Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Iraans-Nederlandse ter dood veroordeeld

Gestart door Iwan, 6 januari 2011, 00:42:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: NU.nl
Iraans-Nederlandse ter dood veroordeeld

AMSTERDAM - De Iraans-Nederlandse Zahra Bahrami is ter dood veroordeeld in Iran.
Het vonnis is zondag al uitgesproken maar komt nu pas naar buiten, omdat haar advocaat zwijgplicht opgelegd had gekregen.
Dit meldt de Wereldomroep woensdag op gezag van de dochter van de 45-jarige vrouw. In december 2009 werd Bahrami gearresteerd
omdat ze mee zou hebben gedaan aan demonstraties tegen het regime. Ze wordt verdacht van 'oppositionele activiteiten' en drugsbezit.

Bahrami is geboren in Iran en kreeg later de Nederlandse nationaliteit.
In december 2009 ging ze op familiebezoek in Iran, waarna ze werd gearresteerd.

Gemarteld
Volgens een mensenrechtenorganisatie in Iran is Bahrami in totale afzondering opgesloten in de Evin-gevangenis bij Teheran.
Volgens deze organisatie wordt ze fysiek en geestelijk gemarteld. Bahrami mag geen bezoek ontvangen en onder toezicht
heel soms enkele minuten met haar familie bellen.

Consulaire bijstand
Hoewel de vrouw een Nederlands paspoort heeft, heeft de ambassade in Iran haar geen consulaire bijstand kunnen verlenen.
Dat komt volgens de woordvoerder omdat Iran nooit de Nederlandse nationaliteit van vertrokken onderdanen erkent.

Opheldering
Minister Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken) wil onmiddellijk opheldering van de Iraanse ambassadeur over het lot van Bahrami.
Rosenthal is zeer bezorgd over de situatie van de vrouw. ''Het ministerie en onze ambassade in Teheran blijven aandringen op informatie,
de mogelijkheid om haar consulaire bijstand te verlenen en een eerlijke rechtsgang
'', aldus de minister in een verklaring.
De Iraanse ambassade in Den Haag was niet bereikbaar voor commentaar. Tot nu toe zijn alle pogingen de vrouw te bezoeken
en consulaire bijstand te verlenen, vruchteloos gebleken. De Iraanse overheid weigert dat, omdat ze de Nederlandse identiteit
van de van oorsprong Iraanse vrouw niet erkent.

Gevolgen
Het Iran Comité vindt dat de starre houding van de Iraanse overheid niet zonder gevolgen kan blijven.
''Als Iran zelfs het simpele verzoek om onze opgesloten staatsburger te bezoeken stoïcijns weigert,
wat is dan nog het nut van het hebben van een ambassadeur in Teheran?
'', aldus voorzitter Frank van Dalen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
Nederlandse vrouw opgehangen in Iran

TEHERAN - De autoriteiten in Iran hebben de Nederlands-Iraanse Zahra Bahrami geëxecuteerd
nadat ze schuldig was verklaard aan drugshandel en -bezit. Dat meldden Iraanse staatsmedia zaterdag.
Zij baseren zich op uitlatingen van het Openbaar Ministerie in Teheran, de hoofdstad van Iran.

Bahrami zou zijn opgehangen. Ze werd eind 2009 gearresteerd nadat ze een demonstratie tegen de regering
zou hebben  bijgewoond. Ze was in Teheran op familiebezoek. Uiteindelijk werd Bahrami ter dood veroordeeld
wegens drugsdelicten.

Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken kon het bericht over de executie van Bahrami zaterdagmorgen
nog niet bevestigen. Donderdag bevestigde het ministerie nog dat het twee Iraanse advocaten had ingehuurd
voor de verdediging van Bahrami.

Eerdere pogingen van Nederland om via de diplomatie iets te betekenen voor de vrouw haalden niets uit.
Dat kwam onder meer doordat de Iraanse overheid de Nederlandse nationaliteit van Bahrami niet erkent.
Daardoor was het onmogelijk om consulaire bijstand te verlenen aan de vrouw.

Amnesty
Amnesty International zou ,,diep geschokt" zijn als de berichten over de executie van Zahra Bahrami kloppen.
Dat zei een woordvoerder zaterdag in een reactie. ,,We zijn nu vooral aan het kijken of het klopt ", aldus de zegsman.
,,In het verleden waren er nogal vaak berichten van executies die niet bleken te kloppen. Maar als het zou kloppen,
en dat is niet ondenkbaar, zouden wij uiteraard geschrokken zijn dat Iran niet geluisterd heeft naar de oproep van Nederland,
Amnesty International en anderen om de executie niet te laten plaatsvinden.
"

Volgens de woordvoerder zou het uitvoeren van de doodstraf ook in tegenspraak zijn met eerdere beloften van Iran.
Bahrami is namelijk veroordeeld wegens drugsdelicten, maar er liep ook nog een proces wegens politieke misdrijven.
Iran beloofde eerder dat de executie niet zou plaatsvinden voordat dat is afgerond, zegt Amnesty.

