Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Het Monster van Loch Ness

Gestart door Iwan, 31 mei 2007, 21:52:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Het Monster van Loch Ness is een cryptozoölogisch dier dat volgens de legende zou leven in Loch Ness,
een groot, diep meer in Schotland.

Het monster wordt ook wel Nessie genoemd. Er bestaan vele vage en onduidelijke foto's van het monster,
maar zijn bestaan is nooit duidelijk aangetoond. Er bestaan verschillende theorieën over het monster.

Nessie zou een (geëvolueerde versie van) een plesiosauriër zijn die zich in Loch Ness gevestigd heeft.
Eén nessie zou het natuurlijk geen 65 miljoen jaar volhouden om zich te laten zien aan de mens,
dus zouden ze zich in stand hebben moeten houden met een waarschijnlijk kleine populatie.

In 2000 is er voor het laatst een zoekexpeditie
geweest van grootschalige omvang.
Twaalf wetenschappers zijn er toen op uitgetrokken
met boten en sonarapparatuur. De sonarapparatuur
is volgens hen de beste manier om Nessie te vinden,
aangezien het water te troebel is om in te filmen,
wegens de vele algen op de bodem en in het water.
Uiteindelijk schoot de expeditie weinig op en hadden
ze er weinig vertrouwen in dat het zou gaan lukken,
tot ze een object tegenkwamen van zo'n vijf meter
lang dat op zich de vorm had van Nessie
(een sonar geeft geen perfect beeld maar duidt aan
waar het signaal teruggekaatst is). Om te controleren
of het geen tonnen waren of eventueel een wrak
van een bootje voeren ze er nogmaals overheen,
maar het object was toch echt weg. Het duidt in ieder geval aan dat er iets massiefs
rondzwemt, maar 'wat' is de vraag. Het zou een jong kunnen zijn of een volwassen plesiosaurus die door
miljoenen jaren evolutie veel "kleiner" is geworden omdat prooidieren dat ook werden.
De theorieën over wat het zou kunnen zijn lopen uiteen in heel veel verschillende zeebeesten.
Overleven in Loch Ness is niet makkelijk omdat er weinig voedsel is, maar aan de andere kant
leven de dieren die er leven al een hele tijd en zal er toch een goed lopend ecosysteem zijn ontstaan.
Ook is onlangs ontdekt dat er vele grotten en gangenstelsels zijn onder en om Loch Ness.
Dit zou kunnen verklaren dat de voedselbron van de Nessies daar leeft en waarom Nessies niet vaak gezien worden.

Of Nessie bestaat zal waarschijnlijk nooit bewezen worden. Wel valt te achterhalen waar het idee achter het
monster van Loch Ness vandaan komt, namelijk van de legende over het Ness-monster en Sint-Columba.
Het mensenetende Ness-monster leefde vroeger in de rivier de Ness, maar werd 500 na Christus verjaagd
door Sint-Columba. Het had een onfortuinlijke man met de naam Lugneus Mocumin aangevallen,
waarop de aanwezige Sint-Columba een kruis ophief en in de naam van God sprak:
"Tot hier en niet verder! Raak de man niet aan! Ga onmiddellijk weg!"
Het monster trok zich terug in de diepten van Loch Ness. Lugneus overleefde het voorval en de mensen
die aanwezig waren bekeerden zich onmiddellijk tot het christendom.

In maart 2006 beweerde een onderzoeker dat,
in de tijd dat het monster de eerste keer gezien werd,
er een circus in de nabijheid zijn kampement had opgeslagen
en mogelijkerwijs een olifant een bad heeft genomen in het meer.
Tijdens dit bad zou alleen de rug en slurf zichtbaar zijn geweest,
dat door een voorbijganger is opgemerkt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
Monster Loch Ness opnieuw op camera gesnapt

AMSTERDAM - Een Britse amateur-wetenschapper heeft bij een bezoek aan het Schotse Loch Ness
mogelijk het raadselachtige monster op video vastgelegd dat zich in het meer zou schuilhouden.
Volgens Nessie-watchers is het beeldmateriaal van zeer goede kwaliteit.

"Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik dat gitzwarte ding, van ongeveer vijftien meter lang, redelijk snel
door het water zag bewegen
" , zegt Gordon Holmes, de 55-jarige laborant die de opnamen zaterdag maakte.
Het 'ding' zwom met een snelheid van tien kilometer per uur, vertelt hij, en hield een redelijk rechte koers aan.

"Mijn eerste gedachte was dat het een heel grote aal zou kunnen zijn, die hebben een slangachtig voorkomen."
Dat zou volgens Holmes verklaren dat zoveel mensen het monster de afgelopen jaren zeggen te hebben gezien.

