Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Nelson Mandela (95) overleden

Gestart door Iwan, 6 december 2013, 01:46:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: NOS.nl

18 juli 1918 – 5 december 2013

Nelson Mandela (95) overleden

In Zuid-Afrika is Nelson Mandela overleden. Hij is 95 jaar geworden. Zijn dood werd donderdag 5 december
om 22.43 uur bekendgemaakt door president Zuma. Hij was een klein uur eerder overleden.

Hij noemde Mandela de grootste zoon van het land. "We zagen veel van onszelf in hem terug."

De oud-president krijgt een staatsbegrafenis, wanneer is nog onduidelijk.
Morgen gaan de vlaggen in Zuid-Afrika halfstok, tot en met de dag van de begrafenis.

Hele dag al geruchten
De hele dag waren er al geruchten dat de gezondheid van de oud-president sterk achteruit ging.
Zijn familie kwam bij elkaar in het huis van Mandela in Johannesburg.

Afgelopen zomer ging het ook al slecht met Mandela. Hij werd in juni opgenomen met longklachten.
Mandela herstelde deels en kon naar huis.

Boegbeeld van apartheidsbeweging
Mandela was het boegbeeld van de strijd tegen de apartheid. Als advocaat verzette hij zich in eerste instantie
geweldloos tegen de racistische wetten van de blanken.

Na het bloedbad in Sharpeville in 1960 kwam hij tot de conclusie dat gewapende strijd nodig is.
Zijn beweging, het ANC, werd verboden en in 1962 werd Mandela tot levenslang veroordeeld.
Hij zat bijna dertig jaar vast, onder meer op Robbeneiland voor de kust van Kaapstad.

Aan het eind van de jaren 80 begon het apartheidssysteem te wankelen. De blanke president De Klerk
liet Mandela in 1990 vrij. Daarna werkten De Klerk en Mandela samen aan de afschaffing van de apartheid
en de vorming van een multiraciaal Zuid-Afrika.

Nobelprijs voor de vrede
Drie jaar later kregen Mandela en De Klerk de Nobelprijs voor de Vrede. In 1994 werd Mandela de eerste
zwarte president van Zuid-Afrika, een functie die hij vijf jaar lang bekleedde.

Hij oogstte veel bewondering voor de manier waarop hij blank en zwart met elkaar probeerde te verzoenen,
en de zwarte bevolkingsgroepen onderling.

Na zijn presidentschap zette Mandela zich onder meer in voor de strijd tegen aids en bemiddelde hij bij conflicten.
Mandela had groot gezag en gold als iemand die boven de partijen stond, waardoor hij voor bijna alle partijen
aanvaardbaar was als bemiddelaar.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mandela was een icoon, een icoon tegen de apartheid en van een 'nieuw' afrika.
Een inspiratie voor velen en naar schijnt een buitengewoon aimabel man...

Maar toen ik bij PenW deze week iemand Mandela de zwarte Christus hoorde noemde was ik toch even verbijsterd....
En bij ook de vele heilig verklaringen van Mandela in de media en op facebook heb ik mijn bedenkingen.
Misschien ligt het aan mij en aan dat ik niet in heiligen geloof, maar ook Mandela had zijn minder goede kanten.
Ook Mandela heeft een periode gekent waarin hij het gebruik van geweld niet uit de weg ging, dat geweld was
welliswaar (grotendeels) te verantwoorden, immers de Nederlandse Vader des Vaderlands, Willem van Oranje,
gebruikte ook geweld en riep anderen op tot het gebruik van geweld tegen de 'onderdrukkers', maar hem zou
ik ook zeker geen heilige noemen.

Hoewel Mandela voor mij geen heilige was en zeker niet de zwarte Christus, denk ik wel dat bijna iedereen een positief
oordeel over Mandela zal hebben, en ik ook. Na zijn gevangenschap op Robbeneiland zwoer hij het geweld af en stelde hij
nadat hij president geworden was de Waarheids- en Verzoeningscommissie in. Maar ook Mandela was geen foutloos man
en hoewel veel van de eer die hem bewezen word meer dan terecht is, vind ik niet dat er alleen maar gekeken moet worden
naar de postieve kanten van iemand, om hem een bijna goddelijke status toe te kennen, zonder ook de mindere kanten
van de persoon te willen zien.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik ben het helemaal met je eens.
Net zoals met onderstaande cartoon van Fokke en Sukke, dat vind ik ook veel te ver gaan.

Mandela was een groot man, maar geen heilige.
Hij heeft ooit geweld niet geschuwt, maar is daar later wel op teruggekomen.
Ook had hij veel foute vrienden die hij niet kon en niet wilde veroordelen en waarmee hij bevriend bleef, omdat hij loyaal bleef.
Zijn verzoeningsboodschap vind ik 1 van de sterkste boodschappen ter wereld. Niet willen vergelden, maar vooruit kijken en samen een betere wereld scheppen.

Eigenlijk vind ik de opmerking bij PenW en de cartoon van Fokke en Sukke ook beledigend voor Mandela zelf. Immers hij hield van jezus zei hij altijd en daarnaast was hij een bescheiden mens. Deze vergelijking moet hem wel zeer tegen de borst stuiten.



Iwan



Citaat van: Lejah op  8 december 2013, 15:12:54
Ik ben het helemaal met je eens.
Net zoals met onderstaande cartoon van Fokke en Sukke, dat vind ik ook veel te ver gaan.

Eigenlijk vind ik de opmerking bij PenW en de cartoon van Fokke en Sukke ook beledigend voor Mandela zelf.
Immers hij hield van jezus zei hij altijd en daarnaast was hij een bescheiden mens. Deze vergelijking moet hem
wel zeer tegen de borst stuiten.



Volgens mij is de cartoon van Fokke en Sukke ook meer bedoeld om de gelijkstelling van Mandela aan Christus
belachelijk te maken, althans zo zie ik het. Kan me niet voorstellen dat het serieus bedoeld is.

Wat betreft dat het eigenlijk zeer beledigend is voor Mandela door hem de zwarte Jesus te noemen daar ben ik het
helemaal mee eens, inderdaad omdat hij zelf zeer bescheiden was. Denk dat die opmerking om hem gelijk te stellen
met Jesus hem veel pijn gedaan zou hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."