Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Portret Mao in vlammen

Gestart door Iwan, 12 mei 2007, 21:00:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


Het enorme portret van de Chinese revolutieleider Mao Zedong in de Chinese hoofdstad Peking
heeft zaterdagmiddag kort in vlammen gestaan. Volgens ooggetuigen raakte ongeveer 15 procent
van de beroemde afbeelding beschadigd.

Een diplomaat en een fotograaf die ter plekke waren, verklaarden tegen het Franse persbureau AFP
dat ongeveer honderd agenten het vuur doofden. Zij zagen de linkerkant van het portret branden.

Belangstellenden werden op een afstand gehouden. De autoriteiten weigerden een verklaring te geven.
Het portret van de leider van de Chinese revolutie hangt aan een gebouw op het Plein van de Hemelse Vrede (Tiananmen).






Ã,©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Tokio

Zal wel hersteld worden omdat het portret als zodanig een in de Chinese wet opgenomen onderdeel is van het Rode Plein dat tot het jaar 2018 moet blijven hangen.

Iwan

Citaat van: Tokio op 12 mei 2007, 21:07:11
Zal wel hersteld worden omdat het portret als zodanig een in de Chinese wet opgenomen onderdeel is van het Rode Plein dat tot het jaar 2018 moet blijven hangen.
Waarom is het eigenlijk tot 2018 dat het portret moet blijven hangen?
Mao Zedong heeft ongeveer zo'n 70 miljoen doden op zijn conto,
dan vind ik het raar om een portret van hem op het plein van de Hemelse Vrede te hebben hangen.

Het rode plein is in Moskou toch? Daar ligt Vladimir Iljitsj Oeljanov begraven of gebalsemd eigenlijk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Tokio

Sorry, pleinen door elkaar gehaald.  ;D

Weet niet meer precies hoe dat zat. Heb dat nog niet zo lang ergens gelezen, dacht in een folder die mijn neef had meegenomen uit China toen hij daar op vakantie was.

Maar ja, dat met die doden, dat heb je ook met Stalin, Fidel Castro, 'Che' Guevara, Kim Il Song e.a. Ook zij worden op de een of andere wijze verheerlijkt door miljoenen.

Iwan

Citaat van: Tokio op 12 mei 2007, 21:57:52
Maar ja, dat met die doden, dat heb je ook met Stalin, Fidel Castro, 'Che' Guevara, Kim Il Song e.a. Ook zij worden op de een of andere wijze verheerlijkt door miljoenen.
Tragisch dat dictators met hun angsbeleid en moorden zoveel mensen kunnen hersenspoelen en bang maken
dat men gaat denken dat ze eigenlijk goede leiders waren/zijn en hen gaat verheerlijken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."