Als Bahrami inderdaad is omgebracht, is dat volgens de mensenrechtenorganisatie wel in lijn met recente ontwikkelingen in Iran.
,,Het past in het beeld van de tientallen executies die er alleen al in 2011 zijn geweest. Er is deze maand een hele golf geweest.
Het pas helaas in dat patroon
", aldus de woordvoerder.

Rosenthal
Minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken wil zo snel mogelijk opheldering van Iran over de executie
van de Nederlands-Iraanse Zahra Bahrami, zoals Iraanse staatsmedia zaterdag meldden.
Hij wil de ambassadeur van Iran zo snel mogelijk ontbieden, als het kan zaterdag nog.
Dat heeft een woordvoerder van het ministerie gezegd.
Ook bevriest Uri Rosenthal alle contacten met Iran na de ophanging, maar dit is niet genoeg voor de christelijke partijen.
Kamerleden Henk Jan Ormel (CDA) en Joël Voordewind (ChristenUnie) denken dat het een krachtiger signaal is
als de Nederlandse ambassadeur uit Iran wordt teruggehaald.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl

Politiek reageert verbijsterd

Diverse poltici hebben met afschuw gereageerd op de, in hun ogen laffe, executie van Zahra Bahrami.

Harry van Bommel (SP):
,,Stille diplomatie heeft duidelijk niet gewerkt, dus je moet wat luider laten merken wat je doet.
Alles wat effectief is, moet worden geprobeerd. Alle ambtelijke contacten met Iran bevriezen, klinkt stoer,
maar ik wil weten wat Rosenthal daar precies mee bedoelt. De ambassade daar sluiten is een slecht idee,
want dan laat je de andere Nederlanders die er nog zitten in de steek. Dat mag je niet doen.
Maar de ambassadeur terugroepen voor overleg, lijkt me nodig.
"

Kees van der Staaij (SGP):
,,Er was zelfs geen fatsoenlijk contact mogelijk. Dit is echt een uitermate dieptepunt en er zijn forse stappen nodig.
Onze eerste reactie is dat dit ernstig genoeg is om de ambassadeur terug te roepen. Dit is ernstig genoeg om vergaande
stappen te nemen. Maar als de minister nog andere afwegingen heeft om anders te besluiten, zullen we daar naar luisteren.
"

Atzo Nicolai (VVD):
,,Het is meer dan schandalig wat Iran heeft gedaan, en dan is er ook nog verkeerde informatie overgebracht
want vrijdag werd nog gezegd dat de procedure nog liep. Dan moet je zware stappen nemen.
De ambassadeur is al ontboden en de maatregelen van Rosenthal zijn meer dan terecht. Het is lastig om af te wegen
of je jezelf beperkingen oplegt als je nu de ambassadeur terugroept, want er zitten nog meer Nederlanders in Iran
en het is ook belangrijk om de familie van de geëxecuteerde Zahra Bahrami bij te staan.
"

Alexander Pechtold (D66):
,,Ik vind het een gepaste reactie van Rosenthal."

Joël Voordewind (ChristenUnie):
,,De maatregelen van Rosenthal zijn een eerste stap, maar nog niet voldoende. We moeten nu een sterk signaal afgeven
en het terugroepen van de ambassadeur is dat; als je alleen de ambassadeur terugroept blijft er genoeg personeel over.
En dan maar eens goed kijken of het nog nodig is en zin heeft dat er een ambassadeur in Iran blijft.
Laat Nederland nu ook maar het voortouw nemen in Europa door net als Amerika een inreisverbod in te stellen voor
acht Iraanse functionarissen voor hun rol bij de bloedige onderdrukking van de vreedzame demonstraties rond de verkiezingen.
"

Arjan El Fassed (Groen Links):
,,Rosenthal moet juist diplomatieke middelen actief inzetten voor deze mensen. Contacten bevriezen en niets doen is geen optie."

Frans Timmermans (PvdA):
,,De PvdA steunt de beslissing van Rosenthal. Ik wil snel met hem in overleg over het vervolg,
zodat we in kaart kunnen brengen welke maatregelen nog meer mogelijk zijn, bijvoorbeeld in EU-verband.
"

Geert Wilders (PVV):
,,De reactie van minister Uri Rosenthal op de laffe executie van Zahra Bahrami in Iran is onder de maat.
De Iraanse ambassadeur moet nu direct worden uitgewezen.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: dePers.nl
Nederlandse ambassadeur ontboden in Iran

De Nederlandse ambassadeur in Iran is zondag ontboden door de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken,
zo bevestigt het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.

