Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Wereldvrouwendag

Gestart door Iwan, 8 maart 2007, 15:40:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het is Wereldvrouwendag. Zo'n dag is nog steeds nodig!

Eens, ......
1 (16.7%)
Oneens, ......
4 (66.7%)
Geen Mening.
1 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Het is wereldvrouwendag. Zo'n dag is nog steeds nodig!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Staat er trouwens een Wereld Mannen dag tegenover???

XXXX

tja toch is het nog steeds zo dat vrouwen minder verdienen met hetzelfde werk dan mannen.. Daar mogen ze op zo'n dag wel bij stil staan.. . en wat aan doen natuurlijk!

Iwan

Citaat van: Metalholic op  8 maart 2007, 16:43:33
Staat er trouwens een Wereld Mannen dag tegenover???
Werelddag van de man op 3 november
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

maar persoonlijk vind een speciale dag voor de vrouw of de man een beetje onzin.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik vind een internationale Wereldvrouwendag beslist geen onzin en een goed idee!

Op Wereldvrouwendag worden wereldwijd (hopelijk dan) de politieke, economische en sociale verworvenheden van vrouwen gevierd.
Het is ooit begonnen met 4 Europese landen in het begin van de 20e eeuw en het is wereldwijd uitgegroeid. het is geen dag om te klagen, maar om een positieve manier naar alle verworvenheden te kijken en te kijken hoe dat uitgebreid kan worden.
Het is immers bar noodzakelijk dat de emancipatie van de vrouw, gelijke rechten en gelijke kansen, overal kan plaatsvinden!

In Nederland is de emancipatie dan misschien al een eind op gang, maar zo lang is dat nog niet, dus waarom niet verheugd zijn over wat bereikt is en wat behouden dient te blijven en misschien nog wel verbeterd kan worden (misschien altijd gelijke beloningen?).
Daarnaast is het WERELDvrouwendag en de wereldwijde emancipatie van de vrouw is nog ver te zoeken!
Wereldwijd is het met gelijke rechten voor de vrouw nog triest gesteld, laat staan gelijke kansen.
Daarom begrijp ik niet dat iemand Wereldvrouwendag onzin vind.


Iwan



Citaat van: Kubus op  8 maart 2007, 16:43:33
Staat er trouwens een Wereld Mannen dag tegenover???
Vandaag is het WereldDag van de Man!
Dus samen zet de mannen in uw omgeving een beetje in het zonnetje....
Verwen ze eens met een ontbijtje op bed* of een heerlijke massage!


*hint
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

House

Het is een ouderwetse gedachten, bedacht om vrouwen een dagje in het jaar in positief licht te zetten. Maar sinds de oprichting van deze dag, moeten we eerlijk wezen. Er zijn steeds meer vrouwen die op machtige positie zitten op het wereldtoneel, op het economisch vlak en in het bedrijfsleven. Ik moet altijd denken aan Thatcher die niks had met doelstellingen over het aantal vrouwen in het kabinet bijvoorbeeld. Ze voelde zich niet perse een vrouwelijke premier, ze vond trouwens wel dat mannen zwakker waren. Maar ik denk dat ze ergens wel gelijk had, dat als jezelf zet als het zwakke geslacht dan zet jezelf achter in de wedstrijd.

Van mij mag deze dag over een aantal jaar geschreven worden in geschiedenisboeken en niet meer op de kalenders.

Lejah

Citaat van: House op  3 november 2012, 14:23:25
...
Van mij mag deze dag over een aantal jaar geschreven worden in geschiedenisboeken en niet meer op de kalenders.

Zolang er nog een meisje doodgeschoten wordt die opkomt voor recht aan onderwijs voor meisjes, omdat men tegen onderwijs voor meisjes is en veel meisjes dat ook niet krijgen, vind ik deze opmerking of kort door de bocht of zeer gehaast of wel heeeeeel optimistisch.
En dan heb ik het nog niet over andere gebieden waar de vrouwen-emancipatie nog niet eens op gang is gekomen.

Lejah

Citaat van: House op  3 november 2012, 14:23:25
Het is een ouderwetse gedachten, bedacht om vrouwen een dagje in het jaar in positief licht te zetten.

Niet echt daarom hoor.

Citaat van: Lejah op  7 maart 2011, 08:10:03

Op Wereldvrouwendag worden wereldwijd (hopelijk dan) de politieke, economische en sociale verworvenheden van vrouwen gevierd.
Het is ooit begonnen met 4 Europese landen in het begin van de 20e eeuw en het is wereldwijd uitgegroeid. het is geen dag om te klagen, maar om een positieve manier naar alle verworvenheden te kijken en te kijken hoe dat uitgebreid kan worden.
Het is immers bar noodzakelijk dat de emancipatie van de vrouw, gelijke rechten en gelijke kansen, overal kan plaatsvinden!

