Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Egypte boycot Nederlandse film

Gestart door Dity, 28 februari 2008, 21:26:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dity

Egypte boycot Nederlandse film

Gepubliceerd op donderdag 28 februari 2008

Nog voor de omstreden film van Geert Wilders ook maar ergens te zien is heeft deze voor de eerste boycot van een Nederlands product gezorgd. Het Internationale Filmfestival voor Kinderen in Cairo weigert dit jaar Nederlandse inzendingen te laten zien als protest tegen de film van Wilders.
Nederland heeft de Egyptische autoriteiten inmiddels om opheldering gevraagd. Dit meldt het ministerie van Buitenlandse zaken. "Het geeft aan hoe groot de verontwaardiging, ook in Egypte, is over de koranfilm van Wilders", zegt een woordvoerder. Voor zover bekend bij het ministerie leidde de aankondiging van de koranfilm niet eerder tot de boycot van een Nederlands product.

Ook kinderfilms uit Denemarken zijn niet welkom op het festival, dit in verband met het herdrukken van de omstreden Mohammed-cartoons in verschillende Deense kranten. ââ,¬ËœHet is een 'symbolisch gebaar tegen al degenen die doorgaan met het beledigen en neerhalen van welke monotheïstische religie dan ook,' zo stelt de organisatie.ââ,¬â,,¢

'Waar is het paard van Sinterklaas'

Nederland zou dit jaar in ieder geval de film ââ,¬ËœWaar is het Paard van Sinterklaasââ,¬â,,¢ van regisseur Mischa Kamp naar Cairo sturen. Maar dit lijkt nu niet door te gaan. Michiel de Rooy, medeproducent van de kinderfilm, heeft volgens de Wereldomroep nog geen officiële reactie gekregen.

ââ,¬ËœIk hou nog even open dat via diplomatieke kanalen nog een mogelijkheid kan bestaan dat de film alsnog wordt toegelaten tot het festival. Ik ben altijd een groot voorstander van de dialoog tussen culturen en tussen mensen. Ik zou het uitermate teleurstellend vinden als die dialoog zou worden stopgezet,ââ,¬â,,¢ laat De Rooy aan de Wereldomroep weten.

(cc) Planet.nl


**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

DonWoozy

weet je wat ze zouden moeten doen heel die Geert Wilders een flinke rotschop verkopen wat is dat nou?!........

Iwan

Ik geloof niet dat ze in Caïro te beslissen hebben wat we wel en niet mogen in Nederland,
zij hebben het recht om een andere Nederlandse productie te weigeren al vind ik het vreemd
dat de gastheer schijnbaar beslist welke productie wel en welke niet kan op een Internationaal Filmfestival.
Misschien moet Nederland als wij ooit weer gastland zijn voor het songfestival alle serieuze rivalen buitensluiten.  ;D


Bijna net zo'n belachelijk uitspraak als die van onze Premier dat Wilders de ouders van eventueel gesneuvelde militairen uitleg mag gaan geven van zijn daden. Gaat onze minister van defensie
ook persoonlijk bij de nabestaanden van gesneuvelde militairen langs?? Die stuurt onze militairen
naar gebieden waar het gevaarlijk is, dat maakt ze toch nog niet verantwoordelijk voor elke dode die er valt?



(Geloofd dat Nederland wel erg soft (lees links) wordt.)



"Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht."

Hendrik Mattheus van Randwijk
1909 -1966
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Na tussenkomst van de Nederlandse ambassade mag de succesvolle Nederlandse kinderfilm
Waar is het paard van Sinterklaas toch worden vertoond op het kinderfilmfestival
in de Egyptische hoofdstad Caïro.

Directeur Naem al-Baz van het filmfestival besloot tot een boycot vanwege
'beledigingen tegen monotheïstische religies' door Nederland.
Hij verwees daarbij naar de koranfilm van Wilders, die waarschijnlijk komende maand wordt uitgezonden.

Balkenende
Volgens het ministerie mag de kinderfilm wel worden vertoond, nadat de Nederlandse regering,
bij monde van premier Jan Peter Balkenende (CDA), afgelopen vrijdag duidelijk heeft gemaakt
dat het niet achter de aangekondigde koranfilm van Wilders staat.

En de Nederlandse ambassade heeft vervolgens duidelijk gemaakt dat de koranfilm van Wilders
'niet de mening van het kabinet, maar van een individueel Kamerlid weergeeft'. 

Ernstig zorgen
Balkenende zei vrijdag dat hij de film niet wil verbieden, maar dat hij zich wel ernstig zorgen maakt
over de gevolgen van de film. Daarbij verwees hij onder meer naar de Egyptische boycot van
Waar is het paard van Sinterklaas.





Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."