Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Minder Blauw op Straat

Gestart door Iwan, 13 mei 2009, 23:03:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Minder blauw op straat. Goed plan?

Ja, ....
0 (0%)
Nee, ....
4 (80%)
Anders, namelijk ....
1 (20%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

AMSTERDAM - De politie kan de komende jaren minder blauw op straat brengen.
De korpsen mogen in de periode 2010-2012 drieduizend aspirant-agenten aannemen,
de helft minder dan gepland. Bovendien moet de politie vanaf 2010 jaarlijks 160 tot 190
miljoen euro bezuinigen en 400 miljoen van het eigen vermogen afstaan.

Dat staat in een vertrouwelijke notitie van minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken,
die in het bezit is van de Volkskrant. De bezuinigingen maken deel uit van een pakket
maatregelen die het kabinet neemt naar aanleiding van de kredietcrisis.

Verzet
Ter Horst schrijft in haar notitie dat de uitgaven voor veiligheid niet kunnen worden ontzien.
Het Korpsbeheerdersberaad, de burgemeesters die de politie mede aansturen, tekent verzet aan
tegen de bezuinigingen. De vermindering van de politiesterkte tast 'direct de veiligheid
op straat aan
', staat in een, ook vertrouwelijke, voorlopige reactie.

Door de bezuiniging op het aantal aspirant-agenten zal er vanaf 2014, als zij hun opleiding
hebben afgemaakt, minder blauw op straat zijn. Maar de effecten zullen ook daarvoor
al merkbaar zijn: de helft van de vierjarige studie is een praktijkopleiding.

Vergrijzing bij politie
Eerder is berekend dat de sterkte de komende jaren juist moet worden opgevoerd
om de gevolgen van de vergrijzing bij de politie op te vangen. Hierover waren afspraken
gemaakt tussen Binnenlandse Zaken en de politie.

Volgens het Korpsbeheerdersberaad is aantasting van de politiesterkte, die het Rijk
een besparing van 120 miljoen euro oplevert, onverantwoord. De burgemeesters menen
dat er ook geen draagvlak voor is. 'De maatregel levert op korte termijn financieel voordeel op,
maar de negatieve effecten op de capaciteit en bedrijfsvoering van de politie zullen nog jarenlang doorwerken.
'

Geld op de bank
De korpsbeheerders stellen dat ten onrechte wordt verondersteld dat de politie veel geld
op de bank heeft staan. 'Het eigen vermogen van de politie bestaat grotendeels uit onroerend goed.
Afromen van eigen vermogen leidt ertoe dat de korpsen hypotheken moeten afsluiten
om eenmalig geld af te dragen.
'

De hoofdcommissarissen en de korpsbeheerders hebben alternatieve maatregelen bedacht
om de minister tegemoet te komen.



©volkskrant.nl


Door de kredietcrisis moeten ook de politiekorpsen bezuinigen, vindt minister Ter Horst.
En dat betekent minder blauw op straat. Goed plan?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb op nee gestemd,
Er wordt al jaren geroepen dat er meer blauw op straat moet komen, de politie is bijna onzichtbaar op straat,
mensen en vooral ouderen voelen zich onveilig op straat, homoseksuelen durven in de grote steden niet meer
hand in hand over straat te lopen, er is meer straatterreur en overlast dan ooit en juist nu wil onze regering
in al haar wijsheid minder blauw op straat. Ze kunnen beter de agenten achter hun bureaus vandaan trekken
en ze weer aan het echte politiewerk zetten ipv 8 pagina's te laten invullen voor één aangifte van winkeldiefstal
en andere bureaucratische rompslomp.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ik moet zeggen dat er in Maastricht behoorlijk veel blauw op straat rondhangt.
In de binnenstad een terrasje pakken, dan zie je ongeveer 1 keer per uur een
auto/fiets/motor agent langskomen.

Hier in de wijk surveilleerd een wijkagent non stop. Kom je in de wagen tegen,
paar uur later op de fiets. Geeft wel een veilig gevoel moet ik zeggen.

Iwan



Citaat van: Iwan op 15 augustus 2009, 23:08:16
Ik heb op nee gestemd,
Er wordt al jaren geroepen dat er meer blauw op straat moet komen, de politie is bijna onzichtbaar op straat,
mensen en vooral ouderen voelen zich onveilig op straat, homoseksuelen durven in de grote steden niet meer
hand in hand over straat te lopen, er is meer straatterreur en overlast dan ooit en juist nu wil onze regering
in al haar wijsheid minder blauw op straat. Ze kunnen beter de agenten achter hun bureaus vandaan trekken
en ze weer aan het echte politiewerk zetten ipv 8 pagina's te laten invullen voor één aangifte van winkeldiefstal
en andere bureaucratische rompslomp.
Het 'nieuwe' kabinet heeft gelukkig deze maatregel teruggedraaid.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."