Loch Ness is het grootste binnenwater van Groot-Brittannië en het diepste,
zelfs dieper dan de Noordzee, namelijk 230 meter.


Oceanoloog Adrian Shine van het Loch Ness 2000 centrum in Drumnadrochit heeft de video gezien
en zal die de komende maanden analyseren. "Ik ben een scepticus als het gaat om wat er allemaal
in het meer gebeurt, maar ik blijf ruimdenkend over deze dingen en dit is zonder twijfel het beste materiaal
dat ik onder ogen heb gekregen
", zegt hij.

Volgens Shine is de video vooral bruikbaar omdat Holmes de camera heeft laten meedraaien en ook de oever
op de achtergrond in beeld heeft gebracht. Dat maakt het minder waarschijnlijk dat de beelden nep zijn.
Ook kunnen daardoor de grootte en de snelheid van het dier worden ingeschat.

Sinds 'Nessie' in de jaren '30 voor het eerst op camera werd vastgelegd door een vakantie vierende chirurg
zou het monster zich zo'n vierduizend keer hebben laten zien. De speculaties over het dier lopen uiteen
van een onbekende steursoort - ook al komen die al jaren niet meer in Schotse wateren voor - tot een
laatst overlevende dinosaurus.

Dat laatste lijkt Shine sterk. Dat het monster zo vaak is gespot, kan volgens hem verschillende verklaringen hebben.
Het kan een of ander wezen zijn, maar het kunnen ook golven zijn of het zou zelfs een puur psychologisch fenomeen
kunnen zijn: we zien wat we willen zien, zegt hij.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

 :sxz: heftige beelden
ik vind het erg intressant en vraag me nog steeds af of er nog wel wat in het meer zit
gek genoeg blijf ik het wel volgen wan dje weet maar nooit
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan

Citaat van: telegraaf.nl
Monster van Loch Ness op Google Earth?


AMSTERDAM - Een internetspeurder zegt het monster van Loch Ness
gespot te hebben op satellietbeelden van Google Earth.

Volgens Jason Cooke is de 20 meter lange mysterieuze vorm in het water
het legendarische monster "Ik kon het niet geloven. Het is precies zoals
het beest vaker beschreven is
", vertelde hij the Sun.

Adrian Shine, een onderzoeker die zich bezighoudt met de verhalen rond het monster, 
noemt de nieuwe beelden erg interessant en wil ze verder bestuderen.

Sinds 1933 gaat het verhaal van het monster de wereld rond.
Wetenschappers doen het af als een moderne mythe en zeggen dat
de foto's die af en toe opduiken in scéne gezet zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb zojuist eigenhandig een heel nest vol Nessies ontdekt op Google Earth.   :tU:

't schijnt zelfs zo te zijn dat je op ze kunt rondvaren en ze worden; 'boot' genoemd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan



Citaat van: AD.nl

Is dit het Engelse monster van Loch Ness?

BOWNESS - Mysterie op Lake Windermere, met zijn lengte van bijna 17 kilometer en diepte van 67 meter
het grootste meer van Engeland. Twee kajakkers hebben er een vreemd beest op camera vastgelegd
dat over het kanaal al gretig vergeleken wordt met het legendarische Schotse monster van Loch Ness.

Volgens Tom Pickles en Sarah Harrington zwom het beest, dat 15 meter lang zou zijn, met een snelheid van
zo'n 16 kilometer per uur. De twee keken het schouwspel zo'n twintig seconden lang vol ongeloof aan,
tot het beest verdween in de mist. Waarna de kajakkers snel naar de kade roeiden. In Lake District is het al
de achtste keer in vijf jaar tijd dat er melding gemaakt wordt van een mysterieus beest in de wateren.

Zeewolf
"Als het ding zo groot is als ze beschrijven, kunnen we echt van een Loch Ness-monster spreken", zegt een ecoloog
in het Britse 'The Sun'. "Het zou een Oost-Europese zeewolf kunnen zijn, maar die zijn normaal gezien niet zo groot.
Ik heb geen idee wat dit is.
"

Bulten met veel rimpels
Pickles (24) nam de foto met zijn gsm, terwijl hij samen met zijn it-collega Harrington (23) een teambuilding had.
"Eerst dat ik dat het een hond was", aldus Pickles. "Tot ik zag dat het veel langer was en zich snel voortbewoog.
Elke bult op de rug vertoonde veel rimpels. Omwille van de grote schaduw rondom, moet het beest nog een stuk groter zijn
dan we te zien kregen. De huid was zwart of bruin, een beetje zoals een zeehond. Maar die vorm, die had ik nog nooit gezien.
Het moet wel de lengte van drie auto's gehad hebben. Weerzinwekkend.
"