Na de executie van de Nederlands-Iraanse Zahra Bahrami ontbood minister Uri Rosenthal zaterdag
de Iraanse ambassadeur in Den Haag. Rosenthal bevroor ook alle betrekkingen tussen beide landen.

Op het Iraanse departement in Teheran kreeg de Nederlandse ambassadeur te horen hoe Iran omgaat met drugshandelaren.
Ook is aangegeven waarom het proces rond de van drugsbezit- en -handel beschuldigde Bahrami niet is voortgezet.
De vrouw werd in 2009 opgepakt nadat ze bij een demonstratie tegen de regering was geweest.
Later kwam daar de beschuldiging van drugshandel bij.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: NOS/AD.nl
Iran fel over kritiek op executie

Iran heeft uitgehaald naar Nederland en andere westerse landen die kritiek hebben op de executies in Iran.
Het is voor Iran "onacceptabel" dat Nederland zich mengt in Iraanse kwesties. Teheran reageert op de kritiek
die het land kreeg op de executie, zaterdag, van de Iraanse-Nederlandse Zahra Bahrami.

Gisteren meldde Nieuwsuur dat Bahrami in 2003 in Nederland werd betrapt met bijna 16 kilo cocaïne.
Het ging volgens het tv-programma om de invoer van 16 kilo cocaïne vanuit het Caraïbisch gebied naar Nederland.
Bahrami kreeg destijds drie jaar cel, waarvan een jaar voorwaardelijk.
Ook is zij in 2007 veroordeeld voor het vervalsen van een paspoort.

Volgens Iran is Bahrami veroordeeld voor drugshandel, maar familieleden van Bahrami zeggen dat ze is geëxecuteerd
omdat ze meedeed aan protesten in Iran. De Iraanse ambassadeur in Nederland stelt in Nieuwsuur dat Iran wist
van haar veroordeling in Nederland. Volgens hem is de vrouw in Iran gearresteerd voor een drugsdelict en het vervalsen
van paspoorten, en niet voor het bijwonen van een demonstratie in Iran.

Minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken zei in Nieuwsuur dat de informatie geen ander licht werpt op de zaak.
Het proces in Iran tegen Bahrami was volgens hem een farce.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Zahra Bahrami werd doodgemarteld'

AMSTERDAM - De Iraans-Nederlandse Zahra Bahrami is doodgemarteld in Iran. Dit beweren diverse Iraanse weblogs,
volgens Pejman Salim, bestuurslid van de Nederlandse organisatie Iranian Progressive Youth. Deze organisatie komt op
voor dissidente Iraniërs in Nederland.

Aan de Telegraaf vertelt Salim: "We lezen meerdere Iraanse weblogs die het heel goed voor mogelijk houden
dat de Nederlandse vrouw helemaal niet is terecht gesteld, maar gedood bij ondervraging.
De executie van een buitenlandse staatsburger is ook ongehoord voor Iraanse begrippen.
''
,,Er gaan geluiden dat ze tijdens verhoor onbedoeld gedood is tijdens een marteling.
Dat zou ook verklaren waarom Iran eerder aan Nederland stelde dat er nog beroep mogelijk was in haar zaak.
Wat ook bijdraagt aan deze theorie, is dat niemand haar lichaam nog heeft mogen zien.
Haar lichaam is nog niet formeel vrijgegeven door de autoriteiten
",
aldus Salim, die benadrukt dat het onbevestigde berichten betreft.

PVV wil onderzoek Brussel naar dood Bahrami
De PVV in het Europees Parlement wil dat de Europese Commissie een spoedonderzoek instelt naar de dood
van de Nederlands-Iraanse Zahra Bahrami in Iran. Het onderzoek moet uitwijzen of de vrouw door martelingen
om het leven is gekomen. Dat blijkt uit vragen die Europarlementariër Barry Madlener aan de Europese Commissie
heeft gesteld. Het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat er vooralsnog van uit dat ze wel is opgehangen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Iran: Nederland steunt terroristen

Iran beschuldigt Nederland van steun aan terroristen.
Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat Nederland groepen steunt die
verantwoordelijk zijn voor 12.000 moorden. Hij doelde op de Mujahedin, een gewelddadige Iraanse verzetsbeweging.

Iran beschuldigt westerse landen vaker van steun aan terreur. De woordvoerder reageerde op de kritiek
op de executie van Zahra Bahrami. Hij zei dat Nederland van een drugszaak een mensenrechtenzaak maakt
en zelf een vrijhaven is voor misdadigers, smokkelaars en terroristen.

