Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

De bouw van een moskee bij Ground Zero

Gestart door Iwan, 16 augustus 2010, 15:06:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De bouw van een moskee bij Ground Zero is ongepast

Eens, .....
Oneens, .....
Anders, namelijk .....

Iwan



Het debat over de bouw van een islamitisch centrum vlakbij Ground Zero in New York loopt steeds hoger op.
President Barack Obama steunt het initiatief in principe, maar hij voegde hij er een dag later aan toe
dat hij de plannen niet per se een goed idee vindt. De islamitische initiatiefnemers hebben volgens de wet
het recht om een gebedshuis en gemeenschapscentrum te bouwen op de locatie bij Ground Zero.

Tweederde van de Amerikanen vindt ook dat moslims inderdaad het recht hebben om te bouwen wat en waar ze willen.
Maar tegelijkertijd vindt tweederde het verkeerd om dit te doen op een steenworp afstand van de plek waar in 2001
een terreurdaad werd gepleegd in naam van de islam.


Is het een slecht idee om juist daar een islamitisch centrum te bouwen?
Of moet de vrijheid van religie worden verdedigd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Ik vind het niet echt gepast er zijn zat andere plaatsen waar ze dat ding kunnen bouwen.

Iwan



Citaat van: gjk op 16 augustus 2010, 17:38:50
Ik vind het niet echt gepast er zijn zat andere plaatsen waar ze dat ding kunnen bouwen.
Er zijn al (minimaal?) 100 moskeeën in New-York, nu is NY natuurlijk een stad van een grote die mijn begrip van een stad te boven gaat.
Een van de (minimaal?) 100 moskeeën zit in het pand dat ze nu willen slopen om er een nieuw islamitisch centrum te bouwen.
Ik heb ook gelezen, maar kan maar 1 bron vinden, dus eigenlijk geen bron, dat er 4 blokken van Ground Zero ook al een moskee zit,
dan zou dit islamtische centrum, 2 blokken van Ground Zero, dus eigenlijk de 2de zijn in de buurt van Ground Zero.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik loop me al dagen af te vragen of ik voor of tegen het veertien verdiepingen tellende multifunctionele Islamitische Centrum
ben. Uiteindelijk toch tegen gestemd. Hoewel de naam van het gebouw uiteindelijk is aangepast, het gebouw zou eerst
het Cordoba House heten naar de Spaanse stad waar vroeger Christenen, Joden en Moslims in vrede samenleefden.
De naam riep ook vraagtekens op om rond 711 de stad veroverd werd door Moslims die daarbij bijna alle Christelijke en Joodse
bewoners uitmoordde en de overlevenden als slaven hielden. De redenen waarom ik uiteindelijk tegen heb gestemd zijn
dat ik de vind dat het van weinig respect getuigt tegenover de slachtoffers van 11 September om zo dicht bij Ground Zero
een super moskee te bouwen, de plek is te gevoelig. Een van de Landingsgestellen van een van de vliegtuigen die zich
in de Twin Towers boorde kwam terecht op de plek waar nu de super moskee moet herrijzen. De bouw van de moskee,
die geen moskee mag heten omdat het zoveel meer is, is te provocerend in mijn ogen en zal de Islam geen goed doen
omdat het een blijvende herinnering zal zijn van wat er is gebeurd op 11 september 2001.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Protest tegen moskee Ground Zero

New York - Ongeveer vijfhonderd tegenstanders van de plannen om een islamitisch centrum
nabij Ground Zero in Manhattan te bouwen hebben zondag geprotesteerd in New York.
Iets verderop betoogden ongeveer tweehonderd voorstanders van het centrum met onder anderen een gebedsruimte.

Een handgemeen brak uit toen een tegenstander een bord ophield met daarop een tekening van de profeet Mohammed
met de tekst 'als jij een moskee kunt bouwen dan kan ik een cartoon van de profeet Mohammed maken'.

Ondanks harde woorden over en weer is niemand gewond geraakt en er zijn geen arrestaties verricht, aldus de politie.

De plannen voor het dertien verdiepingen tellende centrum liggen gevoelig in de Verenigde Staten en het buitenland.
Het bouwterrein is enkele straten verwijderd van Ground Zero, waar tot 11 september 2001 het World Trade Center stond.

