Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Uitbreiding van het zwangerschapsverlof.

Gestart door Iwan, 28 oktober 2010, 13:11:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Uitbreiding van het zwangerschapsverlof is een goed idee.

Eens, .....
2 (66.7%)
Oneens, .....
0 (0%)
Anders, namelijk ......
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Citaat van: MKB.nl

Geen enkele reden voor uitbreiden zwangerschapsverlof

MKB-Nederland ziet niets in het uitbreiden van het zwangerschapsverlof tot twintig weken en het vaderverlof tot twee weken.
In beide gevallen gaat het om een oplossing voor een probleem dat niet bestaat.
Beide maatregelen kosten maatschappij en werkgevers veel geld, terwijl de noodzaak ervan niet is aangetoond.

Het Europees Parlement besloot vandaag het minimum zwangerschapsverlof in de Europese Unie uit te breiden naar
twintig weken. Uit onderzoek blijkt dat uitbreiding van het verlof met vier weken de maatschappij € 322 mln. gaat kosten.
Werkgevers zijn bij vier weken extra verlof € 72 mln. meer kwijt aan de aanpassing van het personeelsbestand.
Uitbreiding van het vaderverlof gaat werkgevers nog eens € 235 mln. kosten.

"Gezien de economische tijden komt deze maatregel werkgevers erg ongelegen", zegt MKB-Nederland in een reactie.
Bovendien ontbreekt de noodzaak om beide regelingen in te voeren volledig. De ondernemersorganisatie verwijst daarbij
naar een eerder dit jaar uitgevoerd onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken, waaruit blijkt dat langer zwangerschapsverlof
nauwelijks invloed op de gezondheid van moeder en kind heeft. Ook op de arbeidsparticipatie van vrouwen heeft uitbreiding
van het verlof geen effect. MKB-Nederland vindt dat het Europees Parlement zich teveel focust op de landen die het verlof rond
zwangerschap niet zo goed geregeld hebben. In Nederland bestaan goede faciliteiten om arbeid en zorg goed te combineren,
zoals het recht deeltijdwerk, ouderschapsverlof en kinderopvang.

MKB-Nederland vindt dat niet voor elk doel (nieuwe) verlofregelingen moeten worden opgetuigd of uitgebreid.
Er zijn al allerlei soorten verlof, die wat de ondernemersorganisatie betreft flexibeler ingezet moeten kunnen worden.
Verlof is immers maatwerk.

Of het langere verlof er ook echt komt, staat nog niet vast. Het Europees Parlement moet over de invoering
met de EU-landen gaan onderhandelen. MKB-Nederland gaat ervan uit dat het kabinet-Rutte niet akkoord zal gaan.

Wat vind jij; moet het zwangerschapsverlof worden verlengt
of het zoals het nu is al prima geregeld?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Natuurlijk wijst het MKB weer naar landen waar het minder geregeld is. Nooit eens naar landen waar het beter geregeld is:

MKB-Nederland vindt dat het Europees Parlement zich teveel focust op de landen die het verlof rond
zwangerschap niet zo goed geregeld hebben. In Nederland bestaan goede faciliteiten om arbeid en zorg goed te combineren,
zoals het recht deeltijdwerk, ouderschapsverlof en kinderopvang.


Ook denkt het MKB alleen maar aan de directe gezondheid, kijkt niet even verder naar de jaren.
Volgens het MKB is alles in NL zo geweldig geregeld. Tuurlijk, een ziek kind hoort daar niet bij natuurlijk.


Kijk zo kan het ook:
Of zouden de Zweden dit alleen maar doen omdat ze hun geld anders niet kunnen opmaken?

http://www.zwedenemigratie.com/we/uitkeringen.htm

Lynn

Voor mij persoonlijk denk ik dat de huidige zwangerschapsverlof regeling passend is.
Echter zal het wel ideaal zijn als het vaderschapsverlof uitgebreid wordt.

Iwan

Ik vind de uitbreiding van het zwangerschapsverlof wel een goed idee en ook mannen
zouden wel wat langer verlof moeten kunnen opnemen als ze net (weer) vader zijn geworden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik vind het toch best lang, zo'n zwangerschapsverlof. Ik denk dat wanneer je niet te vroeg stopt, je toch echt wel even tijd hebt om van je kindje te genieten. Van mij hoeft het dus niet verlengd te worden.

Margje

Op zich een uitbreiding van zwangerschapsverlof vind ik niet noodzakelijk. Als je ervoor kiest om 4 weken voor de uitgerekende datum je verlof in te laten gaan heb je 3 maanden na de geboorte. Ik moet eerlijk zijn dat ik het wel weer fijn vond om te beginnen met werken maar vond fulltime te veel. Daarom zou ik de optie bijvoorbeeld het langzaam opbouwen na het verlof een goed idee vinden en dat bedrijven je de optie geven om bijvoorbeeld als er iets is met het kind je extra verlofdagen kan opnemen (denk een stuk of 4)..Maar goed dat is in de ideale wereld...:) Ik moet overigens wel zeggen dat het verlof voor vaders aan de erg korte kant is!!!

DonWoozy

het zwangerschapsverlof voor de vrouw hoeft van mij niet uitgebreid
worden, zou liever zien dat de man wat meer tijd krijgt om met zijn
pas geboren kindje te kunnen verblijven!