Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Dan Brown

Gestart door Iwan, 26 december 2006, 07:28:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Dan Brown (22 juni 1964) is een Amerikaans schrijver van detective-thrillers.
Zijn boeken behoren tot het genre van de fact fiction,
waarbij een fictief verhaal wordt verteld tegen een herkenbaar en realistisch decor.
Brown werd in 1964 geboren in Exeter in de staat New Hampshire.
Hij groeide op op de campus van de Philips Exeter Academy,
een van de meest prestigieuze kostscholen van Amerika.
Zijn vader was daar leraar wiskunde.

Dan Brown studeerde Engelse literatuur en Kunstgeschiedenis aan het Amherst College (Massachusetts)
en haalde in 1986 zijn diploma.
Bovendien studeerde hij ook nog in het Spaanse Sevilla.
Na zijn studie gaf hij, net als zijn vader, enige tijd Engelse les aan de Philips Exeter Academy,
waar hij vroeger zelf ook op zat.

In 1998 verschijnt de eerste roman van Dan Brown: Digital Fortress.
Het boek werd later in het Nederlands uitgebracht onder de titel Het Juvenalis Dilemma.
Dan Brown breekt echter internationaal door met zijn vierde boek: de Da Vinci Code,
dat in in tientallen landen maandenlang de bestsellerlijsten aanvoerde.
Brown kreeg er de bijnaam "de Umberto Eco voor de gewone man" door,
omdat Eco in De slinger van Foucault soortgelijke thema's in een misdaadroman verwerkte.

Dan Brown woont in New England en is getrouwd met Blythe, die zelf kunsthistorica en schilder is.
Samen voeren zij het onderzoek uit dat nodig is voor zijn boeken.


Bibliografie:

  • 1998: Het Juvenalis Dilemma (oorspronkelijke titel: "Digital Fortress")

  • 2000: Het Bernini mysterie (Oorspronkelijke titel: "Angels and Demons")

  • 2001: De Delta Deceptie (Oorspronkelijke titel: "Deception Point")

  • 2003: De Da Vinci Code (Oorspronkelijke titel: "The Da Vinci Code")

  • 2009: Het Verloren Symbool (Oorspronkelijke titel: "The Lost Symbol")
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

ik heb alleen davinci code mooi gevonden
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Dity

Ik heb de Davinci Coden en De Delta Deceptie ook gelezen en vond ik goed.
Ben nu bezig in het Bernini Mysterie

Het Juvenalis Dilemma ben ik nog naar op zoek, dan heb ik ze allemaal
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Ik heb de Da Vinci Code en het Bernini Mysterie gelezen, de rest heb ik niet gelezen of gekocht,
want ik kon ze niet in hardcover vinden en wil alleen boeken met een harde kaft.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De echte fans wachten er al jaren op, maar nu lijkt het echt zover te zijn.
Na het wereldwijde succes van zijn vorige boek, De Da Vinci Code,
heeft Dan Brown weer een boek af. Dat meldde de Britse krant Daily News vrijdag.

Ron Howard, de regisseur van de film De Da Vinci Code, vertelde in de televisieshow
Entertainment Tonight dat Brown zijn boek af heeft. De uitgeverij wilde dit ontkennen
noch bevestigen. Ook wil zij niets zeggen over wanneer het boek eventueel uitkomt.

De werktitel van het boek is De Sleutel van Salamo. Het heeft dezelfde mysterieuze inslag
als Het Juvenalis Dilemma, Het Bernini Mysterie en De Da Vinci Code. In het nieuwe boek
speelt de Vrijmetselarij een rol. De hoofdpersoon is wederom professor Robert Langdon.




Ã,©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Heb Het Verloren Symbool, zoals het boek uiteindelijk is gaan heten, deze week van mijn moeder gekregen.
Net als de Da Vinci Code en het Bernini Mysterie heb ik luxe geïllustreerde editie van dit boek.
Heb zelf trouwens het grootste gedeelte zelf betaald van dit boek, want had er nog voor €25,- aan Iris-Cheques liggen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik vond de Davinci Code en het Bernini mysterie erg mooi.
De Delta conceptie vond ik tegenvallen.

