Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

AZ stelt Ronald Koeman aan als opvolger Van Gaal!

Gestart door herjoajax, 17 mei 2009, 21:59:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

herjoajax

Ronald Koeman is de komende twee seizoenen trainer van AZ.
De club uit Alkmaar heeft de voormalig trainer van Ajax en PSV aangesteld als opvolger van Louis van Gaal.

Door het vertrek van Van Gaal naar Bayern München moest de club uit Alkmaar op zoek naar een nieuwe trainer.
De zoektocht bracht AZ bij Koeman, die sinds zijn ontslag bij Valencia in april 2008 zonder club zat.

Koeman was eerder actief als trainer bij Ajax, waar hij twee keer landskampioen werd. Ook bij PSV won hij één landstitel. Verder was hij werkzaam bij Vitesse, Benfica en Valencia.
Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

herjoajax

AZ presenteerde maandagmiddag Ronald Koeman als nieuwe trainer.
De oud-international voldoet aan alle veertien eisen die de club opstelde voor de opvolging van de naar Bayern München vertrekkende Louis van Gaal.

'We zochten een coach met ervaring', vertelde AZ-voorzitter Dirk Scheringa.
'Iemand die prijzen heeft gewonnen en iemand met Champions League-ervaring. Ronald voldoet aan alle veertien eisen die we stelden.
We wilden graag een Nederlands sprekende trainer.
En daarnaast is hij ook de Spaanse taal machtig.'

Koeman zelf was verheugd over zijn aanstelling.
'Ik volgde de club al iets langer op afstand.
Vooral dit seizoen zag je dat AZ een club is die aan de weg timmert en dat resulteerde in een fantastisch kampioenschap.
Wie wil niet bij zo'n club trainen?
Ik wil graag meehelpen bij de verdere ontwikkeling van het succes.'

Ondanks de landstitel van de afgelopen competitie zijn de doelstellingen in Alkmaar onveranderd.
'We willen graag weer Europees voetbal halen', aldus Koeman, die dezelfde speelstijl wil hanteren als voorganger Van Gaal.
'Wat goed is, moet je zo houden.
Alleen kunnen we niet meer van zondag tot zondag leven.
Nu spelen we op dinsdag of woensdag bijvoorbeeld tegen AC Milan.
Voetballen in de Champions League vreet energie.'

Overigens had Koeman zelf via zijn zaakwaarnemer Ger Lagendijk contact gezocht met AZ, zo erkende Scheringa.
'Na het vertrek van Van Gaal naar Bayern München hebben wij weer contact gezocht met Lagendijk om een afspraak te maken met Koeman', aldus de voorzitter.
De nieuwe trainer zelf: 'Zo werkt het in de voetballerij.'
Ik ben zoals ik ben, anderen moeten mij maar zo nemen.

Iwan



Ronald Koeman is zeer verbaasd over zijn ontslag bij AZ.
Dat liet de trainer van de Alkmaarse landskampioen zaterdag weten
in het radioprogramma Langs de Lijn. ,,Dit had ik niet zien aankomen.''

,,Ik viel nog net niet van mijn stoel, maar ik was wel verbaasd, ja", zei Koeman.
,,Ik had de indruk dat het juist de laatste weken beter ging en ook dat de leiding
wel vertrouwen in mij had. De wedstrijd van vrijdag tegen Vitesse was slecht,
dat vond ik ook. Maar dat deze maatregel is genomen stelt mij zeer teleur.
''

De 46-jarige coach zei tegen de NOS dat hij in de nacht van vrijdag op zaterdag
na de verloren wedstrijd van AZ tegen Vitesse een telefoontje kreeg van de clubleiding.
Die gaf aan 'dat ze het toch wel pessimistisch inzagen' en de volgende morgen
met de trainer wilden spreken, aldus Koeman. Tijdens dat gesprek was de boodschap duidelijk:
de clubleiding had geen vertrouwen meer in de trainer.

