Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Onthulling Van Gogh-kunstwerk in Amsterdam

Gestart door Iwan, 18 maart 2007, 17:27:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM - In het Oosterpark in Amsterdam is zondagmiddag De Schreeuw onthuld,
het kunstwerk ter nagedachtenis aan de vermoorde filmmaker Theo van Gogh. Zijn zussen Jantine en Josien
van Gogh verrichten de onthulling, in aanwezigheid van hun vader Johan van Gogh. Burgemeester Job Cohen
van Amsterdam en voorzitter Martin Verbeet van stadsdeel Oost-Watergraafsmeer voerden kort het woord.

Verbeet zei dat het beeld verder gaat dan persoonlijk verdriet. "Het is een krachtig symbool om uit te komen
voor je mening
", zei de stadsdeelvoorzitter tegen de kleine duizend mensen die naar de onthulling waren gekomen.
"Het hoort hier nog lang te staan, ook als wij er niet meer zijn." Het kunstwerk staat aan de rand van het
Oosterpark zodat het voor velen zichtbaar is. "Theo zal mensen met dit beeld letterlijk toeschreeuwen."

Het beeld van kunstenaar Jeroen Henneman verbeeldt de vrijheid van meningsuiting en hoe Van Gogh
de mond werd gesnoerd. Eén kant van het 4,5 meter hoge en roestvrij stalen beeld laat een
achterovergebogen en schreeuwend gezicht zien. De andere zijde verbeeldt een gesloten mond.

Tijdens de onthulling waren chansons te horen die door Van Gogh zijn geschreven.
Cabaretier Hans Teeuwen, die goed bevriend was met de cineast, sloot de bijeenkomst af met een lied
voor het vrije woord. "Zet God maar op de pot en stop de profeet maar in je reet", zong Teeuwen.
"Als je dan wordt doodgeschoten, heb je van het lied genoten. Het vrije woord gaat nooit verloren,
ook al vliegen de kogels om je oren.
"

Theo van Gogh werd op 2 november 2004 vermoord in de Amsterdamse Linnaeusstraat,
op een steenworp afstand van het Oosterpark.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Ik vind het een mooi standbeeld.
Dat het alweer zolang geleden is dat van Gogh is vermoord, dat had ik niet gedacht.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM -  Vandalen hebben in de nacht van zaterdag op zondag zeker
twintig auto's vernield in diverse straten in Amsterdam-Oost. Volgens een woordvoerster
van de politie hebben ze vooral de ruiten ingegooid.

Ook hebben de raddraaiers het monument 'De Schreeuw' voor de vermoorde regisseur
en cineast Theo van Gogh in het Oosterpark beklad met rode verf, evenals enkele muren in de buurt.
De politie heeft nog geen spoor van de daders. Ze roept getuigen op contact op te nemen.

Het is volgens de zegsvrouw niet de eerste keer dat in Amsterdam-Oost auto's worden vernield.






Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - Circa dertig belangstellenden hebben maandagmiddag in de Linnaeusstraat in Amsterdam-Oost
de moord op Theo van Gogh herdacht. Ze deden dat op de plek waar moslimextremist Mohammed B.
de filmmaker op de ochtend van 2 november 2004 vermoordde.

De bijeenkomst is een initiatief van de stichting Vrienden Pim Fortuyn.
De aanwezigen hielden toespraken en legden een bloemenkrans neer.

Voordat de herdenking begon, hadden mensen al circa 25 bossen bloemen, cactussen en portretten van
Van Gogh neergelegd. Ook legden mensen papieren met teksten als 'islam is opium' en ' theo we vergeten je nooit' neer.

Later maandag is er een bijeenkomst bij het beeld De Schreeuw in het nabijgelegen Oosterpark.
Daarbij zijn volgens de organisatie de ouders van Van Gogh, Tweede Kamerlid Rita Verdonk en
stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch van Amsterdam-Slotervaart aanwezig.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl

Al-Quaida wil Mohammed Bouyeri

ROTTERDAM - Op een jihadistische website is een oproep gedaan om de moordenaar van Theo van Gogh
te ruilen voor gijzelaars. De oproep om Mohammed Bouyeri vrij te krijgen was gericht aan de Noord-Afrikaanse tak
van Al-Quaida, 'Al Qa'ida in de Islamitische Maghreb' (AQIM). Dat staat in het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland.

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) zegt in het kwartaalbericht over de terreurdreiging in Nederland
dat de oproep voor de ruil van Bouyeri niet heeft geleid tot een toegenomen dreiging. Wel moet er rekening worden
gehouden met de mogelijkheid dat als er Nederlanders worden ontvoerd dat vrijlating van Bouyeri een eis kan zijn.

Maandag werd al bekend dat de terreurdreiging in de ogen van de NCTb nog steeds 'beperkt' is. Nederland is in de ogen
van gewelddadige moslimextremisten nog steeds een 'islam-vijandig land', maar in de afgelopen maanden zijn geen concrete
aanwijzingen gevonden voor aanslagen in Nederland of op Nederlandse doelwitten in het buitenland.

'Beperkt' is het op één na laagste dreigingsniveau. Er zijn vier mogelijke niveaus: minimaal, beperkt, substantieel en kritiek.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl

Moord Theo van Gogh herdacht

AMSTERDAM - Bij de herdenking van de moord op filmmaker Theo van Gogh in Amsterdam-Oost is dinsdagmiddag
een handvol personen aanwezig. In de Linnaeusstraat, de plaats van de moord, en bij het beeld De Schreeuw
in het Oosterpark, opgericht ter nagedachtenis aan Van Gogh, zullen zij stilstaan bij het overlijden van de cineast
en zullen ze bloemen neerleggen.

Het beeld De Schreeuw in het Amsterdamse Oosterpark dat kunstenaar Jeroen Henneman maakte ter nagedachtenis
aan de vermoorde cineast Theo van Gogh. ANP Op de ochtend van 2 november 2004 bracht moslimextremist Mohammed B.
Van Gogh om het leven. Volgens B. had de filmmaker de islam beledigd. In juli 2005 kreeg Mohammed B. een levenslange
gevangenisstraf opgelegd door de rechtbank in Amsterdam.

De jaarlijkse herdenking is een initiatief van onder meer de stichting Vrienden Pim Fortuyn.
Burgemeester Eberhard van der Laan was door haar uitgenodigd, maar was niet in de gelegenheid om te komen.
Hij wenste de organisatie een mooie bijeenkomst.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."