Toevallig las ik net voor De DaVinci Code het boek van Marianne Frederiksson, Volgens Maria Magdalena, dat was echt extra mooi, want dat boek geeft toevalligerwijs weer een soort achtergrondinfo, verdieping op de DaVinci Code.

Misschien erg oninteressant voor anderen, maar heel leuk voor mij: Het grappige van De DaVinci code vind ik ook dat Browns beschrijving van de tegeltjes van het Louvre bijna identiek was aan de beschrijving in mijn vakantiedagboek toen wij het Louvre bezochten. ;D

Iwan

Citaat van: Lejah op 18 november 2010, 23:33:23
Ik vond de Davinci Code en het Bernini mysterie erg mooi.
De Delta conceptie vond ik tegenvallen.
De Delta Deceptie lijkt mij, wat ik erover gelezen heb, wel een intressant boek,
maar zolang er geen luxe geïllustreerde editie van uitkomt zal ik hem niet kopen.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Citaat van: Iwan op 19 november 2010, 00:18:54
Citaat van: Lejah op 18 november 2010, 23:33:23
Ik vond de Davinci Code en het Bernini mysterie erg mooi.
De Delta conceptie vond ik tegenvallen.
De Delta Deceptie lijkt mij, wat ik erover gelezen heb, wel een intressant boek,
maar zolang er geen luxe geïllustreerde editie van uitkomt zal ik hem niet kopen.  ;D

Ik heb De DaVinci Code gekregen en die staat hier in de kast. Maar de overige boeken heb ik uit de bibliotheek geleend en gelezen, die bezit ik niet zelf.
Als ik toch alles moest kopen wat ik las........ :P

Iwan

Ik ben nog steeds niet begonnen in Het Verloren Symbool, heb nog zoveel andere boeken liggen die ik ook nog moet lezen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Die heb ik ook nog niet gelezen Het Verloren Symbool
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan



Citaat van: AD.nl
Nieuwe thriller 'Inferno' van Dan Brown wereldwijd verschenen

Tien jaar na het overweldigende succes van de 'Da Vinci Code' verscheen op 14 mei de langverwachte nieuwe thriller van Dan Brown,
getiteld 'Inferno'.

Van het nieuwe boek van bestsellerauteur Dan Brown mocht van tevoren niets uitlekken. Daarom deden de vertalers van Inferno wekenlang
in het diepste geheim hun werk. Het decor: een geheime kelder, strenge controles en zelfs bodyguards die een oogje in het zeil hielden.

Om toegang te krijgen tot de verborgen vertaalruimte onder de Londense uitgeverij Random House hadden de vertalers een speciaal pasje nodig.
Elke dag moesten ze dat persoonlijk afhalen en elke avond weer inleveren. Vertalers moesten hun jas en tas afgeven en werkten op een computer
zonder internet of usb-aansluiting, zodat er niets, maar dan ook niets kon uitlekken. De genummerde manuscripten gingen aan het eind van de werkdag
achter slot en grendel. 'We zaten nog net niet vastgeketend aan onze bureaus,' zegt vertaalster Erica Feberwee tegen het AD.

Het verhaal speelt zich af in Florence, Brown neemt de lezer mee naar de wereld van de Italiaanse schrijver Dante en zijn beroemde boek
De Goddelijke Komedie uit de eerste helft van de 14de eeuw. 'Brown heeft er weer allerlei details uit de kunst en de geschiedenis bijgehaald,'
vertelt Feberwee. 'Dus de enige internetcomputer in de ruimte hebben we wel intensief gebruikt. Je wilt toch weten hoe dat beeld of schilderij
er precies uitziet, hoe een gebouw ten opzichte van andere gebouwen staat. Het was een enige klus. En het is een heerlijk boek.
'

'Hoewel ik al tijdens mijn studie Dantes Inferno heb gelezen, heb ik pas onlangs, toen ik onderzoek deed in Florence, echte waardering gekregen
voor de invloed van Dantes werk op de moderne tijd
', verklaart Brown. 'Ik verheug me erop in mijn nieuwe boek de lezers mee te nemen op een reis
naar deze mysterieuze wereld, een landschap vol codes, symbolen en geheime doorgangen.
'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."