,,Blijkbaar hadden de drie bepalende mensen binnen de club niet de indruk, niet het vertrouwen
dat er nog een kentering zou komen. Men had niet het idee dat het elftal er dit seizoen nog beter
op zou worden. Ik denk daar anders over. De doelstelling was Europees voetbal halen.
Dat is echt nog wel haalbaar.
''

Voor Koeman is het de tweede opeenvolgende keer dat hij vroegtijdig moet vertrekken.
,,Dit is een deuk in mijn reputatie. Daar loop ik niet voor weg. Het is pijnlijk,
maar er gebeuren ergere dingen. Niemand hoeft medelijden te hebben met Ronald Koeman.
''

Middenvelder Stijn Schaars zei dat de spelersgroep niet in de beslissing van de leiding is gekend.
,,Ons gevoel is tweeslachtig. We respecteren het besluit van de club. Aan de andere kant hebben
we ook een band met de trainer. Dit voelt als een nederlaag. Ook wij zijn debet aan deze situatie
.''

De coach was nog geen half jaar in dienst bij de landskampioen.
De wisselvallige prestaties van de Alkmaarders in de eredivisie en Champions League
worden Koeman aangerekend door de clubleiding. De Zaandammer won aan het begin
van het seizoen nog wel de Johan Cruijff Schaal.

Koeman is de derde trainer dit seizoen die vertrekt bij een club uit de eredivisie.
Eerder werd Trond Sollied ontslagen bij sc Heerenveen, Dwight Lodeweges stapte zelf op bij NEC.
Met Koeman vertrekt ook zijn trouwe assistent Tonny Bruins Slot bij AZ.
De assistent-trainers Martin Haar en Shota Arveladze nemen voorlopig de taken over.
Directeur voetbalzaken Marcel Brands liet weten dat AZ zo snel mogelijk een opvolger
van Koeman wil presenteren.

Koeman volgde in de zomer Louis van Gaal op, die vond dat met het behalen van de landstitel
zijn werk in Alkmaar was volbracht. Van Gaal vertrok naar Bayern München. Koeman tekende in mei
een contract voor twee seizoenen, maar ruim een half jaar later zit de gelouterde trainer opnieuw
zonder baan. De oud-international werd eerder ontslagen bij Valencia, vorig jaar. In 2005 nam hij zelf
ontslag bij Ajax, twee jaar later stapte Koeman op bij PSV om in Spanje aan de slag te gaan.

De kampioen van Nederland incasseerde vrijdagavond tegen Vitesse alweer de zevende competitienederlaag
van het seizoen. AZ bivakkeert na zestien duels op de teleurstellende zesde plek. Ook in de Champions League
vielen de resultaten tegen. De Alkmaarders dachten in een groep met Arsenal, Olympiakos Piraeus
en Standard Luik goede kans te maken op overwintering in de belangrijkste Europese competitie,
maar de realiteit is dat AZ na vijf duels alleen nog strijdt om een plek in de Europa League.
Om dat te bereiken moet de ploeg woensdag zonder Koeman winnen bij Standard Luik.

Brands liet in een reactie op het ontslag weten dat de wisselvallige prestaties van AZ ten grondslag liggen
aan het besluit van de clubleiding. ,,Het is een feit dat de ploeg blijft kwakkelen.
We hebben zestien wedstrijden gespeeld en daarvan maar de helft gewonnen.
Veel spelers presteren onder hun niveau. Bij AZ zien we dit jaar geen regelmaat.
Een heel goede eerste helft tegen Ajax werd gevolgd door een zeer slechte tweede.
Dat is het beeld van dit seizoen. We hadden niet het gevoel dat Ronald het tij nog kon keren.
''

Koeman maakte vrijdag na de nederlaag tegen zijn oude club Vitesse een aangeslagen indruk.
De coach vond dat zijn elftal na een reeks goede resultaten weer ,,terug bij af'' was.
Enkele uren later hoorde Koeman dat het duel met Vitesse zijn laatste was in dienst van AZ.
,,Ik heb hier de hele nacht wakker van gelegen'', bekende Brands. ,,Wij hadden een prima relatie
met Ronald en het is ook de eerste keer dat ik zoiets moet doen.
''

De clubleiding hoopt nog voor de winterstop een nieuwe hoofdtrainer te kunnen presenteren.

Dick Advocaat
Volgens de belgische website Sporza volgt Dick Advocaat Ronald Koeman op als coach van AZ.
Volgens de publieke omroep zal Advocaat die baan tot het einde van het seizoen combineren met zijn
functie als bondscoach van België. De benoeming van de trainer zal woensdagavond bekend worden gemaakt,
na de wedstrijd van AZ tegen Standard Luik in de Champions League.

AZ en Advocaat hebben het nieuws over hun samenwerking voor de rest
van het lopende seizoen nog niet bevestigd.




Ã,©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."