsdienst. "Zo kunnen we ook voorkomen dat mensen wellicht euthanasie willen plegen."

In Nederland is hulp bij zelfdoding strafbaar, maar de NVVE zegt dat de website
alleen informatie geeft en dus geen instructie is. De vereniging vindt dat mensen
waardig moeten kunnen sterven. Ben je het hier mee eens en heeft iedereen recht
op deze informatie? Of zet deze site juist aan tot zelfmoord en moet de site
zo snel mogelijk worden opgeheven?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Tja, als mensen het echt willen doen dan doen ze het toch wel
met of zonder site. Ik vind niet dat de site verboden moet worden.

Dity

Als iemand zelfmoord wil plegen dan doet hij/zij dat ook wel zonder deze site.

Vind het alleen wel een eng idee dat als er personen zijn die op een bepaald moment behoorlijk in een dip zitten en er over zouden denken zelfmoord te plegen zij dan toch wel een zetje in die richting krijgen.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Metalholic

Vind het wel goed dat ze tips geven het zonder al te veel rommel en narigheid te doen voor degene die het vinden en op moeten ruimen. Als ze willen moeten ze zelf weten, maar val anderen daar dan niet te veel mee lastig.

TimT

Of je nu iemand vind die zichzelf ophangt of een overdosis van bepaalde middelen, het is nooit een prettig zicht en daarbij vergeten doe je het ook niet. Ik denk dat zo site met tips niet de juiste manier is. Als je niemand wil lastig vallen met je zelfmoord moet je van de Zeelandbrug afspringen bijvoorbeeld.

Kim

Citaat van: Tim Traas op 16 november 2009, 10:44:06
Of je nu iemand vind die zichzelf ophangt of een overdosis van bepaalde middelen, het is nooit een prettig zicht en daarbij vergeten doe je het ook niet. Ik denk dat zo site met tips niet de juiste manier is. Als je niemand wil lastig vallen met je zelfmoord moet je van de Zeelandbrug afspringen bijvoorbeeld.

Nee joh! Dan wordt je als vermist opgegeven en zitten je familie en vrienden
vreselijk in onzekerheid. Een lichaam in zee ontbindt snel....lijkt me ook niet
prettig als een kleuter aan het strand dan opeens een lijk vindt.
Dan beter een overdosis in je eigen huis, dan weten
ze in ieder geval waar je bent en is je lichaam nog intact....

Metalholic

Das waar, maar een parkeerplaats vol menselijke onderdeeltjes omdat deze "aandachttrekker" van de flat af wil springen.

Of een machinist die zijn werk niet meer kan doen omdat er een malloot voor de trein springt.

Als je aandacht wil schreeuw het dan maar uit maar niet op deze manier.

TimT

De zeelandbrug is het voorbeeld van een solo actie, waar de vind kans behoorlijk laag is. Ik woon in Zeeland en ik kan je zeggen er spoelen niet zo snel lijken aan. De waterpolitie moet regelmatig vissers helpen die lijken opvissen, dus die peuter of kleuter heeft eerder kans mede dankzij deze gedrocht van een site dat ze iemand vinden hangend aan een strop in de schuur.
Mama of papa omringd met lege doosjes van pillen in de slaapkamer of woonkamer.
En dat allemaal met de gebruiksaanwijzing geleverd door deze website! Mensen die daadwerkelijk zelfmoord willen plegen omdat ze niet meer willen leven vinden een manier, die hebben niet zo website nodig.

En ik ga wat zeggen waarmee ik misschien een aantal mensen schoffeer hier.
Maar pleeg jij zelfmoord door voor de trein te springen of een flatgebouw waar mensen op staan te kijken ben je niet veel beter dan de eerste de beste terrorist. Die in de kielzog van zijn aanslag zoveel mensen meeneemt. Ze houden de rest van hun leven een trauma er aan over. Je neemt niet alleen je eigen leven, je maakt het leven van je medemens kapot. Dan ben je in mijn ogen buitengewoon laf. Ik kan meer begrip opbrengen voor de persoon die in alle stilte zichzelf een kogel door de kop schiet in zijn woonkamer dan de gene die zich voor de trein gooit.


Dity

CiteerIk kan meer begrip opbrengen voor de persoon die in alle stilte zichzelf een kogel door de kop schiet in zijn woonkamer dan de gene die zich voor de trein gooit.

Nou iemand die zich in alle stilte een kogel door de kop schiet zou ik ook niet graag vinden hoor. Lijkt me ook geen pretje om te zien.

Dan maar liever iemand vinden die een overdosis slaap of weet ik wat voor pillen heeft genomen.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

TimT

Citaat van: Dity op 17 november 2009, 01:07:00
CiteerIk kan meer begrip opbrengen voor de persoon die in alle stilte zichzelf een kogel door de kop schiet in zijn woonkamer dan de gene die zich voor de trein gooit.

Nou iemand die zich in alle stilte een kogel door de kop schiet zou ik ook niet graag vinden hoor. Lijkt me ook geen pretje om te zien.

Dan maar liever iemand vinden die een overdosis slaap of weet ik wat voor pillen heeft genomen.

Nee, ik zou hem ook niet graag vinden.
Maar het gruwelijk zicht en ongetwijfeld heb je er last van.
Maar een machinist van een trein die is vaak heel zijn leven ontregeld vanwege het schuld gevoel.