Nederland riep de Iraanse ambassadeur in de zaak-Bahrami op het matje

Nederlandse ambassadeur
De Nederlandse ambassadeur in Iran wordt voor overleg teruggeroepen naar Den Haag.

Voordat de ambassadeur terugkomt, zal hij op verzoek van minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken scherp protest
aantekenen bij de Iraanse autoriteiten. Rosenthal vindt dat Iran "respectloos" is geweest naar de nabestaanden van Zahra Bahrami.

Bahrami is op een geheime plek begraven. De Wereldomroep heeft dat vernomen van de Iraanse mensenrechtenorganisatie Hradi.

Teruggegeven
Bahrami's dochter kreeg gistermiddag van de veiligheidsdiensten te horen dat de begrafenis al begonnen was in Semnan,
een stad op 400 kilometer van Teheran. Dat was te ver om op tijd bij de begrafenis te zijn.

Volgens Hradi bewijst de gang van zaken dat Bahrami om politieke redenen is terechtgesteld en niet vanwege drugsbezit.
De lichamen van politieke gevangenen worden in Iran nooit teruggegeven aan de nabestaanden, om te voorkomen dat die
er een politieke manifestatie van maken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Schandalig hoe Iran met (politieke) gevangenen omgaat en dat ze daarna ook nog het lef hebben om andere landen
te beschuldigen van de steun aan terroristen. Ik heb ook ergens gelezen dat Bahrami ook nog meermaals verkracht zou zijn.
Ik snap dat in Iran drugshandelaren streng worden aangepakt, maar dat ze gemarteld worden, en daaraan vervolgens overlijden,
is ronduit schokkend.

Ik kan me niet anders voorstellen dat ze 'perongeluk' doodgemarteld is, waarom zou anders Iran in tegenstelling tot eerdere
beloftes haar nu ineens hebben geëxecuteerd?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Dit is een schandalige zaak!
Ik ben ervan overtuigd dat Bahrami mishandeld en gemarteld is. Waarom zou ze anders ineens "geexecuteerd"  zijn?
En waarom zou de familie anders niet haar lichaam mogen begraven? Of haar lichaam mogen zien?
Ik geloof ook dat die drugszaak niet waar is, maar een voorwendsel om haar te kunnen arresteren. Bahrami zal naar Iran's zin wel te vrije opvattingen hebben gehad en dat niet genoeg hebben verborgen.
Echt een smerige zaak.
En helaas niet het enige smerige zaakje van Iran.

Iwan



Citaat van: Lejah op  8 februari 2011, 15:28:20
Dit is een schandalige zaak!
Ik ben ervan overtuigd dat Bahrami mishandeld en gemarteld is. Waarom zou ze anders ineens "geexecuteerd" zijn?
En waarom zou de familie anders niet haar lichaam mogen begraven? Of haar lichaam mogen zien?
Ik geloof ook dat die drugszaak niet waar is, maar een voorwendsel om haar te kunnen arresteren.
Bahrami zal naar Iran's zin wel te vrije opvattingen hebben gehad en dat niet genoeg hebben verborgen.
Echt een smerige zaak.
En helaas niet het enige smerige zaakje van Iran.
Het is inderdaad erg raar dat haar familie haar lichaam niet 'gekregen' heeft en niet eens heeft mogen zien.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat de Nederlandse overheid gedaan heeft om Bahrami te helpen.
Veel politici hebben kritiek op Rosenthal geuit omdat hij te weinig gedaan zou hebben.
Maar er zijn ook berichten dat de Nederlandse ambassade meermaals het verzoek heeft ingediend om Bahrami te bezoeken
in haar cel die allemaal werden afgewezen omdat Nederland volgens Iran niets met de zaak te maken heeft.
Naar hun mening had Bahrami de Iraanse nationaliteit en welke nationaliteit ze verder nog had deed volgens hen niet ter zake.
En ook zou de Nederlandse ambassade een advocaat voor Bahrami hebben 'geregeld'. En ik mag aannemen dat de Nederlandse
overheid achter de schermen, stille diplomatie, ook van alles heeft geprobeerd. Schandalig ook dat Iran tegenover Rosenthal zei
dat ze eerst het lopende proces moesten afronden wegens politieke misdrijven, maar haar nu ineens voor het proces was afgerond
ter dood hebben gebracht. En wat betreft de aanklacht van drugshandel/drugssmokkel, het zou me niets verbazen als dat het
vergrijp was waarvoor ze in Nederland veroordeeld is, want ik kan me niet voorstellen dat iemand drugs gaat verhandelen in Iran.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."