Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Onverdoofd (ritueel) slachten van dieren.

Gestart door Iwan, 13 april 2011, 01:59:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Onverdoofd slachten van dieren moet verboden worden.

Eens, .....
Oneens, .....
Anders, namelijk ......

Iwan



Citaat van: BN De Stem
2e kamer voor verdoofd ritueel slachten

DEN HAAG - De PvdA twijfelt niet langer en steunt het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren)
om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten van dieren. Met de PvdA erbij is er een ruime
meerderheid in de Tweede Kamer voor, want eerder schaarden PVV, SP, GroenLinks en D66 zich al achter de PvdD.

Thieme wil af van de uitzondering in de wet die het joodse en islamitische slachters toestaat dieren zonder verdoving te slachten.
Volgens wetenschappers en dierenartsen hebben dieren die zo worden gedood extra stress en pijn.

CDA, ChristenUnie en SGP willen geen verbod op het onverdoofd ritueel slachten.
Ook de VVD twijfelt, omdat een verbod de vrijheid van godsdienst zou raken.

Voordat de Tweede Kamer een besluit neemt over het onverdoofd ritueel slachten, vindt er eerst nog een gesprek plaats
met vertegenwoordigers van religieuze organisaties. De Kamer ging dinsdag akkoord met het verzoek daartoe van CDA,
ChristenUnie en SGP. De PvdD heeft geen bezwaar tegen de extra hoorzitting omdat dit de plannen niet hoeft te vertragen.
Dat de ChristenUnie pas een besluit wilde na een nog niet gepland Kamerdebat over de grondrechten beschouwde de PvdD
wel als een openlijke poging de boel te vertragen. Het voorstel kreeg ook onvoldoende steun.

Volgens wetenschappers hebben dieren die onverdoofd worden geslacht extra pijn en stress.
Thieme wil het debat op basis van wetenschappelijke feiten voeren.
Ook het CDA heeft gevraagd om striktere regels bij het ritueel slachten.


Wat is jouw mening over het onverdoofd (ritueel) slachten?
zou het verboden moeten worden of juist niet omdat een verbod de vrijheid van godsdienst aantast?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Bij het joodse geloof hoort het onverdoofd slachten bij het ritueel, hoe het in de islam zit weet ik niet precies.
In Nederland zit nog maar één rituele joodse slachterij (in Amsterdam) heb ik gisteren begrepen van die joodse meneer
bij Pauw en Witteman. Maar ik ben het toch met Marianne Thieme, volgens mij voor het eerst, eens.

Het consumeren van vlees hoort erbij voor mij, maar de dieren eerst martelen hoeft van mij niet.
Er is vast wel een manier te vinden om de dieren verdoofd te slachten die aanvaardbaar is alle geloven.
Ik heb dus eens gestemd....
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van:  Het Parool.nl
Rituele slacht verscheurt PvdA

De discussie over een verbod op onverdoofd ritueel slachten verscheurt de PvdA. Uit woede over de steun
van de Kamerfractie aan het verbod dreigt een lid van de Provinciale Staten in Noord-Holland volgende maand,
bij de verkiezing van de Eerste Kamerleden op een PVV'er te stemmen. Dat kan van grote invloed zijn
op de zetelverhoudingen in de Eerste Kamer, waar de coalitiepartijen en oppositie elkaar in evenwicht houden.

"Ik voel me echt geflest door mijn partij," zei Statenlid Naïma Ajouaau gisteren op een partijbijeenkomst.
In de campagne voor de Statenverkiezingen waren zij en andere allochtone kandidaten gemaand hun islamitische
achterban te mobiliseren, aldus Ajouaau. "We moesten naar moskeeën en buurtvaders. Dat hebben we gedaan
en dat heeft extra zetels opgeleverd. En nu, vier weken na de verkiezingen, ben ik bang voor de PvdA.
"

De Amsterdamse raadsfractie is tegen een verbod, met uitzondering van Myriam Bergervoet, die overweegt uit protest
uit de raad te stappen. Zij zegt dat het fractiestandpunt is ingegeven door angst dat de allochtone achterban de PvdA
de rug toekeert. "Als dieren konden stemmen, zou de PvdA ervoor zorgen dat het 365 dagen per jaar dierendag was."

De Kamerfractie overweegt een afzwakking van het verbod, waarbij dieren niet vóór,
maar direct ná het doorsnijden van de hals worden verdoofd. Dat zou het lijden toch nog bekorten.

Achmed Baâdoud, stadsdeelvoorzitter in Nieuw-West, wekte verbazing met zijn waarschuwing dat hij niet instaat
voor de veiligheid van islamitische slagers die halalvlees verkopen van dieren die verdoofd zijn geslacht.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
PvdA-fractie blijft voor verbod ritueel slachten

De PvdA-fractie in de Tweede Kamer blijft voorstander van een verbod op onverdoofd ritueel slachten.
Dat heeft PvdA-Kamerlid Martijn van Dam vandaag gezegd.  De ledenraad van de PvdA is tegen zo'n verbod
en had de fractie zondag in een motie opgeroepen het wetsvoorstel daarover van de Partij voor de Dieren
zonder voorbehoud te verwerpen. Wat de overwegingen van de fractie zijn om het wetsvoorstel toch te steunen,
is nog niet bekend.

Van Dam keerde vandaag snel terug naar het fractieoverleg, nadat hij die vergadering even had verlaten
om in het Kamergebouw twee petities over het wetsvoorstel in ontvangst te nemen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mooi dat de PvdA er nu eindelijk uit is of ze voor of tegen onverdoofd slachten van dieren.
Ik werd een beetje duizelig van de steeds veranderenden meningen van verschillende partijen.
Was D66 eerst voor het verbod, nu zouden ze tegen zijn, de VVD was eerst tegen, toen voor en nu weer tegen
en de PvdA heeft ondanks haar achterban besloten om toch voor het verbod op ritueel slachten te blijven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Dit is idd een hele maatschappelijke discussie aan het worden.
Toch mis ik blijkbaar steeds een kernpunt van de discussie.
Ik blijf maar niet begrijpen waarom ritueel slachten onverdoofd moet. Ze zeggen wel dat ze de vrijheid moeten kunnen hebben om een eeuwenoud ritueel zo te kunnen blijven uitoefenen. Maar eeuwenlang geleden was er geen methode om verdoofd te slachten. Dus waar komt dat dan vandaan dat ritueel slachten onverdoofd moet?

Iwan

Dat ze geen gas willen gebruiken of dodelijke injectie daar kan ik me nog wat bij voorstellen omdat er dan een lichaamsvreemde
stof in het dier komt. Maar waarom ze bv niet willen dat er op een andere manier verdoofd wordt, of het dier snel gedood wordt
met een pin in het hoofd begrijp ik ook niet helemaal. Ja het hart moet nog pompen als de halsslagaders worden doorgesneden
zodat het bloed wat in het lichaam achterblijft minimaal is, consumeren van bloed is verboden bij joden geloof ik.
Vroeger, in de oudheid, was de bedoeling van het ritueel slachten, met een vlijmscherp mes de halsslagaders doorsnijden,
ook dat het dier zo min mogelijk zou lijden, maar tegenwoordig kan het met nog minder lijden voor het dier.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."