Nevyn

Iemand die ik ken heeft in een hotel gewerkt.
Op een avond werd in dat hotel roomservice besteld, maar het was erg druk die avond en de roomservice kon het allemaal niet handelen. Mijn bekende werd gevraagd of zij even de roomservice naar boven wilde brengen. Natuurlijk wilde zij dat wel even doen. Na een paar keer kloppen en roepen deed de man nog niet open en het was een regel in dat hotel dat je niet zomaar naar binnen liep. Gasten weten dat uiteraard ook.
Dus mijn bekende had een gevoel dat er iets niet goed was en deed toch de deur open. Na het zien van een paar rode spetters belde ze meteen de roomservice. Zelf durfde ze niet naar binnen. Die man van de housekeeping heeft voor heel zijn leven een trauma en schuldgevoel. Die man had zichzelf namelijk door het hoofd geschoten... Als zij eerder het eten hadden gebracht hadden ze hem misschien nog tegen kunnen houden..
Gelukkig heeft mijn kennis niets hiervan gezien. Ik weet zeker dat zij helemaal in shok was geraakt.

Dus niet alleen machinisten hebben hiermee te maken, Tim..

Metalholic

Denk dat we het er allemaal wel over eens zijn.

Als je het doet maak er dan niet teveel een rommeltje van.

Kim


Iwan

Ik vraag me af of het aantal zelfmoorden door zo'n site zal toenemen, ik denk het niet.
In principe vind ik dat iedereen zelf de vrijheid moet hebben om te kiezen wat hij/zij met haar leven doet,
ook als dat het beëindigen van het leven inhoud. Ook zonder deze site zullen mensen die een einde
aan hun leven willen maken dat wel doen denk ik, wat dat betreft is het wel goed dat ze dan kunnen lezen
hoe ze het 'netjes' en met zo min mogelijk pijn kunnen doen. Daarnaast staat op de site ook links
naar hulpgroepen voor mensen die zelfmoord willen plegen, en ze laten ook op de site merken dat
er ook andere opties zijn dan zelfmoord te plegen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Citaat van: Metalholic op 17 november 2009, 12:30:01
Denk dat we het er allemaal wel over eens zijn.

Als je het doet maak er dan niet teveel een rommeltje van.

Moet je voordragen als slogan voor die site  *G

Ik weet niet of het aantal zelfmoorden zal stijgen, misschien wel en misschien ook niet. Ik vind alleen krom dat we bijvoorbeeld ons zorgen maken dat op internet chemische formules staan om bepaalde gevaarlijke producten te maken, bijvoorbeeld ik pak wat een kunstmestbom. Maar een site die de handleiding maakt voor zelfmoord in x aantal stappen, dat zou dan net door de beugel kunnen. Bedoel ik kan hier ook een paar voorbeelden opnoemen schoon en niet schoon hoe jezelf aan kant kan maken, maar als ik dat doe en één van jullie volgt het. Ik ben misschien niet per definitie volgens het Wetboek v Strafrecht strafbaar, maar sociaal gezien ben ik wel fout bezig. 

Iwan

Citaat van: AD.nl
'Website met zelfmoordtips niet gewenst'

DEN HAAG - Minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) vindt het uit het oogpunt van de zelfmoordpreventie
'geen gewenste ontwikkeling' dat er een website is met zelfdodingstips. Dat antwoordt hij op vragen uit de Kamer.

Medio november ontstond er commotie over een dergelijke site van de Nederlandse
Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE). Deze is overigens alleen toegankelijk voor leden.

,,De vraag of het bieden van gedetailleerde en op verschillende situaties afgestemde adviezen
al dan niet strafbaar is, valt niet in zijn algemeenheid te beantwoorden.
Dit hangt af van de omstandigheden van het geval
'', schrijft de minister.

Hij heeft geen wettelijke middelen om de makers van een dergelijke site te verplichten
ook aandacht te geven aan alternatieven en organisaties die vrijwillige levensbeëindiging ontmoedigen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik vind dat ze hier wel over kunnen zeiken, maar pro-ana sites zetten min of meer ook aan tot zelfmoord. Ook deze kunnen niet verboden worden. Zelfmooerd is eigen verantwoordelijkheid. Niet die van een site. Die site geeft informatie, zegt niet dat iemand er een eind aan moet maken.

Niet dat ik dit soort sites goed keur, echt niet, maar ik vind dat als je deze verbied, je ook verder moet kijken. Er zijn zoveel meer sites die onbewust tot zelfdoding kunnen lijden.

TimT

Vandaag was Annie M.G. op de Tv, dat dick dood wilde. En ze ging om een zakje pillen.
Zelfmoord is inderdaad een eigen keuze.
Maar je hoeft geen site maken met een praktische handleiding, dan ben je medeplichtig in mijn ogen. Hoe de wet er over denkt, dat weet ik niet.
Maar zou mijn kind zijn leven nemen na het lezen van zo site, zou ik mij denk ik zo voelen.
Maar wanneer je wilt en dood wil gaan.
Vind ik dat je dat moet doen op een schone en nette manier.

StarLight

Waarom zou je medeplichtig zijn dan? Als mén zelfmoord wil plegen en ze zoeken een manier, en toevallig komen ze op die site. Het zijn tips er word niet gezegd dat je het moet doen.
Als iemand het wilt doen, doet hij of zij het toch wel.
En wat Diana al zij: Dan moeten ze de pro-ana site's ook verbieden.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

DonWoozy

ik vind dat zo'n site te ver gaat. Zoals er al eerder is geschreven, is het zo
dat wanneer iemand zelfmoord wil plegen dit toch wel doet. Maar ik vind niet
dat je een site moet oprichten waarop je tips gaat geven over zulk soort vreselijke
dingen. Het is al erg genoeg dat er mensen zijn die er überhaupt over denken
om zelfmoord te plegen!
Zoals Diaan het schrijft zijn pro-ana sites eigenlijk ook zelfmoord sites. Daar ben
ik het ook volledig mee eens!!