'Bownessie'
Voor Sarah was het een enorme slang. "We waren doodsbang. Het enige wat ik kon denken was: hoe komen we zo snel mogelijk
uit dit meer?
" Sinds 1950 zou het beest zich af en toe vertonen en de inwoners van het dorp Bowness hebben het al tot 'Bownessie' gedoopt.
In 2006 zag ook ene Steve Burnip 'Bownessie'. "Het had drie bulten op zijn rug. De gelijkenis met de foto die ik nu zie is griezelig."
Toch blijven er ook sceptici. "We hebben al miljoenen passagiers op dit meer vervoerd en nog nooit heeft iemand Bownessie gezien",
zegt Nigel Wilkinson van Windermere Lake Cruises.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

welnee is gewoon gezichtsbedrog. *G

DonWoozy

precies, dat beest of wat het dan ook genoemd wordt bestaat niet eens

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Foto Monster van Loch Ness duikt op

DRUMNADROCHIT - Schipper George Edwards weet het zeker: hij heeft het Monster van Loch Ness op de gevoelige
plaat vastgelegd. Op zijn foto is te zien hoe een mysterieus utiziende bult uit het water steekt van het bekende Schotse meer.

De 60-jarige Edwards vaart wekelijks met toeristen over het meer in de hoop een glimp van het monster op te kunnen vangen.
Volgens de spotter is dit de beste foto die ooit van de fabelachtige creatie gemaakt is.

Zelfs experts uit het Amerikaanse leger zeggen dat dit kiekje wel eens om het 'echte' Monster van Loch Ness zou kunnen gaan,
aldus The Sun vrijdag.

Edwards schoot de foto toen hij in november vorig jaar op het meer voer. In de krant vertelt hij: ''De bult kwam langzaam omhoog
en het had een donkergrijze kleur. Ik denk dat het uitsteeksel ongeveer 150 meter verderop te zien was, maar dat is moeilijk te bepalen
als je op het water bent.
''

Voormalig spotter Steve Feltham, die 21 jaar lang een glimp van het dier probeerde op te vangen, is dolenthousiast over de foto.
''Dit is fantastisch. Hier zijn we al zo lang naar op zoek.''

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Ik geloof nog steeds dat er een monster rond dwaalt in het meer
Het blijft me fasineren
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Margje

Ik ben bij Loch Ness geweest....helaas geen Nessie gezien.....

mary-kate

Citaat van: Margje op 16 september 2012, 16:52:23
Ik ben bij Loch Ness geweest....helaas geen Nessie gezien.....
Jammer
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan



Citaat van: HLN.be

Monster van Loch Ness gezien

Zelfs de grootste Nessie-scepticus zal even de wenkbrauwen fronsen bij deze beelden die vanuit de ruimte werden gemaakt:
een vreemd schepsel onder het wateroppervlak van het befaamde meer Loch Ness, in de Schotse Highlands.
Het 'dier' is vijftien meter lang maar vreemd genoeg was het beeld enkel via sommige iPads en iPhones te zien.

Zes maanden lang werd het beeld bestudeerd door 'experts' van de Official Loch Ness Monster Fan club,
die één voor één andere verklaringen voor het bizarre beeld uitsloten. Zij besluiten dat het "vermoedelijk"
om het legendarische beest gaat.

Geen boot
Voorzitter Gary Campbell: "We hebben het lang bestudeerd. Het lijkt op het kielzog van een boot,
maar er is geen boot te zien. We hebben het aan scheepsexperts voorgelegd en ook zij weten niet wat het is.
Wat het ook is, het ligt onder water en beweegt zich voort naar het zuiden. Tenzij er geheime tests met onderzeeërs
in het meer zijn gehouden, doet het formaat van het object ons geloven dat het Nessie is
".

Luwte
De beelden werden opgemerkt door twee amateur Nessie-jagers die verschillende satellieten scanden.
De foto's maken een einde aan een periode waarin niemand het 'monster' had gezien. In februari verklaarde
Campbell nog dat niemand in het voorbije anderhalf jaar had verklaard Nessie te hebben gezien,
iets wat sinds 1925 niet meer was gebeurd.

Eén van de spotters, de 26-jarige Andrew Dixon: "Het was puur toeval dat ik het beeld vond. Ik was naar satellietbeelden
van mijn stad aan het kijken toen ik plots dacht 'laat ik eens naar Loch Ness kijken'. Het eerste wat ik dacht toen ik het zag,
was 'dit is het monster van Loch Ness', het kan geen schaduw zijn
".

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."