In Nederland is de emancipatie dan misschien al een eind op gang, maar zo lang is dat nog niet, dus waarom niet verheugd zijn over wat bereikt is en wat behouden dient te blijven en misschien nog wel verbeterd kan worden (misschien altijd gelijke beloningen?).
Daarnaast is het WERELDvrouwendag en de wereldwijde emancipatie van de vrouw is nog ver te zoeken!
Wereldwijd is het met gelijke rechten voor de vrouw nog triest gesteld, laat staan gelijke kansen.


House

Ik vind dat als moderne man het idee van een mannen of vrouwen dag een achtergesteld begrip is. Een bedenksel van een tijdperk dat vrouwen in bepaalde delen van de wereld weinig zeggenschap hadden. En ja dat is in bepaalde gebieden nog steeds het geval. Maar ik zie in de moderne wereld dat steeds meer vrouwen een goede baan hebben, een goed inkomen, stemrecht alles wat bijna 100 jaar geleden ondenkbaar was. Ik geloof dat met het in standhouden van dit soort idiote dagen en ik zeg het zonder schaamte, houden we het idee in stand dat vrouwen een dagje nodig hebben om in de wereld gezien te worden. Laat de VN en de wereld daadwerkelijk bijdrage door landen die vrouwenrechten niet erkennen of onderdrukken gewoon op de kaart te zetten.

In Nederland vind ik overbodig. Bewijs dat vrouwen elke baan aan kunnen als ze willen is het feit dat we voor het eerst in onze geschiedenis een vrouwelijke Defensie minister hebben. Ik denk dit 100 of misschien 25 jaar geleden ondenkbaar was. Defensie was bij uitstek een clubje voor mannen.

En omdat vrouwen onrecht word aangedaan betekend niet dat een titel op de kalender bijdraagt. Wie dat denkt bevind zich met alle bescheidenheid in een droomwereld. Je bent elke dag van het jaar een vrouw, elke dag moet er opgekomen worden voor gelijke rechten. Een dag in het jaar is ene pleister op een wond. Een symbool, een stipje aan de horizon, totaal onnodig. Als je echt door heel de wereld de rechten van de vrouw, de positie van de vrouw wil beschermen moet je daar in de wereld als land voor opkomen in de VN, in je buitenlandsbeleid en met je handelspartners. Maar President Carter heeft dit ook gedaan en weinig succes gebracht.

Ik verschil echt van mening. Maar ik zie de wereld vanuit een jonger perspectief.

Lejah

Citaat van: House op  3 november 2012, 22:23:21
...
Ik verschil echt van mening. Maar ik zie de wereld vanuit een jonger perspectief.

Natuurlijk mag je van mening verschillen.
Maar of dat komt doordat je het vanuit een jonger  perspectief ziet waag ik te betwijfelen.
Misschien overzie je niet alles, misschien is het een mannen perspectief, kan allemaal ook nog. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik denk dat het zou kunnen.
Bijv omdat er de afgelopen 10 jaar nog steeds rechtszaken nodig waren in Nederland voor de vrouwenemancipatie. Weliswaar verhuld achter religieuze opvattingen enof gebruiken, maar toch.
Bovendien is het wereldvrouwendag, daar hoort solidariteit bij.
Laten we in Nederland vieren wat we hier bereikt hebben, daar is niets mis mee.
Kunnen we gelijk onze ogen openhouden, zoals de laatste jaren nog steeds nodig bleek.

House

Ik ben zonder dat ik mijzelf wil ophemelen ben ik mij heel bewust van de wereld. Ik zie mijzelf ook meer als alleen een Nederlander. Ik sluit mijn ogen niet voor de problemen in de rest van de wereld. Mijn biologische vader die ik niet heb gekend komt in de één van de meest vrouwonvriendelijke landen, Saoedi-Arabië.

Een moment op de kalender is zeker solidariteit, of het per saldo een verschil maakt dat is voor mij belangrijk. Ik heb acties gezien op mannen en vrouwen dag dat ik echt denk, ik schaam mij nu even heel diep voor mijn medemens.

Ik zeg niet dat het nu vandaag moet verdwijnen, maar ik ben nog steeds van mening dat over 10 jaar het naar de geschiedenisboeken kan. Sorry, per saldo levert het te weinig op zo'n ene dag in het jaar. Doe dan een week voor vrouwenrechten! 

Iwan

Alle vrouwen gefeliciteerd met wereldvrouwendag!!!! (wat dus vandaag is)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

ja bedankt.Ik wist niet dat dat ook al bestond
Bestaat er ook mannendag? Behalve vaderdag
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Lejah

Citaat van: mary-kate op  8 maart 2013, 18:20:58
ja bedankt.Ik wist niet dat dat ook al bestond
Bestaat er ook mannendag? Behalve vaderdag

Als je het hele topic leest, is gelukkig niet zo lang, dan heb je al je antwoorden.  ;)

Iwan

8 maart is wereldvrouwendag
14 februari is valentijnsdag, toch ook een beetje een dag voor vrouwen
3 november is wereld dag van de man
en mijn favo Steak & BJ-day is 14 maart  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Alle vrouwen wereldwijd proficiat met de Wereldvrouwendag!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn