Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Leerlingen presteren slechter in gemengde scholen

Gestart door Iwan, 19 juni 2010, 00:14:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik zou mijn kind nooit op een gemengde school plaatsen.

Gemengd is geen optie
0 (0%)
Liever niet gemengd
1 (33.3%)
Maakt me niet uit
2 (66.7%)
Gemengd is het beste
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan



Citaat van: AD.nl
Leerlingen presteren slechter in gemengde scholen

MAASTRICHT - Leerlingen van etnisch gemengde scholen presteren minder goed dan vergelijkbare
leerlingen van scholen die homogeen zijn samengesteld. Dat stelt hoogleraar internationaal
onderwijsonderzoek aan de Universiteit Maastricht Jaap Dronkers.

"Dit positieve effect van etnische homogeniteit in scholen kan de aantrekkingskracht van bijvoorbeeld islamitische,
witte en joodse scholen verklaren
", zei de socioloog donderdag in zijn inaugurele rede. De overheid probeert het
aantal zwarte of witte scholen te verminderen.

Aziaten hebben positief effect
De onderwijsprestaties van allochtone leerlingen gaan alleen vooruit als hun medeleerlingen uit dezelfde regio komen.
Wel is het zo dat bij een hoger aandeel kinderen uit islamitische landen in de klas de prestaties van alle leerlingen
verminderen, terwijl meer leerlingen uit Zuid- en Oost-Azië juist een positief effect hebben op de leerpresaties.

Leerlingen uit islamitische landen presteren slechter dan andere allochtone leerlingen, maar die achterstand
kan volgens Dronkers niet worden verklaard door hun sociaaleconomische achtergrond of schoolkenmerken.

De onderzoeker gebruikte geen gegevens van Nederlandse scholen, maar cijfers van 9279 immigrantenleerlingen
uit 35 landen van herkomst in vijftien westerse landen en van 76.569 autochtone leerlingen. Het gaat om 15-jarige
scholieren. Dronkers gaat ervan uit dat de situatie in Nederland niet veel afwijkt van de onderzochte landen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik denk dat ansich het mij niet zou uitmaken of het een gemende school is of niet.
Naar een 'zwarte school' zou ik mijn kind niet zo snel sturen, maar een gemengde school zou voor mij geen probleem zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik ben blij dat in onze omgeving dit probleem niet speelt. Ik hoef dus geen keuze te maken en dat komt me goed uit.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik bij de term gemengde scholen in dit bericht eerder aan meisje- en jongens- scholen dacht dan aan zwart-witte scholen. :C: (misschien omdat ik veel collega's heb gehad die vroeger op een meisjesschool hebben gezeten, ik werkte toen voor een Belgisch bedrijf en wist helemaal niet dat dat toen nog daar bestond)

Iwan



Citaat van: Trouw.nl
Links: Kabinet steunt segregatie onderwijs

De 'trendbreuk' van minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) om zogenoemde zwarte scholen
niet meer tegen te gaan, valt slecht bij de linkse oppositie in de Tweede Kamer. PvdA, GroenLinks
en SP spreken van een onbegrijpelijke stellingname van de minister. Gedoogpartner PVV heeft
het daarentegen over een eerste stap in de goede richting. D66 noemt beleid op kleur onzinnig.
Die partij steunt daarmee de uitspraken van Van Bijsterveldt.

De minister zei maandag in een interview in de Volkskrant dat ze geen verdere actie zal ondernemen
om het aantal zwarte scholen terug te dringen, terwijl in vorige kabinetten juist veel geld opzij werd gezet
ter bestrijding van segregatie. ,,Het gaat me nu vooral om de kwaliteit van het onderwijs.
Die hoeft geen verband te houden met de kleur van de school
", aldus Van Bijsterveldt.

,,Dom, heel erg dom", hekelt Kamerlid Manja Smits (SP) de uitspraken van de minister.
,,We moeten er niet zomaar van uit gaan dat achterstanden door isolement op school worden opgelost."

SP-leider Emile Roemer noemt de uitlatingen van Van Bijsterveldt 'onbegrijpelijk'.
"Dit kabinet wil schijnbaar weer terug naar de jaren negentig, toen de politiek deed alsof
er geen problemen waren met integratie en de opkomst van zwarte scholen.
Het kabinet riskeert we dat opnieuw en onnodig een generatie mensen in achterstand laten opgroeien.
"

Kamerlid Jesse Klaver (GroenLinks) noemt de lijn van het kabinet symboolpolitiek.
,,Jaren van actief beleid worden nu door de minister teniet gedaan."
Ook de PvdA is kritisch over het kabinet. ,,Een zorgelijke situatie", aldus Kamerlid Martijn van Dam.

Volgens parlementariër Boris van der Ham (D66) zegt de minister terecht dat beleid op kleur onzinnig is.
,,Wij zien net als de minister liever dat de kwaliteit van de scholen wordt verbeterd", aldus het Kamerlid.
,,Slepen met kinderen is niet de oplossing." Volgens de PVV zijn de uitspraken van Van Bijsterveldt een
eerste stap in de goede richting. ,,Het is vreemd om ouders te dwingen om tegen hun wil in te mengen",
aldus Kamerlid Harm Beertema. ,,Wat ons betreft worden ook de lopende trajecten gestopt.
Die worden nu uit ideologisch oogpunt nog even voortgezet.
"

Regeringspartijen VVD en CDA spreken van een verstandige beleidsrichting van de minister.
,,We moeten af van het goedbedoelde wensdenken", aldus VVD-parlementariër Ton Elias.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."