Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Kinderen en make-up

Gestart door Iwan, 18 februari 2012, 15:27:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: Nina.beDe cosmeticawereld speelt snugger in op de groeiende vraag van steeds jongere meisjes.
Zo komen meer en meer schoonheidsproducten op de markt die zich richten op 'tweens',
meisjes tussen 7 en 14 jaar oud. Stiekem rommelen in mama's beautycase is anno 2012
dus al lang niet meer genoeg. Ook jonge meisjes willen de nieuwste trends volgen,
maar is 10 niet wat jong voor make-up?

Veel inspiratie wordt gezocht en gevonden in tienermagazines.
De 'trends' komen overgewaaid uit de lifestyle van high society 'tweens' die op regelmatige basis
belangrijke sociale evenementen bijwonen met hun ouders. Visagisten steken het dan ook niet
onder stoelen of banken dat ze steeds vaker jonge meisjes onder handen moeten nemen.

Te jong?
Terwijl cosmeticaproducenten hier flink wat winst uit halen, fronsen anderen - vooral ouders - toch de wenkbrauwen.
De angst leeft namelijk bij velen dat jonge meisjes veel te snel met complexen opgezadeld worden
in plaats van zich zo lang mogelijk goed te voelen, precies zoals ze zijn. Bovendien zijn weinig ouders
echt happig om hun 'tweens' te zien transformeren in schminkpoppen, zeker in het openbaar.

Tweens
Janine Coppola, directeur marketing van Geogirl, ziet het (verassing?!) helemaal anders:
"De doelgroep waar we op mikken, staat bekend als de 'beautybeginners'. Sommige meisjes
belanden op de leeftijd van 10 al in hun puberteit en de puistjes en andere veranderingen
waar ze mee te maken krijgen, maakt hen zelfbewust. Daarom zijn er producten op de markt
speciaal voor hen om bijvoorbeeld acne te verbergen
".

Andere stemmen uit de cosmeticawereld stellen dan weer dat 'tweens' gewoon op zoek zijn naar zichzelf,
dat ze willen doen wat hun moeder en grote zus doet zonder daarvoor effectief 'volwassen' producten te gebruiken.
Het moet bovendien ook goedkoper zijn, want zakgeld brengt een jong meisje maar zo ver...
Tot slot moet het een merk zijn dat ze de hele puberteit kunnen blijven gebruiken.

Opvoeding
Uiteraard zijn er ook ouders die dit groeiend fenomeen stimuleren, door samen met hun kind dergelijke make-up
in het leven te roepen. Nemen we om te beginnen het voorbeeld van Christie Prunier, voormalige 'big shot' in Hollywood.
Naar eigen zeggen was ze zelf op zoek naar producten voor haar 8-jarig dochtertje Willa.
Toen ze zag hoe zielig de kwaliteit was van de verkrijgbare cosmetica, besloot ze zelf een lijn te onwikkelen.

Ondertussen is Willa 11 jaar oud en krijgt ze heel wat inspraak in het uitzicht en de inhoud van de producten.
Zo vindt ze dat getinte zonnecrème voor tweens een 'dry' finish nodig heeft en dat de verpakking strak
en minimalistisch moet zijn. "Glitterende hartjes? Niemand zou dat nog kopen!", bulderde ze op de lancering.

Impact
Meer impact is echter afkomstig van bekende ouders die op en bloot voorstander zijn van jonge 'material girls'.
Kijk bijvoorbeeld naar Madonna, die samen met haar dochter Lourdes Leon (nu 15) naast een modelijn
ook cosmetica ontwikkelt. Dochterlief zelf zei tegen de New York times:
"Vóór 'Material Girl' gebruikte ik gewoon volwassen producten zoals Benefit en MAC".

Is 10 niet wat jong voor bergen cosmetica?
Horen kinderen zich al zoveel zorgen te maken over schoonheidsidealen die,
in veel gevallen, later nog genoeg impact zullen hebben op hun zelfbeeld?

Vanaf welke leeftijd mag jouw kind van jou make-up dragen?
En waarom mag jouw kind vanaf die leeftijd make-up en niet eerder/later?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ik speelde vroeger ook met de make up van mijn moeder.
Mijn moeder vond dat prima, maar buitenshuis mocht ik pas
met make up de deur uit toen ik 14/15 was!

Make-up voor kinderen bestaat trouwens al jaaaaaren, kijk maar
in de schappen van de Bart Smit. Meisjes van 7 jaar.....het gros
wil niet eens met make up de deur uit hoor? Die fase van "ik wil
prinses zijn" gaat ook een keer over.....

Iwan

Ik ben sowieso niet zo'n voorstander van make-up, vooral niet van vrouwen die het met overmaat gebruik,
dus denk dat wanneer ik kinderen zou hebben dat ik dan niet zou willen dat ze make-up zouden dragen
wanneer ze nog naar de lagere school zouden gaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."