Moslimhaat
Een van de initiatiefnemers van het islamitisch centrum, Daisy Khan, zei in een interview op nieuwszender ABC,
dat het verzet tegen de plannen te vergelijken is met discriminatie van Joden. ,,Het is geen islamofobie,
het gaat verder dan islamofobie. Dit is moslimhaat en we maken ons grote zorgen
", aldus Khan.

PVV-leider Geert Wilders wil op 11 september, negen jaar na de aanslagen, in New York tegen de moskee protesteren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
'Islamitsch centrum bij Ground Zero verraad aan slachtoffers'

NEW YORK - PVV-leider Geert Wilders heeft vanmiddag in New York honderden demonstranten zijn steun betuigd
aan hun strijd tegen de bouw van een omstreden islamitisch centrum nabij Ground Zero, waar in 2001 door terreuraanslagen
het World Trade Center werd verwoest.

Onder luid gejuich en startend met de woorden "geen moskee hier'' schetste Wilders dat in een tolerante stad als New York
zo'n islamitisch centrum nooit mag worden toegestaan in de buurt van Ground Zero. Volgens Wilders zou de bouw ervan
verraad zijn aan de slachtoffers van de terreuraanslagen. "Er moet een lijn getrokken worden. Een tolerante samenleving
is geen zelfmoordsamenleving.
'' Volgens de PVV-leider moeten New York en de westerse samenleving zich verdedigen
tegen "de intolerantie van de islam''.

Binnenhof
In zijn toespraak richtte Wilders zich vooral op de situatie in New York. De gematigde toespraak lijkt dan ook niet direct
van invloed te zijn op de lopende kabinetsformatie in Nederland waar VVD en CDA een minderheidskabinet proberen te vormen
met gedoogsteun van de PVV. Aan het Binnenhof was met spanning uitgekeken naar de toespraak. Met name in de CDA-
achterban is grote weerstand tegen samenwerking met de PVV. In het tv-programma Nieuwsuur sprak CDA-coryfee Hans Hillen
van een "uitgestoken hand'' van Wilders, die naar zijn mening wilde investeren in de kabinetsvorming.

In zijn toespraak verwees Wilders een keer naar Nederland. De PVV-leider wees op enkele dansende moslims op straat
en een peiling die aangaf dat er steun zou zijn vanuit de moslimgemeenschap. Een islamitisch centrum bouwen zo dichtbij
Ground Zero zou volgens Wilders deze moslims een triomfantelijk gevoel geven. "We mogen hen nooit dat gevoel geven."

"Een meerderheid van de Verenigde Staten is tegen de moskee hier. Imam Rauf wil teroristen niet veroordelen.
Hij zegt dat Osama bin Laden gemaakt is in de USA. Maar imams die niet veroordelen zijn medeschuldig aan de daden
van terroristen. Het Westen heeft nooit de islam pijn gedaan voordat de islam ons pijn heeft gedaan. Steeds weer,
al eeuwen lang, en dat moet stoppen. Er zitten hier duizenden plekken waar moslims kunnen bidden.
We moeten het niet toestaan dat ze dat op deze plek gaan doen.
"

"Als er ergens een centrum voor vrede en gerechtigheid gebouwd moet worden is het in Mekka.
Terwijl andere religies niet in islamitische landen hun kerken en synagogen mogen bouwen.
"

Verraad
Een islamitsch centrum bij Ground Zero zou volgens Wilders verraad zijn aan de slachtoffers van de terreuraanslagen
die het World Trade Center verwoestten, zaterdag precies negen jaar geleden. De plannen voor het centrum noemde hij
een "provocatie'' en een "vernedering''. Ook zei Wilders blij te zijn dat New York geen Mekka is
waar maar een geloof is toegestaan. "Lincoln said: those who denie freedom to others do not deserve it for themselves".

Verhagen
Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) wijst er zaterdagavond op dat PVV-leider Geert Wilders op persoonlijke titel
heeft gesproken in New York over de bouw van een omstreden islamitisch centrum. "De Nederlandse regering hecht net als
de Verenigde Staten respect aan de vrijheid om te geloven of niet te geloven, voor iedereen overal ter wereld
'',
aldus Verhagen in een verklaring. Verhagen is naast minister ook CDA-fractievoorzitter. In die hoedanigheid liet hij afgelopen
week weten snel weer om tafel te willen met VVD en PVV om te onderhandelen over een rechts minderheidskabinet.

Rutte
VVD-leider Mark Rutte reageert niet op de toespraak. Hij heeft zaterdagavond niet naar de beelden gekeken.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."